• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۳۰ - ۲۳:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تیم ملی تا دیر نشده باید تغییر تاکتیک دهد

عملکرد نه‌چندان خوب ملی‌پوشان در بازی با هنگ کنگ باعث شد که انتقادهای زیادی متوجه کادرفنی تیم ملی شود که امیر قلعه‌نویی مطابق معمول این انتقادها را غرض‌ورزانه می‌خواند. فرزاد آشوبی، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» بازی تیم ملی با هنگ‌کنگ را نقد کرده که در ادامه می‌خوانید.

تیم ملی تا دیر نشده باید تغییر تاکتیک دهد

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی کشورمان در دومین بازی خود در رقابت‌های مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا جمعه شب به مصاف هنگ‌کنگ رفت و به سختی توانست با یک گل از سد این تیم عبور کند. عملکرد نه‌چندان خوب ملی‌پوشان در این بازی باعث شد که انتقادهای زیادی متوجه کادرفنی تیم ملی شود که امیر قلعه‌نویی مطابق معمول این انتقادها را غرض‌ورزانه می‌خواند. فرزاد آشوبی، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» بازی تیم ملی با هنگ‌کنگ را نقد کرده که در ادامه می‌خوانید.

تیم ملی یک مشکل بزرگ دارد
آشوبی در ابتدا درباره اینکه چرا بازی با هنگ‌هنگ برای تیم ملی تا این حد سخت شد، گفت: «حقیقت امر این است که تیم ملی با یک مشکل بزرگ تاکتیکی مواجه است. امیر قلعه‌نویی از زمانی که هدایت تیم ملی را برعهده گرفت این دیدگاه را داشت که سبک بازی تیم ملی باید بعد از سال‌ها تغییر کند و با یک مدل جدید بازی کند. این تغییر از همان ابتدای کار کادر فعلی تیم ملی لحاظ شد و تیم ملی در بازی‌های تدارکاتی سعی کرد با فوتبال مالکانه به مصاف حریفانش برود. اما در بازی جمعه شب مقابل هنگ‌کنگ وقتی با یک تیم دونده با پرس شدید مواجه شدیم معلوم شد که نمی‌توانیم در کنترل توپ و چرخش آن به جلو موفق عمل کنیم. درواقع اصرار به این کار باعث شد که کیفیت بازی‌مان پایین آمده و در مواقعی نیز به حریف موقعیت گلزنی بدهیم. اینکه صرفا ما بخواهیم با چند بازی تدارکاتی سبک بازی‌مان را کلا تغییر داده و به بازی مالکانه روی آوریم، کار اشتباهی است. حداقل با این سبک بازی در این تورنمنت به جایی نخواهیم رسید و مقابل حریفان قوی‌تر و باکیفیت‌تر جدا به مشکل خواهیم خورد.»

بازی مالکانه‌ فقط پاس رو به عقب دادن نیست
کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه بازی مالکانه پیش‌زمینه طولانی می‌خواهد، یادآور شد: «بازی با هنگ‌کنگ نشان داد که ما در مقابل تیم‌هایی که پرس سنگین می‌کنند نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم و باید منتظر یک خلاقیت فردی باشیم. به عقیده من کادرفنی تیم ملی باید هرچه زودتر دنبال تغییر تاکتیک باشد. مطمئنا حریفان آینده تیم ملی با پرس شدید به میدان خواهند آمد و در این موقع شما باید آنقدر در بازی مالکانه و حفظ توپ قوی باشی که بتوانی روزنه‌ای ایجاد و به دروازه حریف نزدیک شوی. اینکه صرفا شما در مقابل پرس فقط به دروازه‌بان پاس رو به عقب بدهی، تنها راهکار خارج شدن از پرس نیست. وقتی تیمی آنقدر توانایی ندارد که با بازی مالکانه حریف را خسته کند بهتر است به بازی مستقیم و بردن توپ‌های سوم روی بیاورد. فوتبال ما با این سبک بازی آشنا و شاید بازیکنان به این شکل بهتر بتوانند به دروازه حریف نزدیک شوند.»

برتری عراق مقابل ژاپن اتفاقی نبود
وی همچنین با اشاره به برتری عراق مقابل ژاپن نیز عنوان کرد: «فوتبال آنقدر غیرقابل پیش‌بینی و جذاب است که نخواهیم چنین نتایجی را اتفاقی بدانیم مخصوصا اینکه عراق همواره در جام ملت‌ها نتایج اینچنینی کسب کرده و تیم ضعیفی به حساب نمی‌آید. شاید بهتر باشد این برد عراق را لوث نکنیم و به این تیم هم به‌عنوان یکی از تیم‌هایی که می‌تواند برای هر حریفی مشکل‌ساز شود احترام بگذاریم. حتی هنگ‌کنگ هم مقابل ایران نمایش خیلی خوبی ارائه داد و نباید صرفا گفت که تیم ملی خوب بازی نکرد بلکه این تیم حریف بود که اجازه این کار را به تیم ما نداد. اردن هم تا آستانه شکست کره پیش رفت. این نتایج نشان می‌دهد که فوتبال در آسیا رو به جلو حرکت می‌کند و در ادامه راه به‌هیچ‌عنوان نباید انتظار داشته باشیم که با حریف آسانی روبه‌رو شویم.»

نظرم درمورد مدعیان عوض نشده است
آشوبی در پاسخ به این سوال که با شروع بازی‌ها باید منتظر شگفتی بود و آیا تیمی قهرمان خواهد شد که انتظارش را نداشته باشیم؟ خاطرنشان کرد: «همچنان نظر من این است که تیم قهرمان از بین تیم‌های ژاپن، کره، ایران، عربستان و استرالیا خواهد بود. تیم‌هایی مثل عراق هم شانس قهرمانی دارند اما نه به اندازه تیم‌هایی که نام بردم. تیم‌هایی که گفتم از لحاظ کیفیت تیمی، بازیکن و... شرایط بهتری دارند و طبیعی است که رقابت اصلی بین آنها خواهد بود. تیم ملی هم با بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای که وارد مسابقات شده طبیعتا بیش از هرچیز دنبال نتیجه‌گرفتن بوده و آینده‌نگری خاصی در این تیم دیده نمی‌شود.»

از تیم ملی باید انتظار قهرمانی داشت
آشوبی راجع به اینکه تیم ملی کشورمان چقدر شانس قهرمانی دارد، تصریح کرد: «ایران در هر دوره از جام ملت‌ها مدعی بوده و این را حریفان ما هم بارها به آن اشاره کرده‌اند. قدر مسلم با پتانسیلی که داریم باید برای خودمان شانس قهرمانی قائل باشیم. منتها کار بسیار سخت است و باید بسیار هوشمندانه عمل کرد. همان‌طور که گفتم اگر کادرفنی راهکار درستی برای رهایی از بازی تحت فشار حریف پیدا نکند، قدر مسلم مقابل تیم‌های مدعی به مشکل خواهیم خورد. به خاطر همین اعتقاد دارم که در چنین بازی‌هایی لازم نیست اصرار به بازی مالکانه داشته باشیم. این روش بازی زمانبر است و باید از سنین کم به بازیکنان آموزش داده شود؛ کاری که تیم‌های بزرگ باشگاهی انجام می‌دهند و نتیجه‌اش را در تیم بزرگسالان می‌بینند. به هر حال امیدوارم که تیم ملی در بازی‌های آینده خود به شکلی بازی نکند که بازیکنان از نظر ذهنی خسته شوند و همین خستگی باعث اشتباهاتی شود.»

ملی‌پوشان نباید به پاداش فکر کنند
کارشناس فوتبال کشورمان در واکنش به اظهارات امیر قلعه‌نویی که تیم ملی در دوره‌های قبل با حمایت بیشتری از سوی دولت مواجه بوده است، گفت: «به نظر من پرداختن به مسائل اینچنینی و ربط دادن آن به ‌انگیزه بازیکنان و کیفیت بازی آنها، فرار رو به جلو است. وقتی بازیکنی با پیراهن تیم ملی وارد تورنمنت اینچنینی می‌شود نباید به پاداش فکر کند بلکه به خاطر تیم ملی کشورش باید همه تمرکز خود را روی بازی‌اش بگذارد. تا الان هم به نظرم همین‌طور بوده و همه بازیکنان با انگیزه و تلاش زیادی در میدان حاضر شده‌اند. فکر کنم همه آنها موضوع لغو مجوز وارد کردن خودروی لوکس را فراموش کرده باشند و درست هم نیست که برخی بخواهند از آن به‌عنوان توجیهی برای نتیجه نگرفتن احتمالی استفاده کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار