• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۲ - ۲۳:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
   هوش مصنوعی مولد بیشترین سرمایه‌گذاری را جذب می‌کند؛

کاهش 40 درصدی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارتاپ‌ها

در سال 2022 جهان با روند رو به کاهش سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر مواجه شد، به‌طوری‌که این سرمایه‌گذاری در سه ماهه نخست 2022 با 12 درصد کاهش نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته، به 194 میلیارد دلار رسید.

کاهش 40 درصدی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارتاپ‌ها

ندا اظهری، مترجم: سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) نوعی سرمایه خصوصی و نوعی تامین مالی است که سرمایه‌گذاران، به شرکت‌های نوپا، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچکی که تصور می‌شود پتانسیل رشد بلندمدت داشته باشند، ارائه می‌کنند. فعالیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر پس از سال‌های پرچالش 2021- 2020 رونق چشمگیری به خود گرفته و همچنان از یک روند ساختاری مستمر برخوردار است اما با توجه به نشانه‌هایی که از نقاط ضعف این سرمایه گذاری‌ها در اواخر سال 2022 مشاهده شد، گمانه‌زنی‌هایی نسبت به احتمال رکود VCها در سال 2023 قوت گرفت. برخی کارشناسان بر این باور بودند که شرایط سخت مالی ممکن است سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را به طور قابل توجهی کاهش دهد که این امر می‌توانست منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نوآوری و فناوری شود. اما آنچه از آمار سال 2023 به دست آمد، حکایت از این داشت که تعداد معاملات سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر همچنان در بالاترین حد خود به لحاظ تاریخی است اما میزان سرمایه‌گذاری‌ها در حال کاهش است. سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر عموما از سرمایه‌گذاران ثروتمند، بانک‌های سرمایه‌گذار و سایر موسسات مالی تامین می‌شود. البته این سرمایه خطرپذیر همیشه به صورت نقدی و حمایت مالی ارائه نمی‌شود، بلکه اغلب به عنوان تخصص فنی یا مدیریتی به شرکت‌ها داده می‌شود. VC‌ها معمولا به شرکت‌های کوچک یا استارتاپ‌ها با پتانسیل استثنایی یا به شرکت‌هایی که به سرعت رشد کرده و آماده ادامه گسترش هستند، اختصاص می‌یابد. در سال 2021 به رغم شدت گرفتن همه‌گیری کرونا، رقم کل سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به حدود 620 میلیارد دلار رسید. در ادامه، تعداد معاملات سرمایه‌گذاری در سال 2022 با رشد 23 درصدی روبه‌رو شد که معادل رشد دو برابری میانگین رشد سالانه 11 درصد طی یک دهه گذشته بوده است.

در سال 2022 جهان با روند رو به کاهش سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر مواجه شد، به‌طوری‌که این سرمایه‌گذاری در سه ماهه نخست 2022 با 12 درصد کاهش نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته، به 194 میلیارد دلار رسید. کل میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 2022 به مبلغ 541 میلیارد دلار کاهش یافت که افت 31 درصدی را نشان می‌دهد. سال 2023 رقم سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر افت و خیزهای زیادی داشت، به طوری که این میزان در سه ماهه نخست رشد 3.5 درصدی را تجربه کرد اما در سه ماهه چهارم 2023، میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر به 68 میلیارد دلار کاهش یافت که نسبت به سه ماهه نخست 29 درصد افت داشته است و در مقایسه با سه ماهه چهارم 2022 نیز با کاهش 37 درصدی روبه‌رو شد. رقم کلی VC در سال 2023 به مبلغی حدود 327 میلیارد دلار رسید که با کاهش سرمایه‌گذاری 40 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار