• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۸ - ۰۱:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وزیر کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ میهمانان نشست طرح ملی اعتلا

دانشگاه آزاد می تواند تعریف جدیدی از آموزش ارائه کند

سومین نشست طرح ملی اعتلا (تعالی معرفتی و مهارتی و حرفه‌ای استادان) دانشگاه آزاد با حضور علی‌اکبر احمدیان‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد شریفانی‌ مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد، محمد قربانی‌گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد و جمعی از مسئولان کشوری و دانشگاهی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد.

دانشگاه آزاد می تواند تعریف جدیدی از آموزش ارائه کند

سومین نشست طرح ملی اعتلا (تعالی معرفتی و مهارتی و حرفه‌ای استادان) دانشگاه آزاد با حضور علی‌اکبر احمدیان‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد شریفانی‌ مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد، محمد قربانی‌گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد و جمعی از مسئولان کشوری و دانشگاهی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد. 

حمد وحیدی، وزیر کشور در این نشست طی سخنانی گفت: «طرح اعتلای دانشگاه آزاد اسلامی یک طرح ارزشمند و دارای فلسفه است. لازمه وجود دانشگاه حکمت‌بنیان این است که در دانشگاه علاوه‌بر کار علم‌آموزی، برنامه‌ها و طرح‌های دیگری نیز اجرا شود که برگزاری طرح اعتلا در دانشگاه آزاد در دسته همین طرح‌هاست.» وحیدی با بیان اینکه لزوم ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو دانشگاه حکمت‌بنیان است، گفت: «ما نمی‌توانیم به تمدن نوین اسلامی فکر کنیم، اما دانشگاه حکمت‌بنیان نداشته باشیم، چراکه دانشگاه نقش اصلی را در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایفا می‌کند.» وی ادامه داد: «لازم است در این زمینه نقش دانشگاه در ایجاد تمدن نوین اسلامی به خوبی شناخته و ترسیم شود. دانشگاه حکمت‌بنیان از مسیر بینش و درک زیرساخت‌های اساسی شکل خواهد گرفت، اینچنین دانشگاهی می‌تواند مدعی ایجاد تمدن نوین اسلامی شود.» 

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در یک شرایط حساس و بزنگاه تاریخی حضور داریم، گفت: «در این بزنگاه تاریخی بسیاری از مسائل در حال تغییر و گذر است. در حوزه مسائل اجتماعی، فناوری و توسعه فناوری همه چیز در حال ‌گذار و در حال یک تغییر اساسی است. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا می‌شود جمهوری اسلامی ایران که خود نقش مهمی در این تغییرات داشته و مدعی است که پیام، رسالت، و گفتمانش می‌تواند در تحقق این جریان تغییر بسیار موثر باشد، در میدان باشد، اما دانشگاه در میدان نباشد، این امر شدنی نیست. درک حساسیت شرایط بخشی از جهاد تبیین است.» وحیدی با بیان اینکه حضور دانشگاه در میدان یکی از رموز موفقیت ماست، اظهار کرد: «این امر بدون اندیشه‌ورزی پیش نخواهد رفت، دانشگاه باید در این زمینه احساس مسئولیت کند. در این زمینه پیش‌قراولان اندیشه‌ورزی، واحدهای دانشگاهی در کشور هستند. در این پیچیدگی‌ها نقش اندیشه‌ورزی دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.»

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه یکی از موارد اساسی برای ساختن آینده، تربیت سرمایه انسانی والا است، گفت: «یکی از عناصر مهم در این زمینه آزادی است. آزادی موضوعی است که جمهوری اسلامی از بن دندان به آن معتقد است، البته نه آن آزادی که به خورد جهانیان داده می‌شود، که یک نوع ولنگاری اخلاقی و بی‌بندوباری اخلاقی است؛ منظور ما از آزادی، آزادی فکر، اندیشه و حرکت در مسیر اعتلای انسان است.» وی ادامه داد: «تعالی انسان بدون آزادی شدنی نیست. خود انسان باید تصمیم بگیرد چطوری بیندیشد. هیچ اجباری در نحوه اندیشیدن نیست. جریان اندیشه‌ورزی و جریان آزادی حقیقی باید در دانشگاه تبیین شود.» 

وحیدی با اشاره به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: «نقش دانشگاه در انتخابات بسیار مهم است. اگر در این زمینه کسانی تبلیغ کردند که دانشگاه در انتخابات باید خنثی بوده و مشارکت نکند، بسیار نادرست است، چراکه مفهومش این است که دانشگاه در مهم‌ترین مساله سیاست که انتخابات است، دخالت نکند یا نقش منفی ایفا کند. این موضوع باعث ضربه‌ای به پیکره کشور خواهد شد، لازم است در این زمینه سیاست‌ورزی مناسب شان دانشگاه انجام شود؛ چراکه دانشگاه‌ها نقش مهمی در بحث انتخابات دارند. نیازمند حضور بی‌بدیل و مشارکت دانشگاه‌ها در صحنه انتخابات هستیم.» وزیر کشور تاکید کرد: «کسانی که عدم مشارکت در انتخابات را تبلیغ کنند، حتما به دنبال خدمت به کشور، دانشگاه، دانشجو و استاد نیز نیستند؛ این یک جفا و حتی بالاتر از آن خواهد بود. کشور ما در آستانه یک تحول بزرگ جهانی و منطقه‌ای است که در این عرصه نقش گسترده، موثر و تعیین‌کننده دارد.»

وی با بیان اینکه دشمن سعی کرد در سال گذشته دانشگاه را به‌عنوان یک تهدید علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند، گفت: «البته دشمن در این زمینه شکست سنگینی خورد، چراکه دانشگاه بزرگ‌ترین کانون فرصت‌سازی ما در کشور است. فرصت‌های بزرگی از دل دانشگاه خلق می‌شود. لازم است در دانشگاه توسط استاد و دانشجو با تمام توان راجع به مسائل کشور چاره‌اندیشی کرد، مسائل کشور را نقد منصفانه و برای حل مسائل برنامه داشت. دانشگاه باید در متن جامعه باشد، بتواند امور را تحلیل کرده و بهترین نقدهای منصفانه را ارائه دهد. این دانشگاه، دانشگاهی خواهد بود که پیشرو و متعالی است و به دانشگاه اسلامی نزدیک است.» 

وی افزود: «دانشگاه باید نسبت به مسائل محیط، جامعه و حل مشکلات جامعه حساس بوده و آنها را به دقت بررسی کند تا کشوری پیشرو در حوزه علم و فناوری داشته باشیم و قله‌های افتخار را طی کنیم. در این زمینه نباید دانشجو و دانشگاه را از واقعیات عینی و دستاوردهای مهم کشور دور نگه داشت. باید ظرفیت‌های کشور را تبیین و روشن کنیم. این امر بسیار مهم است. در این زمینه دانشجویان و استادان باید این ظرفیت‌ها را شناخته و برای تبیین آن گام بردارند. یاس و ناامیدی بهترین راه برای نابودی یک جامعه است و بهترین راه برای پیشرفت و توسعه، امید و نگاه به آینده است.» وی تاکید کرد: «ما نیاز داریم که پیشرفت‌ها را نشان داده و امید واقعی را در جامعه تزریق کنیم.» 

وحیدی با بیان اینکه ایفای نقش برجسته دانشگاه در انتخابات یکی از موضوعات بسیار مهم است، گفت: «دانشگاه باید سهم بزرگی در صحنه مشارکت اجتماعی و سیاسی داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه می‌تواند موثر بوده و زمینه مشارکت بیشتر در انتخابات را با شناخت بهتر و بیشتر نامزدها برای مردم فراهم کند.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها