• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۸ - ۰۱:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برگزاری مراسم عبادی اعتکاف در دانشگاه‌ها؛

140 مسجد دانشگاهی میزبان دانشجویان معتکف

 با فرارسیدن ایام رجبیه و اعیاد این ماه، برگزاری اعتکاف یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ثابت ایام رجبیه در دانشگاه‌هاست است که در دو دهه اخیر مساجد دانشگاه‌ها هم از آن میزبانی می‌کنند. هرچند که امسال زمان اعتکاف با امتحانات پایان ترم برخی دانشگاه‌ها تداخل پیدا کرده اما این مساله باعث عدم برگزاری این مراسم معنوی در دانشگاه‌ها نشده است و دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم آورده‌اند که دانشجویان معتکف نیز بتوانند به راحتی در جلسه امتحان حضور پیدا کنند.

140 مسجد دانشگاهی میزبان دانشجویان معتکف

مطهره‌سادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه: با فرارسیدن ایام رجبیه و اعیاد این ماه، برگزاری اعتکاف یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ثابت ایام رجبیه در دانشگاه‌هاست است که در دو دهه اخیر مساجد دانشگاه‌ها هم از آن میزبانی می‌کنند. هرچند که امسال زمان اعتکاف با امتحانات پایان ترم برخی دانشگاه‌ها تداخل پیدا کرده اما این مساله باعث عدم برگزاری این مراسم معنوی در دانشگاه‌ها نشده است و دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم آورده‌اند که دانشجویان معتکف نیز بتوانند به راحتی در جلسه امتحان حضور پیدا کنند. دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز امتحاناتی که با این ایام تداخل داشته را به روزهای دیگر موکول کرده‌اند تا دانشجویان با خیال آسوده از اعتکاف امسال بهره ببرند. سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها نیز چندی پیش از آماده‌سازی 140 مسجد دانشگاهی در سراسر کشور با ظرفیت پذیرش 40 الی 50 هزار دانشجوی معتکف خبر داد. در ادامه گزارش «فرهیختگان» از برگزاری اعتکاف دانشجویی در 20 دانشگاه کشور را می‌خوانید. 
اعتکاف دانشجویی دانشگاه‌ تهران که هر ساله در مسجد این دانشگاه برپا می‌شود، همواره جزء پرشورترین مراسم اعتکاف بین دانشگاه‌ها است زیرا متولیان برگزاری آن سعی می‌کنند با دعوت از میهمانان ویژه و مورد پسند قشر دانشجو فضای خوب و مفیدی را برای دانشجویان معتکف فراهم آورند. به همین دلیل، سالانه دانشجویانی از سایر دانشگاه‌های استان تهران نیز برای مراسم اعتکاف در این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند و دانشگاه تهران نیز ظرفیت محدودی را برای این افراد اختصاص می‌دهد. ثبت‌نام این مراسم معنوی از 10 دی‌ماه آغاز و تا 20 دی‌ماه ادامه داشت. هزینه شرکت در مراسم اعتکاف دانشگاه تهران برای دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که برای اولین بار در اعتکاف شرکت می‌کنند ۱۰۰ هزارتومان، سایر دانشجویان این دانشگاه ۲۰۰ هزارتومان و دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها (فقط دانشجویانی که برای اولین بار در اعتکاف مسجد دانشگاه تهران ‌شرکت می‌کنند) ۳۰۰ هزارتومان در نظر گرفته شده است. همچنین اساتید دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با مبلغ 500 هزار تومان و کارکنان آن با 300 هزار تومان می‌توانند در مراسم اعتکاف حضور پیدا کنند. 
مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی در دانشگاه علم و صنعت نیز در مسجد الشهدا این دانشگاه با حضور اساتیدی همچون  محمدعلی جاودان، محمدرضا عابدینی و  کاظم صدیقی برگزار خواهد شد که سامانه ثبت‌نام برای علاقه‌مندان حضور در این مراسم از 10 دی‌ماه باز شد و تا 25 دی ادامه داشت. این مراسم در مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با همراهی هیات رهروان شهدا و ستاد مراسم اعتکاف این دانشگاه برگزار می‌شود که هزینه حضور در مراسم اعتکاف برای دانشجویان امیرکبیر 100 هزارتومان و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها 300 هزارتومان در نظر گرفته شده است. متولیان برگزاری این مراسم معنوی ظرفیتی برای افراد غیردانشجو و آزاد نیز در نظر گرفته‌اند تا علاقه‌مندان حضور در اعتکاف ایام رجب نیز بتوانند با پرداخت 600 هزار تومان در این مراسم شرکت کنند. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین