• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۱-۰۲ - ۲۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
افشین فرزام در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشگاه آزاد پیشرو در حمایت از رشته‌های المپیکی

افشین فرزام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن تشریح شرایط تیم دانشگاه آزاد برای رقابت‌های فصل جاری، از برنامه‌های تیم ملی کشورمان برای حضور در مسابقات کسب سهیمه قاره‌ای، ترکیب نفراتی اعزامی به کره‌جنوبی و غیبت نازنین ملایی در تست‌گیری‌ها و خداحافظی از تیم ملی صحبت کرد.

دانشگاه آزاد پیشرو در حمایت از رشته‌های المپیکی

مهدی منصرف، خبرنگار: رقابت‌های لیگ برتر قایقرانی روئینگ طی روزهای 9 و 10 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و تیم دانشگاه با هدایت افشین فرزام، سرمربی تیم‌های ملی بانوان و آقایان روئینگ و با بهره‌گیری از چهره‌های ملی‌پوش به دنبال دفاع از قهرمانی دوره گذشته است. افشین فرزام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن تشریح شرایط تیم دانشگاه آزاد برای رقابت‌های فصل جاری، از برنامه‌های تیم ملی کشورمان برای حضور در مسابقات کسب سهیمه قاره‌ای، ترکیب نفراتی اعزامی به کره‌جنوبی و غیبت نازنین ملایی در تست‌گیری‌ها و خداحافظی از تیم ملی صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

رقابت‌های لیگ برتر قایقرانی روئینگ در شرایطی در روزهای آینده آغاز خواهد شد که به نظر می‌رسد دانشگاه آزاد به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در این دوره نیز یکی از مدعیان خواهد بود. از شرایط تیم‌های دانشگاه آزاد صحبت می‌کنید؟
مرحله نخست لیگ برتر قایقرانی ودر واقع نیم‌فصل نخست از 9 بهمن‌ماه آغاز خواهد شد و ما طی روزهای 9 و 10 بهمن‌ماه در بخش آقایان و بانوان مسابقه خواهیم داشت. سعی کردیم نسبت به سال گذشته، شاکله اصلی تیم را حفظ کنیم و از لحاظ فنی کیفیت تیم را در بخش آقایان و بانوان بالاتر ببریم و ارتقا بدهیم. ان‌شاءالله بتوانیم نتایج خوبی را در این دوره کسب و مدافع عنوان قهرمانی دوره گذشته باشیم.

از حضور ملی‌پوشان در این فصل نیز بهره خواهید برد؟
طبق آیین‌نامه داخلی لیگ فدراسیون قایقرانی محدودیت‌هایی برای جذب ملی‌پوشان داشتیم، اما در بخش بانوان از حضور مهسا جاور و زینب نوروزی استفاده خواهیم کرد و در بخش آقایان نیز امیرحسین محمدپور و حمیدرضا رضوانی را در ترکیب خواهیم داشت.

فکر می‌کنید رقابت قهرمانی امسال در بخش آقایان و بانوان بین چه تیم‌هایی خواهد بود؟
در بخش آقایان تیم ملوان، تیم بسیار خوبی است. در بخش بانوان نیز همچنان باید یکی، دو روز صبر کنیم تا تیم‌های دیگر نفرات خود را معرفی کنند، اما تیم پارس جنوبی و تیمی از ارومیه می‌توانند مدعی باشند و شرایط خوبی داشته باشند.

دانشگاه آزاد یکی از باشگاه‌های قدیمی ورزش کشور است که همواره سیاست‌های خاصی در ورزش قهرمانی داشته است. سرمایه‌گذاری این باشگاه در رشته‌های غیرتوپی و المپیکی مانند قایقرانی را چطور می‌بینید؟
یکی از دغدغه‌های مهم ورزشکاران رشته‌های غیرتوپی بحث مالی است و از طرفی دوست دارند خارج از مسابقات ملی در رقابت‌های با کیفیت شرکت کنند. در این زمینه دانشگاه آزاد پیش‌رو بوده است و سعی کرده است سال به سال شرایط تجهیز کیفی تیم‌ها و رشته‌ها را بهبود ببخشید. ما در رشته‌های المپیکی و غیرتوپی نیازمند حضور اسپانسرها و تیم‌های باشگاهی بیشتر هستیم. اتفاقی که دانشگاه آزاد در آن پیش‌رو بوده است و امیدواریم این حمایت ادامه‌دار باشد. با توجه به شرایطی که همیشه در تیم دانشگاه آزاد داشتیم، همیشه سعی کردیم در کنار نفرات ملی‌پوش، جوانگرایی کنیم. اتفاقی که زمینه‌ای شده است تا جوانان از ظرفیتی که دانشگاه آزاد فراهم کرده است، استفاده و زمینه رشدشان فراهم شود.

شرایط تیم‌های ملی قایقرانی روئینگ آقایان و بانوان ما برای حضور در مسابقات کسب سهمیه قاره‌ای چگونه است؟
تا مسابقات مهم کسب سهمیه قاره‌ای المپیک که اواخر فروردین‌ماه در کشور کره‌جنوبی برگزار خواهد شد، سه ماه فرصت داریم. بچه‌ها مشغول تمرین هستند و تلاش خواهیم کرد تا در سه ماه باقی‌مانده به اوج آمادگی برسیم. مسابقات کسب سهمیه تخصصی در رشته‌هایی برگزار خواهد شد که فقط قایق‌های تک‌نفره و دونفره می‌توانند مجوز حضور در المپیک 2024 پاریس را کسب کنند. همین موضوع باعث خواهد شد تا سطح این مسابقات حتی نسبت به بازی‌های آسیایی بالاتر باشد و امیدواریم که از این مسابقات دست پر خارج شویم.

ترکیب قایق‌های ما برای حضور در این مسابقات چه زمانی اعلام خواهد شد؟
ترکیب قایق‌های ما تقریبا مشخص شده است و در تک‌نفره سنگین وزن بانوان از فاطمه مجلل استفاده خواهیم کرد. مهسا جاور و زینب نوروزی نیز در دو نفره سبک‌وزن بانوان حضور خواهند داشت و در تک‌نفره آقایان نیز حمیدرضا رضوانی را خواهیم داشت.

درصورتی‌که خدای‌نکرده شرایط برای کسب سهمیه در مسابقات قاره‌ آسیا فراهم نشود، این شانس را خواهیم داشت که در مسابقات دیگر شانس خود را امتحان کنیم؟
بهترین شانس ما برای کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس در مسابقات قاره آسیا و اقیانوسیه در کره‌جنوبی خواهد بود. مرحله بعدی مسابقات کسب سهمیه جهانی یک ماه بعد از پایان مسابقات قاره‌ای در کشور سوئیس برگزار خواهد شد. مسابقاتی که به صورت آزاد است و هر کسی در هر ماده‌ای سهمیه نگرفته باشد، می‌تواند در این رویداد شرکت کند. در نهایت نیز در هر ماده‌ای تنها دو قایق می‌توانند کسب سهمیه کنند و طبیعتا کار مشکل‌تر خواهد بود.

در مسابقات قاره‌ آسیا و اقیانوسیه چند قایق شانس کسب سهمیه المپیک را خواهند داشت؟
در آسیا شرایط در بخش دو نفره یک مقدار سخت‌تر شده است. در دوره‌های گذشته در بخش دو نفره سه قایق سهمیه می‌گرفتند، اما در این دوره تنها دو قایق اول می‌توانند سهمیه بگیرند، اما در بخش بانوان پنج قایق اول می‌توانند سهمیه المپیک 2024 پاریس را بگیرند.

بحث خداحافظی نازنین ملایی از تیم ملی با وجودی که بورسیه مسابقات المپیک 2024 پاریس شده بود، یکی از اتفاقات عجیب قایقرانی در ماه‌های اخیر بود. صحبتی داشتید که چرا ملایی به‌صورت ناگهانی به این تصمیم رسید و در تست‌گیری‌های تیم ملی شرکت نکرد؟
تمام مواردی که در خصوص ارنج تیم‌ها گفتم، خروجی همان تست‌گیری‌ها و آیین‌نامه‌ای بود که فدراسیون تدوین و اجرا شد. خانم ملایی تا لحظه آخر قرار بود در این تست‌گیری شرکت کند، اما طی صحبتی که بین خودشان و رئیس فدراسیون بود این تصمیم را گرفتند. شاید این‌گونه نباشد که ملایی قطعا خداحافظی کرده باشد و احتمال اینکه دوباره بخواهند به تمرینات بازگرداند یا تمرینات‌شان را ادامه بدهند هم می‌تواند وجود داشته باشد.

سهمیه در مسابقات قاره آسیا به نام ورزشکار خواهد بود یا به ورزشکار تعلق می‌گیرد؟
روئینگ از سال 2008 در کشور ما راه‌اندازی شد و در تمام ادواری که در مسابقات سهمیه شرکت کرد، همیشه سهمیه به نام کشور و قایق بوده است، اما معمولا خروجی مسابقات به گونه‌ای بود که هر کسی سهمیه گرفته بود به مسابقات اعزام شد. باید ببینیم در بحث المپیک پاریس، فدراسیون چه تصمیمی می‌گیرد و آیا آیین‌نامه‌ای برای بعد از کسب سهمیه تدوین خواهند کرد یا نه.

تصمیم نازنین ملایی برای عدم حضور در تست‌گیری‌ها به مصاحبه شما بعد از پایان بازی‌های آسیایی و عدم رضایت از عملکرد او ارتباط نداشت؟
اصلا ارتباطی به آن نداشت. اگر قرار بود ارتباطی داشته باشد از همان ابتدا اعلام حضور نمی‌کرد یا تمریناتش را ادامه نمی‌داد. ملایی حدود 20 روز یا بیشتر در کمپ یونان تمرین کرده بود و چهار روز قبل از تست‌گیری از یونان به تهران آمد. ملایی فرم‌های مربوط به انتخاب ارنجش را نیز امضا کرده بود و در نهایت شب آخر انصراف دادند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار