• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۳ - ۲۳:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
لجبازی یا توافق پشت‌پرده دقیقی و آقای مدیرعامل؟

یک استقلالی و یک پرسپولیسی؛ گزینه‌های اصلی شمس‌آذر

در یک اتفاق ناگهانی و در‌حالی‌که همه چیز در ظاهر خوب پیش می‌رفت، سعید دقیقی با یک استعفای غیر‌منتظره تیم شمس‌آذر را در اردوی ترکیه ترک کرد. نکته‌ای که در چنین شرایطی بیش از پیش به چشم می‌آید این است که اگر دقیقی قصد جدایی از این تیم را داشت، چرا به اردو رفت و چرا از آنجا تصمیم به بازگشت گرفت؟

یک استقلالی و یک پرسپولیسی؛ گزینه‌های اصلی شمس‌آذر

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: در یک اتفاق ناگهانی و در‌حالی‌که همه چیز در ظاهر خوب پیش می‌رفت، سعید دقیقی با یک استعفای غیر‌منتظره تیم شمس‌آذر را در اردوی ترکیه ترک کرد. نکته‌ای که در چنین شرایطی بیش از پیش به چشم می‌آید این است که اگر دقیقی قصد جدایی از این تیم را داشت، چرا به اردو رفت و چرا از آنجا تصمیم به بازگشت گرفت؟ این مهم نشان می‌دهد دقیقی همان‌طور که چندی پیش با ما مصاحبه کرد قصد داشت با قزوینی‌ها به کارش ادامه دهد و هر اتفاقی که باعث این جدایی شد در مدت‌زمانی که او به همراه تیم در ترکیه بود، رخ داده است.

پاسخ متقابل به استعفا ختم شد

در‌حالی‌که همه هواداران و دوستداران تیم شمس‌آذر هنوز در شوک استعفای دقیقی بودند، خبر رسید که این مربی با تیم مس به توافق رسیده و در‌واقع پیشنهادی که از این باشگاه دریافت کرد باعث شد تا از شمس‌آذر استعفا دهد. هنوز دقایق زیادی از این خبر نگذشته بود که هواداران نسبت به دقیقی موضع گرفته و اقدام او را نوعی بی‌توجهی به دوستداران این تیم و هوادارانش دانستند، اما به فاصله چند ساعت خبر دیگری باز هم موضع‌گیری‌ها را تغییر داد و آن مذاکره باشگاه شمس‌آذر با مازیار زارع بود. زارع همان کسی است که در ابتدای فصل هم به‌دنبال همکاری با او بودند اما میسر نشد. گویا مذاکرات پنهانی باشگاه شمس‌آذر با مازیار زارع باعث ناراحتی سعید دقیقی شده و او تصمیم به استعفا گرفته است. از طرفی برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد سعید دقیقی از تیم مس پیشنهاد داشت، اما برای جدایی از شمس‌آذر مردد بود. از سوی دیگر باشگاه شمس‌آذر نیز از اینکه سرمربی تیم‌شان مذاکراتی غیر‌رسمی با باشگاه رقیب انجام داده، ناراحت شدند و به همین دلیل درصدد جبران برآمد و با زارع مذاکره‌ کرد. در‌نتیجه دقیقی از اقدام باشگاه ناراحت شد و تصمیم خود را برای جدایی قطعی کرد و استعفا داد.

دقیقی به‌دنبال فرصت‌ها

از طرفی شنیدیم اتفاقی که در‌حال‌حاضر برای شمس‌آذر افتاد مربوط به روزهای اخیر نیست و از پیش از شروع فصل وجود داشته است. گویا در اردوی ترکیه، مس‌رفسنجان که در‌حال یافتن مربی است در کنار نام‌هایی چون رحمتی و منصوریان مذاکراتی را هم به شکل غیر‌رسمی با سعید دقیقی انجام داده است. از طرفی چون دقیقی نتایج خوبی در نیم‌فصل اول گرفت از ابتدای فصل تاکنون چندین‌بار با پیشنهادهای دیگر تیم‌ها مواجه شده بود. در‌نتیجه در نیم‌فصل مسابقات و حالا که شرایط برای او به بهترین شکل پیش می‌رود تصمیم گرفت تا شمس‌آذر را در اوج ترک کند و شانس خود را در تیم دیگری امتحان کند. در‌واقع همان‌طور که او در متن استعفا به خود حق می‌دهد به‌عنوان یک مربی جوان نیم‌نگاهی به عرصه فعالیتی بیندازد که امکان عبور از اعتبار و رسیدن به افتخار در آن فراهم باشد، هیچ بعید نیست که به‌دنبال بلندپروازی برود.

فرار از ناکامی احتمالی

از دید یک فرد نزدیک به باشگاه، هدف دقیقی از جدایی در‌واقع پول نیست و‌ او نیز به متن استعفای دقیقی در فضای مجازی اشاره می‌کنند و بر این باور است که مس شرایط خوبی ندارد و در شش بازی اخیر یک امتیاز گرفته، در‌نتیجه دقیقی با پیوستن به این تیم یا تیم‌هایی همچون او می‌تواند با تغییر شرایط و یکی دو پله تغییر ادعا کند شرایط تیم جدید را با حضورش تغییر داده وگرنه چرا باید تیمی را که با این شرایط ارزی اردوی خوبی در ترکیه تدارک دیده است، رها کند و به تهران برگردد.

این ادعا چیزی نیست که برای اولین‌بار در فوتبال رخ داده باشد، بلکه در سال‌های اخیر بارها دیده‌ایم که مربیان مختلف در موقعیت‌های متفاوت چنین تصمیماتی گرفتند و با قربانی کردن تیم قبلی موقعیت خود را بهبود بخشیدند. مثل برانکو که پرسپولیس را قهرمان کرد و از ترس عدم‌تکرار قهرمانی از این تیم جدا شد تا مثل حالا شانس بازگشت دوباره به این تیم را برای خود باقی بگذارد یا فرهاد مجیدی که از ترس اینکه نتواند قهرمانی بدون باخت خود را تکرار کند، استقلال را ترک کرد تا همیشه آن مربی‌ای که بدون باخت استقلال را قهرمان کرد در اذهان هواداران باقی بماند و همیشه به او به‌عنوان یک منجی نگاه کند.

شمس‌آذر با زارع مذاکره‌ کرد

شایعه مذاکره مدیران باشگاه شمس‌آذر با مازیار زارع نیز می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای استعفا باشد. در غیر این صورت چرا در‌حالی‌که در ترکیه مشغول آماده‌سازی است تصمیم به جدایی می‌گیرد. گلایه او این است که چرا مدیران باشگاه به‌جای اعتماد به او و تحسینش در‌حال مذاکره با گزینه دیگری هستند. در‌‌نتیجه او به خود اجازه می‌دهد این تیم را ترک کرده و شانس خود را در جای دیگری امتحان کند.

به‌نظر می‌رسد مازیار همیشه موضوع مورد بحث بین مربی و مدیرعامل باشگاه شمس‌آذر بوده است. گویا زارع از دوستان صمیمی و نزدیک شهاب زندی، مدیرعامل باشگاه شمس‌آذر قزوین است و دقیقا به همین دلیل در ابتدای فصل جزء گزینه‌های مربیگری این تیم بود. شاید رفاقت این دو و ملاقات‌های مکرری که با هم دارند درنهایت باعث شده تا دقیقی سایه زارع را همواره بالای سر خود احساس کند و به همین دلیل از کوره در رفته و تصمیم به استعفا گرفت. در‌واقع اگر مذاکره‌ای هم با مازیار زارع صورت گرفته باشد این واقعیت وجود دارد موقعیتی که سعید دقیقی در تیم شمس‌آذر دارد، به زندی اجازه نمی‌دهد او را از کار برکنار کرده و دوست خود را جایگزین وی کند، اما دقیقی جایگاه خود را با توجه به این رفاقت همواره متزلزل می‌بیند.

قهر و آشتی‌های باورنکردنی

به‌نظر می‌رسد این جدایی و استعفا بیشتر یک سوء‌تفاهم است، هیچ‌کس نمی‌داند که در ابتدا سعید دقیقی از مراودات شهاب زندی و مازیار ناراحت شد و تصمیم به جدایی گرفت یا شهاب زندی از مذاکرات غیر‌رسمی مس با سرمربی تیمش گلایه گله کرده و باب مذاکره با رفیق قدیمی را باز کرد و به فکر جانشین افتاد. از این رو تصمیم عجولانه دقیقی درخصوص استعفا این کلاف را سردرگم‌تر کرد. در‌حالی‌که‌ کفه ترازو به نفعش سنگین بود و می‌توانست با تیم به تهران برگردد و طی مذاکراتی در این خصوص تصمیم بگیرد.

یک فرد نزدیک به باشگاه مدعی است دقیقی وقتی با پیشنهاد مس مواجه شد، این موضوع را به اطلاع شهاب زندی رساند و آنها طی توافق با یکدیگر تصمیم به این جدایی گرفتند. به‌شرطی که این مربی پولی را نیز از باشگاه مس درخصوص این جدایی با عنوان رضایتنامه گرفته و به باشگاه شمس‌آذر بدهد. از این رو دقیقی می‌تواند با دریافت مبلغی از رضایتنامه‌اش جدا شود. طبیعی است که زندی نمی‌تواند به‌راحتی سعید دقیقی را اخراج کند و این مربی اگر اخراج نشود تنها در‌صورت توافق می‌تواند به تیم دیگری برود. از این رو خیلی هم نباید این جدایی را غیر‌منتظره دانست؛ چراکه بیشتر به یک توافق شباهت دارد. از سوی دیگر تجربه نشان می‌دهد زمانی که سعید دقیقی روی نیمکت تیمی دیگر ازجمله مس ننشست نباید این جدایی را باور کرد. از این رو تا آخرین لحظه همچنان سعید دقیقی تنها گزینه مربیگری تیم شمس‌آذر برای فصل آینده است، اما اگر یک درصد این همکاری ادامه پیدا نکرد و دو طرف به جدایی توافق کردند دو گزینه اصلی این تیم مازیار زارع و سپس مهدی رحمتی است.

جالب است بدانید که مربیان زیادی از کانال‌های مختلف خود را به باشگاه لینک کردند و حتی آفرهای جذابی را به باشگاه ارائه دادند. در‌نتیجه ممکن است به این دو گزینه اصلی نفرات جدیدی نیز اضافه شوند. در این بین برخی مربیان که به هر طریقی نتوانستند خود را به باشگاه نزدیک کنند اما تمایل دارند از این جریان به‌نفع خود استفاده کنند، نام خود را بدون هیچ سند و مدرکی مطرح کرده در‌حالی‌که باشگاه اصلا تمایلی به آنها ندارد خود را به‌عنوان گزینه احتمالی شمس‌آذر معرفی می‌کنند.

به این ترتیب شاید نباید خیلی منتظر اتفاق تازه‌ای طی یکی دو روز اخیر در تیم شمس‌آذر بود. با توجه به اینکه این تیم اخیرا در اردو بازی تدارکاتی انجام داده و دیروز ریکاوری کرد، غیبت دقیقی ضربه‌‌ای به این اردو نمی‌زند و آنها فردا (پنجشنبه) به تهران برمی‌گردند. به اعتقاد مدیران این باشگاه تیم دچار بحران نشده است و آنها فرصت کافی برای سروسامان دادن به این وضع را دارند. حتی ممکن است با توجه به تعداد ملی‌پوشان تیم سپاهان، بازی بعدی آنها به تعویق بیفتد. در‌نتیجه قزوینی‌ها چندان عجله‌ای برای تغییر شرایط ندارند و در آرامش کامل نسبت به سر و سامان دادن به وضعیت بحرانی فعلی تیم شمس‌آذر تصمیم‌گیری خواهند کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار