• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۶ - ۲۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ارمغان 30 میلیارد دلاری؛

بررسی اسناد امضاشده در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه

سید‌ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه بعد از برگزاری جلسه هیات دولت در راس هیاتی سیاسی-اقتصادی و به منظور شرکت در شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه عازم آنکارا شد. در ادامه به مرور برخی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر پرداخته شده است.

بررسی اسناد امضاشده در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه
فرهیختگان: سید‌ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه بعد از برگزاری جلسه هیات دولت در راس هیاتی سیاسی-اقتصادی و به منظور شرکت در شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه عازم آنکارا شد. در این سفر تعدادی از وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم از جمله احمد وحیدی‌ وزیر کشور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیر نفت، حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که از نیویورک مستقیما به آنکارا سفر کرده بود و همچنین‌ سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه، رئیس‌جمهور را همراهی کردند. در ادامه به مرور برخی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر پرداخته شده است.
توضیحاتی در خصوص اسناد امضا‌شده در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه
1. توافقنامه بهره‌برداری از خط و پست برق خوی-وان‌: این موافقتنامه بین شرکت مدیریت برق ایران(وزارت نیرو) و شرکت انتقال برق ترکیه برای اجرایی ساختن انتقال برق از طریق خط اتصال 400 کیلوولت HVDC BTB وان (ترکیه)-خوی (ایران) به امضا‌ می‌رسد. این توافقنامه ضمن اتصال شبکه برق دو کشور به یکدیگر این امکان را به دو کشور می‌دهد که در زمان‌های پیک از طریق سیستم مدرن دی سی به تبادل برق بپردازند.
2. یادداشت تفاهم‌ توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بین وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت انرژی و منابع طبیعی جمهوری ترکیه-وزارت نفت‌: این سند موجب توسعه همکاری‌های فی‌مابین دو کشور در حوزه انرژی همچون گاز، پالایش و پتروشیمی خواهد بود.
3. توافقنامه چهارچوب بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در زمینه حمل و نقل ریلی: هدف از امضای این توافق، به‌روز‌رسانی موافقتنامه ایستگاه تبادل کاپی‌کوی بین شرکت راه‌آهن ایران و شرکت راه‌آهن دولتی ترکیه منعقده در سال 1969 می‌باشد.
4. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه علمی، فناوری و صنعتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه: هدف از امضای این سند تقویت همکاری علمی، صنعتی و فناوری مبتنی بر اصول برابری و انتفاع متقابل از جمله اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک علمی و فناورانه، تبادل دانشمندان، محققان، دانشگاهیان و متخصصان در زمینه‌های علم و فناوری، برپایی کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها، کارگاه‌ها و سایر نشست‌ها و نمایشگاه‌های مشترک مرتبط با علم و فناوری، تشویق متخصصان مربوطه دو کشور به مشارکت در رویدادهای علمی و فناوری که در ایران و ترکیه یا کشورهای ثالث برگزار می‌شود، ایجاد و ارتقای همکاری بین نهادهای دولتی همتا، آژانس‌های تخصصی، موسسات تحقیق و توسعه ملی، مراکز تحقیقاتی و سایر موسسات علمی، صنعتی و فناوری دو کشور، تبادل تجربه و دانش در زمینه صنعت، فناوری و سیاست‌های نوآوری و بهترین تجربیات و هماهنگی برای بازدیدهای متقابل از محل پارک‌ها‌‌ی علم و فناوری، مناطق صنعتی یا پارک‌ها‌‌ و ساختارهای فناوری مشابه در ایران و ترکیه، از بندهای مورد توافق در این یادداشت تفاهم می‌باشد.
5. سند حسن‌نیت همکاری در زمینه سال فرهنگی متقابل 2025 بین وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری ترکیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران: درخواست امضای این سند از نتایج مصوبات بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور می‌باشد و هدف از امضای آن تقویت روابط دوستانه و همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در حوزه فرهنگی به منظور کمک به مردم دو کشور برای فهم بهتر فرهنگ و ارزش‌های یکدیگر و ارتقای روابط دوستانه بین دو کشور می‌باشد. در این سند طرفین سال‌ 2025 را به عنوان «سال مبادله فرهنگی ایران و ترکیه» تعیین کرده‌اند تا مبادلات «مردم با مردم» را گسترش داده و درک متقابل بین دو ملت را تعمیق بخشند و با تشکیل گروه کاری مشترک ایرانی-ترکیه‌ای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی به وسیله دو کشور را تسهیل سازند.
6. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های رسانه و ارتباطات میان مدیریت ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران: هدف از این سند تقویت روابط دوستانه بین دو کشور و گسترش مناسبات در زمینه همکاری‌های رسانه‌ای و ارتباطات می‌باشد. تاسیس کارگروه مشترک همکاری‌های رسانه‌ای، همکاری در زمینه شناسایی و مقابله با اخبار جعلی و اطلاعات نادرست درباره دو کشور، ترغیب بازدید متقابل اصحاب رسانه دو کشور از کشور مقابل برای ارتقای درک متقابل از فرصت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زندگی اجتماعی، از جمله محورهای این یادداشت تفاهم می‌باشد.
7. یادداشت تفاهم همکاری بین دانشگاه انتظامی امین جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه ملی پلیس ترکیه: هدف از این یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های دوجانبه و تبادل تخصص در حوزه‌های آموزشی، تربیتی، علمی میان دانشگاه انتظامی امین جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه ملی پلیس ترکیه می‌باشد. مبادله اساتید و دانشجویان، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک یا سمینارهای علمی، چاپ مطالعات، تحقیقات، و مقالات علمی در نشریات علمی پژوهشی یکدیگر، اعزام هیات برای شرکت در نشست‌های سالیانه فی‌مابین به منظور بررسی پیشرفت برنامه‌ها و گسترش همکاری‌های فی‌مابین، از جمله محورهای توافق‌شده در این یادداشت تفاهم می‌باشد.
8. یادداشت تفاهم بین وزارت تجارت جمهوری ترکیه و شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در مناطق آزاد: هدف این یادداشت تفاهم ایجاد همکاری بلندمدت دوجانبه در زمینه مناطق آزاد و افزایش سرمایه‌گذاری دوجانبه بین دو کشور در مناطق آزاد یکدیگر از طریق برگزاری رایزنی‌های منظم و مشارکت در فعالیت‌های دوجانبه به منظور ایجاد زمینه همکاری موثر برای اداره مناطق و کاربران مناطق آزاد دو کشور می‌باشد.
9. توافقنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در زمینه شناسایی متقابل و تبدیل گواهینامه‌های رانندگی: هدف این سند ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و همچنین تسهیل تردد رانندگان دو کشور در قلمرو خاک یکدیگر می‌باشد. در این سند طرفین به طور متقابل، تبدیل گواهینامه‌های رانندگی دائمی معتبر صادره از سوی نهادهای ذی‌صلاح دو کشور را بر اساس مقررات داخلی خود برای افراد دارنده گواهینامه رانندگی که در کشورشان اقامت داشته و یا خواهد داشت، به رسمیت خواهند شناخت.
10. یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در زمینه استقرار مامور مسلح امنیت پرواز: هدف از این سند افزایش امنیت پروازهای مسافری ایران و ترکیه می‌باشد.
برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار