• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۶ - ۲۲:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا از نگاه آمار؛

کنعانی، سردار و قدوس در بین ترین‌های انفرادی جام

تیم ملی فوتبال ایران یازدهم بهمن‌ماه در آخرین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های 2023 آسیا که به میزبانی کشور قطر برگزار می‌شود در ورزشگاه 10 هزار نفری عبدالله بن خلیفه دوحه به مصاف تیم ملی سوریه خواهد رفت.

کنعانی، سردار و قدوس  در بین ترین‌های انفرادی جام

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی فوتبال ایران یازدهم بهمن‌ماه در آخرین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های 2023 آسیا که به میزبانی کشور قطر برگزار می‌شود در ورزشگاه 10 هزار نفری عبدالله بن خلیفه دوحه به مصاف تیم ملی سوریه خواهد رفت. این دیدار اگرچه می‌تواند روی کاغذ دیداری ساده برای تیم ملی تلقی شود اما این دوره از رقابت‌ها در مرحله گروهی ثابت کرد که هیچ حریفی را نمی‌توان تا قبل از آغاز بازی، راحت ارزیابی کرده و مسلما در مرحله حذفی نیز تمامی تیم‌ها برای پیشروی تا فینال تا دندان مسلح در مقابل یکدیگر حاضر خواهند شد.
با این حال ارزیابی مسائل فنی و آماری مرحله گروهی رقابت‌ها در آیتم‌های مختلف و متفاوت می‌تواند این مساله را به اثبات برساند که کدام تیم‌ها نسبت به تیم‌های دیگر در این مرحله قابلیت‌های خود را براساس سطح قدرت خود به رخ سایرین کشانده یا احیانا چه تیم‌هایی برخلاف اسم و رسم و سابقه و دیرینه خود در فوتبال قاره کهن نتوانسته آن‌طور که باید و شاید در مرحله گروهی دست به قدرتنمایی زده و قدرت خود را به رخ سایر حریفان بکشد.
حال اینکه در هر آیتم در موارد آماری، چه تیم‌هایی موفق‌تر عمل کرده و از حالا خود را یک سر و گردن بالاتر از سایر تیم‌ها برای کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا نشان داده‌اند، در گزارش «فرهیختگان» به آن اشاره شده است که در ادامه آن را به تفکیک آیتم‌های مختلف می‌خوانید. در‌واقع در مرحله گروهی رقابت‌ها 36 دیدار برگزار شد که به تفکیک هر بخش، نکات آماری زیر به ثبت رسیده است.
87‌ گل زده: ایمن حسین از عراق با 5 گل زده در صدر جدول گلزنان قرار گرفته و این در‌حالی است که تیم‌های ملی عراق، کره و ژاپن با 8 گل زده در این بخش صدرنشین تلقی شده و تیم ملی ایران با 7 گل به تنهایی در این جدول در رده دوم قرار دارد.

857‌ شوت: عدی دباغ از فلسطین با 12 شوت در این بخش رکورددار است. در این بخش تا تعداد نفراتی که 7 شوت روانه دروازه حریفان کرده‌اند خبری از نام ملی‌پوشان کشورمان نیست اما در بخش تیمی، شاگردان قلعه‌نویی با 41 شوتی که به دروازه حریفان زده‌اند در این بخش در رده هشتم تیم‌ها در این آیتم در مرحله گروهی قرار گرفته‌اند. عربستان، کره و فلسطین در این بخش در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

253‌ شوت در چهارچوب: لی کانگ این از کره‌جنوبی با 6 ضربه داخل چهارچوب در این بخش صدرنشین است. همچنین تا بازیکنانی که 3 ضربه در چهارچوب داشته‌اند هم نامی از ملی‌پوشان ایران وجود ندارد و این در‌صورتی است که در بخش تیمی این آیتم، چین به همراه ایران با 11 شوت در چهارچوب در رده دهم مشترک قرار دارند. کره‌جنوبی در این آیتم با 19 شوت در چهارچوب در رده اول قرار دارد.

25‌ کلین‌شیت: در این بخش علیرضا بیرانوند از ایران تنها در یک دیدار کلین‌شیت کرده تا هم این دروازه‌بان و هم تیم ملی در رده سوم مشترک این آیتم قرار بگیرند. تیم‌های ملی قطر و تایلند در این بخش با کلین‌شیت در تمامی دیدارهای خود نقش بسزایی را در‌مجموع این رکورد به ثبت رسیده ایفا کرده‌اند. همچنین گلر کشورهای تایلند و سوریه هر کدام با 2 کلین‌شیت از لحاظ انفرادی صدرنشین هستند.

32056‌ پاس: در این بخش هری سوتار با 314 پاس صدرنشین است. جالب اینکه حسین کنعانی‌زادگان با 215 پاس در این آیتم در رده هفتم این جدول قرار دارد. در بخش تیمی بعد از کره‌ها که 2103 پاس را به ثبت رسانده‌اند، تیم ملی ایران با 1647 پاس در رده پنجم قرار دارد. ژاپن، عربستان و استرالیا در این بخش در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.

318‌ کرنر: باز هم کره‌جنوبی با 27 کرنر در این بخش صدرنشین است. تیم ملی کشورمان در این بخش با 15 کرنر در رده نهم قرار دارد.

11‌ پنالتی: سون هیونگ‌مین از کره‌جنوبی تنها بازیکنی است که در این رقابت‌ها در مرحله گروهی 2 ضربه پنالتی به ثمر رسانده که هر دوی آنها تبدیل به گل شده است. کره و امارات در این آیتم با 2 ضربه پنالتی موفق در صدر قرار دارند و این در‌حالی است که یک ضربه پنالتی برای اماراتی‌ها در بازی برابر ایران از دست رفت.

874‌ خطا: ابراهیم فارس حصار از سوریه رقیب ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها با 11 خطا صدرنشین بازیکنان خشن جام است. همچنین پابلو صباغ دیگر ملی‌پوش سوریه نیز با 8 خطای فردی در این جدول در رده سوم قرار دارد تا در جدول خشن‌ترین بازیکنان جام، دو سوری قرار داشته باشند. در آیتم فردی این بخش نامی از بازیکنان ایران دیده نمی‌شود. اندونزی با 50 خطا، تاجیکستان و اردن در بخش تیمی این آیتم در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. نام سوریه و ایران در 10 کشور اول قرار ندارد.
105‌ کارت زرد: محمدحسین کنعانی به همراه ملی‌پوشانی از کشورهای قطر، تایلند و قرقیزستان با دریافت 2 کارت زرد بیشترین تعداد کارت زرد در مرحله گروهی را دریافت کرده‌اند، این در شرایطی است که کره، قطر و تاجیکستان در این بخش با دریافت 8 کارت زرد در بخش تیمی این آیتم مشترکا صدرنشین هستند. با احتساب رتبه‌های مشترک، در بین 10 کشور اول نامی از تیم ملی در این آیتم دیده نمی‌شود.

7‌ کارت قرمز: قرقیزها به همراه ویتنام هر کشور با 2 کارت قرمز به همراه لبنان، تاجیکستان و امارات کشورهایی هستند که بازیکنان آنها در این رقابت‌ها اخراج شده‌اند.

1398‌ دفع توپ: در این بخش سعد از مالزی با 20 دفع توپ صدرنشین است و در بخش تیمی نیز اماراتی‌ها با 91 دفع توپ قرار دارند. در این آیتم هم در بخش‌های تیمی و انفرادی نامی از ایرانی‌ها نیست.

بخش‌های انفرادی:
آقای گل‌ها: در این بخش ایمن حسین از عراق با 5 گل صدرنشین است و مهدی قایدی و مهدی طارمی هر کدام با 2 گل زده در رتبه سوم مشترک قرار دارند.
آقای پاس گل: سردار آزمون و سامان قدوس به همراه معزعلی از امارات، علی جاسم از عراق، البطاط از فلسطین، النیمت از اردن هرکدام با 2 پاس گل در صدر جدول آقای پاس گل‌ها قرار دارند.
ساختن شانس گلزنی: در این بخش لی کانگ این از کره‌جنوبی با 9 موقعیت‌سازی صدرنشین است و سامان قدوس با 6 بازیکن دیگر در رده سوم مشترک قرار دارد.
سیو گلر: خالد عیسی از امارات با 12 سیو در این آیتم صدرنشین است و بیرانوند از ایران با 9 سیو در رده چهارم قرار دارد.
همچنین در بخش درصد پاس‌‌های صحیح در بخش تیمی نیز بعد از کره‌جنوبی و عربستان با 88 درصد پاس صحیح و استرالیا با 85 درصد پاس صحیح، تیم ملی ایران با 84 درصد پاس صحیح در رده سوم قرار دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار