• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۳ - ۲۳:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
داوطلبان تکمیل‌ظرفیت کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته بخوانند

پاسخ به 7 سوال مهم درباره پذیرش بهمن ماه دانشگاه آزاد

مرحله تکمیل‌ظرفیت هرساله در مقاطع مختلفی برگزار می‌شود که یکی از این تکمیل‌ظرفیت‌ها تکمیل‌ظرفیت کاردانی ناپیوسته و دیگری تکمیل‌ظرفیت کارشناسی پیوسته است که بسیاری از داوطلبان این آزمون منتظر شروع این تکمیل‌ظرفیت‌ها هستند تا براساس سوابق تحصیلی بتوانند ثبت‌نام کنند.

پاسخ به 7 سوال مهم  درباره پذیرش بهمن ماه دانشگاه آزاد

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: مرحله تکمیل‌ظرفیت هرساله در مقاطع مختلفی برگزار می‌شود که یکی از این تکمیل‌ظرفیت‌ها تکمیل‌ظرفیت کاردانی ناپیوسته و دیگری تکمیل‌ظرفیت کارشناسی پیوسته است که بسیاری از داوطلبان این آزمون منتظر شروع این تکمیل‌ظرفیت‌ها هستند تا براساس سوابق تحصیلی بتوانند ثبت‌نام کنند. دانشگاه آزاد نیز مانند سال‌های گذشته می‌خواهد ظرفیت خود را تکمیل کند. آن طور که معصومه طباطبایی، رئیس مرکز سنجش و پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» گفته است در این دو مقطع مجوز وجود دارد که در رشته‌هایی که در مهر به حد نصاب نرسیده ثبت‌نام انجام شود. به بیان دیگر در کل رشته/‌محل‌هایی که در نیمسال اول با سوابق تحصیلی تکمیل نشده و ظرفیت خالی دارند پذیرش دانشجو انجام می‌شود. بر همین اساس چند روز پیش دفترچه راهنمای انتخاب ‌رشته‌های تحصیلی این دو آزمون از سوی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد منتشر شد تا دانشجویان با جزئیات شرکت در این مرحله آشنا شوند. در این گزارش به بیان هر آنچه باید درباره این تکمیل‌ظرفیت بدانید می‌پردازیم.

ثبت‌نام از چه زمانی است و تا کی ادامه دارد؟
ثبت‌نام و انتخاب رشته تکمیل‌ظرفیت پذیرش براساس سوابق تحصیلی (بهمن ماه) در مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته از سه‌شنبه 3 بهمن ماه آغاز شده و تا روز یکشنبه 8 بهمن ماه ادامه دارد. بنابراین می‌توانید بعد از مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام کسب آگاهی، درصورت تمایل و داشتن شرایط با تهیه کارت اعتباری نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنید.

چه کسانی می‌توانند در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند؟
برای ثبت‌نام در این دوره‌ها باید شرایط عمومی و اختصاصی آن را داشته باشید. اگر متقاضی ثبت‌نام در دوره کارشناسی پیوسته هستید باید یا دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 را داشته باشید یا حداکثر تـا تـاریخ سی‌ام بهمن ماه امسال اخذ کنید. دارا بـودن مـدرک پیش‌دانشگاهی یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم یا مدرک کاردانی هم لازم و الزامی است.
اگر متقاضی دوره کاردانی ناپیوسته هستید نیز باید دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 را حداکثر تا تاریخ پایان بهمن ماه امسال اخذ کنید. یا باید مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام قدیم (نظری و هنرستان) یا مدرک کاردانی را داشته باشید.
میزان شهریه و هزینه امور آموزشی چقدر است؟
در آغاز هر نیمسال تحصیلی باید مبلغی به‌عنوان شهریه ثابت، مبلغی نیز به ازای هر واحـد درسـی به‌عنوان شهریه متغیر پرداخت کنید که میزان آن قبل از شروع هر سال تحصیلی اعلام می‌شود. همچنین پس از انجام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت در محل دانشگاهی، لازم است مبلغی را بابت هزینـه خدمات آموزشی و حق بیمه دانشجویی به همراه شهریه نیمسال دوم از طریق سامانه آموزشیار پرداخت کنید.

آیا امکان استفاده از سهمیه‌‌ها وجود دارد؟
بله؛ رزمندگانی که حداقل 6 ماه در جبهه حضور داشته‌اند جزءسهمیه رزمندگان محسوب می‌شود و اگر جزء این دسته از داوطلبان هستید حدنصاب نمره 75 درصد نمره گزینش آزاد در رشته/محل مورد نظر است. همچنین 25 درصد ظرفیت هر کد رشته/محل به «همسر و فرزندان شهدا»، «آزادگـان و همسـر و فرزنـدان آنـان »، «جانبـازان 25درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. در‌صورتی‌که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانـده آن ابتـدا بـه مشـمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی مانـد، بـاقی‌مانده آن به سایر داوطلبان به صورت آزاد اختصاص پیدا می‌کند. ظرفیت خالی‌مانده 5 درصد سهمیه ایثارگران نیز به سایر داوطلبان به صورت آزاد می‌رسد.
اگر جزء خانواده شهدا هستید برای استفاده از سـهمیه مزبـور نیازی به مراجعه به سایت اینترنتی ایثار ندارید و در این مرحله از پذیرش درصورت تایید نهایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوید.

روش ثبت‌نام چگونه است؟
اگر متقاضیان ثبت‌نام در این دو دوره هستید فقط به صورت اینترنتـی و بـا مراجعـه بـه org. azmoon. www می‌توانید ثبت‌نام خود را انجام دهید.

هزینه ثبت‌نام چقدر است؟
باید مبلغ 2,500,000 ریال برای خرید کارت اعتباری پرداخت کرده و بـا درج شـماره کارت اعتباری و شماره کد ملی وارد صفحه ثبت‌نام شوید.

چند رشته محل می‌توان انتخاب کرد؟
بعد از ورود به صفحه ثبت‌نام می‌توانید نسبت بـه انتخـاب 20 رشته/شـهر از یـک مجموعه و یک نظـام آموزشـی از میـان رشته/شهرهای ارائه‌شده در سامانه اقدام کنید. اگر تمایل دارید رشته/شهر از مجموعه‌ای متفاوت را انتخاب کنید می‌توانید مجددا با خرید کارت اینترنتـی ثبت‌نام نسبت به انتخاب 20 رشته/شهر از مجموعه آزمایشی دیگر اقدام کنید.

75 درصد ظرفیت پذیرش به داوطلبان واحد فرشتگان اختصاص دارد
اگر تمایل دارید در واحد بین‌الملل فرشتگان تحصیل کنید باید بدانید در این واحد دانشگاهی 75 درصد ظرفیت پذیرش به داوطلبـان ناشـنوا/کم شـنوا، نابینـا، معلـولین جسـمی حرکتی اختصاص دارد. اگر جزء این دسته از داوطلبان هستید باید گواهی یا کارت معتبر با قید میزان معلولیت از سازمان بهزیستی کشور را در زمان ثبت‌نام ارائه را ارائه کنید.

اگر اتباع غیر ایرانی هستید بخوانید
اگر جزء اتباع غیرایرانی هستید بدانید که فقط اتباع غیر ایرانی مقیم ایران و دارای اقامت قانونی معتبر که با مدرک دیپلم از مدارس ایران و نیز مدارس بین‌المللی در داخل ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند، مجاز به ثبت‌نام هستند. اگر در هنگام ثبت‌نام گزینه اتباع غیر ایرانی را علامت نزده باشید، پذیرش شما لغو می‌شود. اگر اتباع غیر ایرانی هستید و در هر یک از رشته‌های تحصیلی پذیرفته شده‌اید منحصرا باید واجد شرایط و ضوابط اعلام‌شده از سوی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی باشید و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت منـاطق ممنوعـه در هنگام تعیین رشته انتخاب کرده باشید، در غیر این صورت قبولی شما منتفی شده و از ادامه تحصیل‌تان جلوگیری می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار