• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۶ - ۰۲:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس‌جمهور آرژانتین برای لغو مقررات اقتصادی هزاران نفر را به خیابان‌ها کشاند؛

مصائب یک دولت عائله‌مند

خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین از یک سلسله ابتکارات گسترده برای تغییر قوانین اقتصادی این کشور خبر داده است. از هفته‌ها پیش، فرمان تازه رئیس‌جمهور آرژانتین برای لغو مقررات اقتصادی این کشور، هزاران نفر را در بوئنوس‌آیرس به خیابان‌ها کشاند.

مصائب یک دولت عائله‌مند

لیلی زواره‌ای، خبرنگار: خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین از یک سلسله ابتکارات گسترده برای تغییر قوانین اقتصادی این کشور خبر داده است. از هفته‌ها پیش، فرمان تازه رئیس‌جمهور آرژانتین برای لغو مقررات اقتصادی این کشور، هزاران نفر را در بوئنوس‌آیرس به خیابان‌ها کشاند. این تصمیمات که به گفته او با هدف تقویت صادرات و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، شامل تسهیل قوانین دولتی و صدور اجازه خصوصی‌سازی صنایع دولتی خواهد بود.
با انجام حدود 300 تغییر، بسیاری از شرکت‌های دولتی در آرژانتین به بخش خصوصی واگذار خواهند شد و حمایت‌های دولتی از مستاجران، کارمندان و خریداران کاهش خواهد یافت. خاویر میلی با لغو قانون حاکم بر اجاره‌بها قصد دارد بازار املاک و مستغلات را از رکود خارج کند. مدرن‌سازی قانون کار برای ایجاد اشتغال بیشتر و مجموعه‌ای از اقدامات مقررات‌زدایی در بخش‌های گردشگری، سلامت، اینترنت، حمل و نقل هوایی، دارویی، کشت انگور و حتی تجارت از جمله 300 تغییر اقتصادی رئیس‌جمهور جدید آرژانتین است. قوانین تازه دولت باید ظرف 10 روز توسط کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگان و سناتورها بررسی شود، اما تنها در صورتی که توسط هر دو مجلس رد شوند ابطال خواهند شد. میلی با انجام اقدامات ناگهانی قصد دارد به اقتصاد آرژانتین که در تورم شدید و فقر دست و پا می‌زند، شوک وارد کند. این اقدامات تاکنون شامل کاهش 50 درصدی ارزش پزو آرژانتین، کم کردن یارانه‌های انرژی و حمل و نقل و همچنین تعطیلی برخی از وزارتخانه‌های دولتی بوده است. کسری بودجه هم دیگر مشکل حاد اقتصاد آرژانتین بوده که میلی راه مقابله با آن را کاهش هزینه‌های عمومی کشور به 5 درصد از تولید ناخالص ملی می‌داند. مردم این کشور که دهه‌ها در تورم رسمی بالای 100درصد دست و پا زده‌اند، توان تحمل شوک ناگهانی را دارند؟ نگرانی از عواقب این شوک، باعث شد تا مردم نگران آرژانتین خیابان را به عنوان محل اعتراض اقتصادی خود انتخاب کنند.

کشور عائله‌مندان
اقتصاد آرژانتین یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای آمریکای‌لاتین محسوب می‌شود. این کشور با جمعیتی حدود 46میلیون نفر، بازار قوی و صنایع فعالی مانند خودرو و معادن غنی دارد. آرژانتین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم، ذرت، گوجه‌فرنگی و گوشت قرمز بوده که تولید ناخالص داخلی 632‌میلیارد دلاری را در سال 2022 میلادی به‌ثبت رسانده و تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور در همان سال، بیش از ‌ 6.13 ‌هزار دلار در سال ‌بوده‌است! کشوری با زیرساخت‌ها و مواهب اقتصادی مناسب چرا در گرداب بحران دست و پا می‌زند و اصلاحات دولت‌ها وضعیت آن را وخیم‌تر کرده است؟

تورم 211 درصدی
‏ بیش از یک‌سوم شاغلان رسمی آرژانتین، کارمندان دولت هستند که بار مالی زیادی را ایجاد می‌کند. ‏سوبسیدهای بالا، ‏ خرج زیاد دولت، ‏کنترل‌های تجاری و سیاست‌های انزواگرایانه، ‏ مالیا‌ت‌های تهاجمی، ‏نظام ارزی چند نرخی، چاپ پول و... باعث شده تورم ماهانه این کشور تا انتهای دسامبر به 25.5 درصد و تورم سالانه منتهی به دسامبر نیز به بیش از 211 درصد برسد.
تورم فزاینده و سقوط ارزش پزو، آرژانتینی‌ها را به خرید و پس‌انداز دلار وادار کرده، به‌طوری‌که رئیس وقت بانک مرکزی این کشور در سال 2021 تخمین زد مردم این کشور 200 میلیارد دلار پول نقد در داخل کشور دارند که 10 درصد کل دلارهای در گردش آمریکا در جهان را شامل می‌شود. داده‌ دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد شهروندان این کشور 418 میلیارد دلار در خارج از کشور دارند. این موضوع باعث شد دولت وقت این کشور ارزش دلار را به صورت مصنوعی پایین نگه دارد. دولت این کشور نرخ ارز را 370 پزو قیمت‌گذاری می‌کرده و این در حالی بود که نرخ ارز در بازار به 900 پزو هم نزدیک شده بود. رئیس‌جمهور آرژانتین در نخستین اقدام تحول اقتصادی خود نرخ دلار را دو برابر و به بیش از 800 پزو رساند که اعتراضاتی را به دنبال داشت اما نرخ دلار در بازار آزاد اندکی کاهش یافت و شکاف نرخ رسمی و بازار به کمتر از 20 درصد رسید که به معنی کاهش رانت و ناکارایی‌های بازار ارز است. درحال حاضر هر دلار آمریکا معادل 616 پزو است.

ادامه مطلب را می‌توانید اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار