• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۴ - ۰۰:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نقش دانشگاه‌های آزاد خوزستان برای صنعت نفت چیست؟

نفت و دانشگاه در مسیر درست

دانشگاه آزاد استان خوزستان با توجه به ماهیت نفت‌خیزی که دارد، توانسته نقش بسزایی در انعقاد قراردادهای مختلف و انجام فعالیت‌های پژوهشی داشته باشد.

نفت و دانشگاه در مسیر درست

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: رونمایی از سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد در سال 1400، مسیر حرکت واحدهای این دانشگاه را دستخوش تغییر کرد؛ سندی با 10 بسته کاری که یکی از مهم‌ترین این بسته‌ها را باید پژوهش و فناوری دانست که بر اساس آن واحدها ملزم به بسترسازی برای ارتباط‌گیری بیشتر با صنعت و جامعه شدند؛ اقدامی که بنا به استعداد صنعتی در هر استان، شرایط واحدها را برای انجام فعالیت‌های پژوهشی متفاوت از یکدیگر کرد. در این میان دانشگاه آزاد استان خوزستان با توجه به ماهیت نفت‌خیزی که دارد، توانسته نقش بسزایی در انعقاد قراردادهای مختلف و انجام فعالیت‌های پژوهشی داشته باشد؛ استانی که میزبان بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک کشور بوده و به همین دلیل، چالش‌های صنعتی در این نقطه از جنوب ایران هم بیشتر از استان‌های غیرصنعتی است. این مولفه‌‌ باعث شده اساتید و دانشجویان واحدهای مختلف این دانشگاه، در کنار انجام قراردادهای مرتبط با صنعت و جامعه و همچنین انجام طرح‌های پژوهشی، بخشی از پایان‌نامه‌هایشان را نیز به حل مسائل مرتبط با صنعت اختصاص دهند. پژمان تقی‌پور‌بیرگانی، رئیس شورای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد استان خوزستان و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد اهواز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات عملکرد این دانشگاه پیرامون ارتباط با صنعت گفت. به گفته او طرح‌های پژوهشی، حمایت از پایان‌نامه‌های نظام پایش، تفاهم‌نامه‌های همکاری، پردیس انرژی، ثبت خدمات آزمایشگاهی و اخذ رتبه برای مجلات دانشگاه آزاد از جمله اقداماتی است که به گفته او طی یک سال گذشته در این استان انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

راه‌اندازی خط تولید موتور درون‌چاهی به‌زودی
رئیس شورای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد استان خوزستان و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد اهواز درباره اقدامات پژوهشی این استان در راستای سند تحول دانشگاه گفت: «دانشگاه آزاد استان خوزستان در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اقدامات و فعالیت‌های مهمی در حوزه پژوهش و فناوری انجام داده که بخشی از این اقدامات در زمینه طرح‌های پژوهشی است. از اقدامات انجام‌شده در حوزه پژوهشی می‌توان به یک قرارداد کلان در زمینه تدوین دانش فنی و ساخت سه موتور جا‌به‌جایی مثبت درون چاهی برای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اشاره کرد.»
او با بیان این که ارزش این قرارداد 14.06 میلیارد تومان است اضافه کرد: «این قرارداد اولین قرارداد بزرگ با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که قرار است در نمایشگاه صنعت نفت که در 24 تا 27 دی برگزار می‌شود منعقد شود.» او اضافه کرد: «براساس این قرارداد، دانشگاه مسئولیت ساخت سه موتور درون چاهی را برعهده می‌گیرد و اگر دانشگاه موفق به ساخت این سه موتور شود، می‌توان خط تولید این موتور را راه‌اندازی و درآمد پایداری برای دانشگاه آزاد ایجاد کرد. این خبر خوبی در زمینه طرح‌های پژوهشی است.»

واگذاری 5 طرح شرکت شهرک‌های صنعتی به دانشگاه آزاد استان
تقی‌پور‌بیرگانی در ادامه عنوان کرد: «همچنین در زمینه امکان‌سنجی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان خوزستان از 10 طرحی که شرکت شهرک‌های صنعتی استان ارائه داده پنج طرح با دانشگاه آزاد استان خوزستان و واحد اهواز و شوشتر منعقد شده که امکان‌سنجی این طرح‌ها را به دانشگاه دادند. به بیان بهتر 10 طرح سرمایه‌گذاری در استان خوزستان مشخص شده که از این 10 طرح پنج طرح به دانشگاه آزاد استان خوزستان واگذار شده است.»
او در خصوص طرح‌های مهم دیگری که در این استان وجود دارد گفت: «از این طرح‌ها می‌توان به طرح ارزیابی پدافند غیرعامل تصفیه‌خانه آب شرب شهر اهواز اشاره کنیم. یکی از اعضای هیات علمی واحد شوشتر مجری این طرح است که در زمینه طرح‌های پژوهشی است. همچنین کمیته‌ای در استان تحت عنوان کمیته آپفن (آموزش و پژوهش و فناوری استان خوزستان) را داریم که زیرمجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. این کمیته اولویت‌های پژوهشی استان خوزستان را مشخص می‌کند و امسال دانشگاه آزاد استان خوزستان عضو این کمیته شد. 17 طرح مهم این استان مشخص شد که دانشگاه آزاد خوزستان توانست در سه طرح پیشنهاد بدهد که از بین این سه طرح یکی از پیشنهادهای دانشگاه پذیرفته شده و به زودی قرار‌داد آن منعقد می‌شود.»
رئیس شورای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد استان خوزستان در خصوص تفاهمنامه‌های همکاری‌های علمی و پژوهشی فناورانه گفت: «قراردادی با سازمان انرژی اتمی در زمینه پلاسما کردن محصولات کشاورزی، کاهش گرد و غبار، رادیو‌گرافی صنعتی برای پیدا کردن عیوب در قطعات و جوشکاری‌ها تنظیم می‌کنیم. با بسیج مهندسان صنعت و معدن استان خوزستان تفاهمنامه‌ای در زمینه عارضه‌یابی صنایع شرکت‌های کوچک امضا کردیم که در این حوزه از ظرفیت اعضای هیات علمی استفاده می‌کنیم.» تقی‌پور در ادامه اظهار کرد: «با شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز تفاهمنامه‌ای امضا شده که برای بحث کارآموزی دانشجویان است که در این تفاهمنامه همکاری تنگاتنگی انجام می‌شود و تعدادی ظرفیت مشخص برای حمایت از کارآموزی به ما دادند. همچنین در زمینه ساخت قطعه قرار شده تعدادی از قطعات شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای ساخت به ما داده شود. بنابراین سه تفاهمنامه مهم در دانشگاه آزاد استان خوزستان منعقد شده است که به آنها اشاره کردم.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار