• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۵ - ۱۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
در گردهمایی سراسری نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه کشور؛

رئیسی: ۲۲ درصد افزایش تولید کالاهای اساسی داشته‌ایم + فیلم

رییس جمهور امروز 25دی 1402، در گردهمایی سراسری نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه کشور درباره موضوعات مهم کشور صحبت کرد.

رئیسی: ۲۲ درصد افزایش تولید کالاهای اساسی داشته‌ایم + فیلم

رییس جمهور در این گردهمایی گفت: دولت سیزدهم بدون استقراض چاپ پول با ایجاد درآمد برای کشور کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی را که در آغاز دولت با آن مواجه بود را پشت سر گذاشت و انرا حل کرد، تلاش شد آنچه موجب تورم است را رفع کند. سال ۱۴۰۱ را بدون کسری بودجه پشت سر گذاشتیم و تلاش بر این است که در سال ۱۴۰۲ هم همین‌گونه عمل شود. همواره تلاش دولت بر این بوده تغایری بین درآمدها و مصارف وجود نداشته باشد. ما تلاش می کنیم هزینه ها را افزایش ندهیم از مجلس هم می خواهیم کمک کند که ناترازی در بودجه نداشته باشیم زیرا کسری بودجه سبب مشکلات می شود.

رییسی در ادامه صحبت‌های خود گفت: گازهای مشعل از موضوعاتی بود که با ایجاد آلایندگی مردم را رنج میداد، تا قبل از این دولت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت کار میکرد اما در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان با وزارت نفت همکاری می‌کند و گاز های مشعل در حال کنترل است و این ثروت ملی حفظ خواهد شد. تا پایان دولت این وضعیت را در هیج کدام از مناطق بندری شاهد نخواهیم بود.

رییس جمهور درباره وضعیت ساخت مسکن در کشور بیان کرد:  نیاز کشور به ساخت سالی یک میلیون مسکن قطعی است و باید سالی یک میلیون واحد ساخته می‌شد که نساختند و ما کمبود داریم باید این کمبود جبران شود الان یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت در کشور داریم در برخی موارد به افراد زمین داده شده خصوصا در شهرهای کوچک که تأمین زمین راحت تر است در شهرهای مرکز استان دسترسی به زمین مقداری مشکلتر است ولی کار در حال پیگیری است ساخت واحدهای خودمالکی و نوسازی بافت های فرسوده و مجتمع‌سازی هم شروع شده است.

وی همچنین افزود: دولت سیزدهم وارث ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده از دولت‌های گذشته است، در حالی که بودجه‌ها و اعتباراتی که از مردم اخذ شده بود نیز در بخش‌های دیگر مصرف شده بود. تا امروز بیش از ۱۱۰ هزار واحد از این مسکن‌ها تحویل شده است و هدفگذاری شده که تا چهار ماهه اول سال آینده تمام تعهدات ولو آنکه تعهد دولت‌های پیشین بوده، ما بتوانیم به این تعهدات وفا کنیم.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است. در سفرهای استانی یکی از بخش‌های مورد توجه دولت، احیای کارخانجات تعطیل و نیمه‌تعطیل است.

سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: آمار بانک جهانی و چشم‌انداز آینده‌ای که از آینده رشد اقتصادی ایران با درنظر گرفتن ۱۲ شاخص اقتصادی ارایه شده است، رشد تولید و رشد تجارت در کشور را نشان می‌دهد. رشد اقتصادی در سال اول فعالیت دولت سیزدهم چهار درصد بود، در سال دوم نیز بیش از چهار درصد بود و براساس اعلام مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، که شاخص‌های متفاوتی را درنظر می‌گیرند یکی ۵ و دیگری حدود ۷ درصد را اعلام کرده‌اند.

رییس جمهور در گردهمایی سراسری نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه گفت: در حوزه سلامت کارهای زیادی در این دولت انجام شده و مراکز درمانی که سالیان سال در بخش های مختلف کشور معطل مانده بود در این دولت دنبال شده است. در این بیش از دوسال فعالیت دولت سیزدهم از میزان تخت های موجود کشور ۱۵ هزار تخت مربوط به دولت سیزدهم است و ۱۰ درصد تخت های بیمارستانی کشور مربوط به این دولت است. بیمه سلامت در کشور بسیار توسعه یافته است و پزشک متخصص چند برابر گذشته در مناطق محروم حضور دارد‌.

وی درباره برنامه هفتم توسعه نیز بیان کرد:  نظام تعرفه گذاری پرستاری پس از ۱۱ سال در دولت سیزدهم اجرایی شد. نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ تا ۱۱ سال در این دولت اجرا شد. وضعیت بسیاری از اقشار در قانون بودجه و با پیگیری‌های دولت کاملا متفاوت شد.

رئیسی گفت: در هنگام آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز ۸ هزار مگاوات به تولید برق کشور افزوده شده و به حمدالله مشکل در حال حل شدن است. صنایع را از برق خانگی مستقل کرده‌ایم به گونه‌ای که خود نیروگاه داشته باشند و بتوانند برق موردنیاز خود را تامین کنند. ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه برای صنایع در حال ساخت است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. برای تولید ۳۵ هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با قدرت و سرعت در حال دنبال کردن اهداف هستیم. 

وی افزود: برای تامین یک میلیارد مترمکعب آب در حوزه شهر و روستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برای رفع تنش آبی ۱۰ هزار روستا برنامه‌ریزی کردیم و امروز به حمدالله مشکل تنش آبی ۳۶۰۰ روستا برطرف شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه 22 درصد افزایش تولید کالای اساسی داشته‌ایم ادامه داد: برنامه ریزی کرده بودیم که تا اخر این دولت ۱۲۵ هزار هکتار زهکشی اراضی شود ولی امروز که در خدمت شما هستم، ۱۲۲ هزار هکتار آن انجام شده است در حوزه کشاورزی باید خودمان تولیدکننده کالاهای اساسی باشیم نباید واردکننده باشیم اما در حالی واردکننده ایم که ظرفیت تولید داخل را داریم ۲۲ در صد افزایش تولید کالاهای اساسی رخ داده است، روز اولی که ما آمدیم دولت ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید اما سال گذشته ۷ و نیم میلیون تن و امسال حدود ۱۱ میلیون تن از کشاورزان گندم خریده‌ایم و رو به افزایش هم هست در بخشهای صنعت و کشاورزی هم میتوان در کشور کار کرد و زمینه کار زیاد است و برای امیدواری هر چه بیشتر مردم باید تلاش کرد.

رئیسی گفت: گره گشایی از زندگی مردم را حتما به نحوی به مسئولان و شخص بنده منتقل کنید من از دیدگاه های شما استقبال می کنم گاهی شده که دغدغه ای در یک سفر استانی به من منتقل شده و من در همان ۴۸ ساعتی که در استان بوده ام بررسی کرده ام و طی همان مدت دو نفر را جابجا کردم بعضاً بررسی های قبلی کرده ام و در شورای اداری استان حاضر شده ام و اعلام کرده ام ۱۲ مدیر همین امر‌ز باید جابه‌جا شوند.

وی درباره خواسته خانواده شهدای کرمان نیز گفت: آنچه خانواده شهدای کرمان که بعضا هنوز عزیزشان تدفین نشده بود از من می خواستند ابن بود که حفظ ارزش های انقلاب و امام و رهبری یادتان نرود. خواسته دیگرشان هم انتقام گرفتن از جلادانی بود که این روزها مردم را به خاک و خون کشیده اند. همچنین تقاضای دیدار با رهبر انقلاب را داشتند که من به رهبر انقلاب منتقل کردم و فرمودند زمانش را تنظیم می کنم.

سید ابراهیم رئیسی اضافه کرد: بیش از هر کسی باید رییس دولت مدعی فساد باشد، هر موردی از فساد و ناهنجاری که در دولت یا دستگاه ها بوده، کشف کننده و پیگیری کننده آن خود مسئولان بوده اند و باید بعد از این هم ادامه یابد ممکن است هر کسی دچار خطا شود اما مردم بدانند به هیچ عنوان در هیچ جایگاهی اجازه نخواهیم داد فساد لانه گزینی کند.

رئیسی در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: در این دوره هر فصل من جلسه مشترک استانداران و وزرا را بدون تعطیلی برگزار می کنم؛ این قول را عملی کرده ام و بنا داریم اختیاراتی که می شود به استانداران داد را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: من به تمرکززدایی معتقدم تا میزانی که به کار سلسله مراتبی ضربه نزند از ابتدای دولت پیشنهاد کردیم حق مالکانه معادن، مولدسازی اموال و دارایی مازاد دولت و واریز آن به یک حساب و بازگشت مالیات دریافتی از هر استان به همان استان را اجرایی کنم و تحت عنوان صندوق عدالت و پیشرفت در اختیار شورای برنامه ریزی استان ها قرار گیرد. ولی مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد. الان هم دنبال آن هستیم تا درآمد مولدسازی ها را به خود استان ها بدهیم و این موضوع را به استانداران اعلام کرده ایم که هر چه از دارایی های مازاد دولت را بفروشید، درآمد آن را به خود شما می دهیم تا در پروژه های نیمه تمام و گره گشایی از خود استان هزینه شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: درآمد حق مالکانه معادن و مازاد دریافتی مالیات استان ها را به خود استان ها می دهیم که البته مجلس با عنوان صندوق برای این موارد موافقت نکرد و ما تحت عنوان حساب این کار را می کنیم تا استان ها خودشان درآمد داشته باشند و دستشان برای هزینه کردن باز باشد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار