حذف سی درصد از بازی های بلاکچینی سال 2023؛
بازی‌هایی که به طور رسمی متوقف شده‌اند، چالش‌های تامین مالی و شرایط بازار در طول زمستان کریپتو را به عنوان عامل اصلی شکست پروژه خود و حذف قطعی از بازار اعلام کرده اند.
  • ۱۴۰۲-۱۰-۲۹ - ۱۶:۲۸
  • 00
حذف سی درصد از بازی های بلاکچینی سال 2023؛
اینجا رقابت خیلی سخته آقای رنگو!
اینجا رقابت خیلی سخته آقای رنگو!

بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط فهرست بازی‌های بزرگ بلاک‌چین، بیش از 30 درصد از بازی‌های بلاک چین اعلام شده در سال 2023 متوقف یا لغو شده‌اند. از ژانویه 2024، این لیست شامل 911 بازی است که 334 بازی در حال حاضر زنده و 577 بازی هنوز در دست توسعه هستند.

از مجموع 1318 بازی بلاک چینی که از زمان راه اندازی این ابتکار در سال 2021 فهرست شده است، 31٪ قابل توجهی معادل 407 بازی - اکنون به عنوان بازی های متوقف شده یا متروکه طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی بیانگر اعلامیه های رسمی لغو پروژه یا یک دوره طولانی عدم فعالیت است.

در میان بازی‌هایی که به طور رسمی متوقف شده‌اند، بیشترین دلایل ذکر شده به چالش‌های تامین مالی و شرایط بازار ناشی از زمستان کریپتو نسبت داده می‌شود. بسیاری از پروژه‌های متوقف شده، سکوت رادیویی را انتخاب کردند و بدون اعلام رسمی، فعالیت خود را متوقف کردند.

در نیمه دوم سال 2023، 17 درصد از 162 بازی متوقف شده به عنوان چند زنجیره ای برچسب گذاری شدند که نشان دهنده روند رو به رشد بازی های ادغام با دو یا چند بلاک چین است. هنگام تجزیه و تحلیل بازی های متوقف شده مبتنی بر بلاک چین، BNB و Polygon به ترتیب 11% و 10% را به خود اختصاص دادند. اتریوم، سوئی و سولانا سهم قابل توجهی داشته اند که 6 درصد را تشکیل می دهند. یکی از موارد برجسته، بازی پرمخاطب «Goals» بود که موفق شد در در سال های 2022 و 2023، به ترتیب 15 و 40 میلیون دلار اضافی به دست آورد. علیرغم بودجه قابل توجه، Goals ادغام خود با فناوری بلاک چین را متوقف کرد.

ظهور بازی های جدید بلاک چین در سه ماهه چهارم 2023، 65 بازی جدید بلاک چین رونمایی شد. در این میان، 11 درصد رویکرد چند زنجیره ای را پذیرفتند، که نشان دهنده روند ادامه دار ادغام بازی ها با چندین بلاک چین است. از نظر بازی‌هایی که بر روی یک زنجیره منفرد اجرا می‌شوند، بیشترین رشد در بازی آربیتروم (9٪) مشاهده شد و پس از آن اوپتیمیسیم، اینمویتبل و اتریوم (هر کدام 8٪)، و همچنین استارک نت و آولانچی (هر کدام 6٪) قرار گرفتند.

در یک نظرسنجی با حضور 526 شرکت‌کننده، 20 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که ورود استودیوهای بازی سنتی به حوزه بازی‌های وب 3 بیشترین تأثیر مثبت را در سال 2024 خواهد داشت. یات سیو، رئیس اجرایی یکی از شرکت های فعال در این حوزه ، دوره فعلی را به عنوان یک سال پاکسازی برای صنعت بازی های بلاک چین می بیند. علیرغم چالش‌هایی که در سال 2023 با آن مواجه شد، سیو، که به بازی‌های بلاک چین معتقد است، ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که سالی قوی را در سال 2024 پیش‌بینی می‌کند.

منبع: کریپتو پوتیتو

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰