• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۶ - ۰۱:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها به شدت کاهش یافته است؛

بازار 626 میلیارد دلاری صنعت بازی‌ در دنیا

با پیشرفت فناوری، بازار بازی‌های ویدئویی هم داغ‌تر شده و شکل و شمایل متفاوت‌تری به خود گرفته است و فرد را در دل بازی درگیر می‌کند به طوری که گویی او نیز در خود بازی حضور فیزیکی دارد.

بازار 626 میلیارد دلاری صنعت بازی‌ در دنیا

ندا اظهری، مترجم: بازی‌های ویدئویی همیشه طرفداران خودش را داشته و وقتی پای این موضوع به میان می‌آید دیگر نمی‌توان فرقی میان کودک و بزرگسال قائل شد. تنها دسته‌بندی بازی‌ها مطرح می‌شود که براساس آن رده سنی بازی‌ها را مشخص می‌کنند تا افراد در هر سنی، بازی مناسب سن خود را بازی کرده و از آن لذت ببرند. با پیشرفت فناوری، بازار بازی‌های ویدئویی هم داغ‌تر شده و شکل و شمایل متفاوت‌تری به خود گرفته است و فرد را در دل بازی درگیر می‌کند به طوری که گویی او نیز در خود بازی حضور فیزیکی دارد.

تقابل بازی و فناوری در 2024
فناوری که توسعه می‌یابد، سر و کله‌اش در بسیاری از حوزه‌ها پیدا می‌شود. یکی از آنها نیز بازی‌های ویدئویی است که خیلی‌ها به معنای واقعی به آن معتاد هستند و از نان شب هم برایشان مهم‌تر است و ساعت‌های متوالی را به بازی در فضای مجازی اختصاص می‌دهند. گوشی‌های هوشمند هم که قابلیت نصب بسیاری از بازی‌ها را دارد، به ابزاری دم‌دستی تبدیل شده که هر لحظه همراه کاربران است و بازی با آن را برایشان راحت‌تر کرده است.

تکامل واقعیت مجازی
واقعیت مجازی هم مانند هر حوزه دیگری می‌تواند صنعت بازی‌های ویدئویی را تغییر دهد. فناوری واقعیت مجازی به کاربران بازی‌های ویدئویی این امکان را می‌دهد تا شاهد بازی در زمان واقعی دستگاه‌های خود باشند. کاربران تنها به تعدادی لوازم جانبی قوی نیاز دارند تا از بازی با جلوه‌های سه‌بعدی خیره‌کننده لذت ببرند. فناوری واقعیت مجازی در سال‌های اخیر گسترش خوبی پیدا کرده و علاوه‌براین، بازی‌هایی چون «ماین کرفت» که از این فناوری در دل بازی استفاده می‌کنند، نقش مهمی در تبدیل آن به یک فناوری محبوب در میان کاربران داشتند. سال 2023 یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها برای رونق گرفتن بازار واقعیت مجازی در بازی‌های ویدئویی بود. در سال 2023 شرکت سونی هدست‌های VR2 را که نسل بعدی دستگاه‌های واقعیت مجازی هستند برای PS5 تولید کرد که نسبت به مدل قبلی ارتقای بیشتری پیدا کرده است.

ادغام واقعیت افزوده
واقعیت افزوده به‌عنوان یک فناوری جدید تصاویر دیجیتال را با استفاده از عینک یا گوشی‌های هوشمند خاص در دنیای فیزیکی قرار می‌دهد. در این فناوری با قرار دادن اشیای مجازی شامل تصاویر و صداهای مختلف با استفاده از حسگرهایی مانند دوربین و میکروفون در دنیای واقعی واقعیت افزوده یک تجربه بازی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد. با پیشرفت فناوری و محبوبیت روزافزون بازی‌های واقعیت افزوده، بدیهی است که آینده این فناوری روشن است. در حال حاضر، پتانسیل بالای این فناوری در بازی‌هایی چون «پوکمون گو» و «ماین کرفت ارث» به اثبات رسید که توانست به وسعت جهان معروف و پرطرفدار شود. محبوب‌ترین کاربرد فناوری واقعیت افزوده در آمریکا در حوزه بازی‌های ویدئویی است. درحالی‌که این فناوری در حوزه بازی هنوز مراحل اولیه خود را می‌گذراند ارائه یک تجربه بازی همه‌جانبه برای گیمرها صنعت بازی‌های ویدئویی را متحول خواهد کرد.

تحول بازی‌های ابری
اگر روزهای نخست ظهوری بازی‌های ویدئویی را به خاطر داشته باشید وجود یک کنسول ویدئویی یا رایانه شخصی برای انجام بازی ضروری بود اما ورود بازی‌های ابری صنعت بازی‌های ویدئویی را متحول کرده است به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود صنعت بازی‌های ابری در سال 2025 به رقمی بالغ بر هشت میلیارد و 170 میلیون دلار برسد. این فناوری به کاربر این امکان را می‌دهد که بازی‌ها را روی هر دستگاهی انجام دهند و دیگر برای بازی به سخت‌افزار قدرتمند یا دانلود بازی در سیستم نیازی نیست. PUBG و Fortnight نمونه‌هایی از محبوب‌ترین بازی‌های ابری هستند که در آن افراد در نقاط مختلف دنیا می‌توانند با یکدیگر بازی کنند.

حضور هوش مصنوعی در بازی‌ها
استفاده از ربات‌های هوش مصنوعی و دستیاران مجازی تجربه بازی‌های ویدئویی را چالش‌برانگیزتر کرده است. به مرور زمان الگوریتم‌های هوش مصنوعی کارآمدتر می‌شوند به‌طوری که در آینده می‌توان انتظار داشت که تصاویری پیشرفته‌تر و شخصیت‌های خیالی را در خلال بازی مشاهده کرد که خط داستانی خود را توسعه می‌دهند. درواقع این شخصیت‌ها به‌طور هوشمند و خلاق عمل کرده و به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی تحت کنترل یک کاربر انسانی هستند. درواقع هوش مصنوعی موتوری است که رفتار این شخصیت‌های خیالی را در بازی‌های ویدئویی تعیین می‌کند. یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی که جزئی از هوش مصنوعی هستند به این شخصیت‌ها کمک می‌کنند که در گذر زمان پیشرفت کنند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار