• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۳ - ۰۰:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» آخرین تحولات 6 محصول مهم تولیدی دانشگاه آزاد را بررسی کرد؛

فناوری به توان دانشگاه

امروز کشور با چالش‌های مختلفی در حوزه‌های صنعتی و غیرصنعتی روبه‌رو است. با وجود اینکه صنعت کشور از تکنولوژی روز دنیا فاصله زیادی دارد، اما واقعیت این است راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی چه در حوزه صنعت و غیرصنعت از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آید.

فناوری  به توان دانشگاه

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: امروز کشور با چالش‌های مختلفی در حوزه‌های صنعتی و غیرصنعتی روبه‌رو است. با وجود اینکه صنعت کشور از تکنولوژی روز دنیا فاصله زیادی دارد، اما واقعیت این است راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی چه در حوزه صنعت و غیرصنعت از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آید. راهکارهایی مبتنی‌بر عمل و عملیاتی که حتی می‌تواند مسیر حرکت را در بخش‌های مختلف دستخوش تغییر کند. با این حال رسیدن به این راهکارها هم موضوعی نیست که به‌یکباره بتوان به آن رسید و با ارائه هر معضل، نسخه درمان آن بلافاصله از سوی این نهاد آموزشی ارائه شود. در این میان برون‌داد طرح‌های پژوهشی یکی از مسیرهایی است که از دل آن می‌توان راه علاج بخش‌های مختلف را پیدا کرد. مسیری که طی سال‌های اخیر با تاکید به بحث مساله محوری و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفته است. در این میان دانشگاه آزاد هم با راه‌اندازی و گسترش مراکز رشد و سراهای نوآوری در استان‌های مختلف، نقش خود را در این زمینه ایفا کرده و تا امروز طرح‌های پژوهشی مختلفی را در حوزه‌های متفاوت فنی، پزشکی، علوم پایه و... داشته است. طرح‌های دانش‌بنیانی که خروجی هر کدام تولید یک محصول خاص بوده است. در این گزارش به معرفی شش طرح پژوهشی از استان‌های آذربایجان شرقی و واحد تبریز، دانشگاه آزاد واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد استان کرمان و واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد استان اصفهان (خورا‌سگان) و دانشگاه آزاد واحد فناور شهرمجلسی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی:
طرح تولید مخازن کامپوزیتی طرح دانش‌بنیان در مرزهای دانش است


اسفندماه سال گذشته در حاشیه سفر دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد به استان بوشهر یک قرارداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر به ارزش ۴۷۰ میلیارد ریال در طرح تولید مخازن کامپوزیتی LPG میان صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد و دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی منعقد شد که فاز نخست طرح با تزریق ۵۷۰ میلیارد ریال عملیاتی می‌‌شود.
در‌حال‌حاضر در ایران حدود ۲۰ میلیون مصرف‌کننده گاز مایع (LPG) وجود دارد و سالانه حدود ۲۵۰ هزار عدد سیلندر فلزی ساخته و تعداد ۳۵۰ هزار عدد سیلندر بازسازی می‌شود. با توجه به سبکی و استحکام و عمر و همچنین پایین بودن هزینه نگهداری مخازن کامپوزیتی پیش‌بینی می‌شود این مخازن نسل جدید جایگزین مخازن فلزی شوند. مخازن کامپوزیتی تیپ ۴ تولید شده در این طرح سرمایه‌گذاری به‌منظور ذخیره‌سازی و حمل گاز مایع برای مصارف صنعتی، خانگی و سوخت خودرو کاربرد دارند. آرش رنجبران، رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز درخصوص جزئیات این طرح گفت: «طرح کارخانه تولید مخازن کامپوزیتی تیپ 4 که مخازن با قابلیت تحمل فشار بالا هستند، در استان آذربایجان شرقی انجام شده است. یک شرکت با همکاری صندوق پژوهش و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه، دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز و بخش خصوصی تشکیل شده که 70 درصد سهام این شرکت متعلق به دانشگاه آزاد و 30 درصد بخش خصوصی است.» او اضافه کرد: «این طرح حدود 80 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته که 47 میلیارد تومان آن را دانشگاه آزاد و حدود 15 میلیارد را بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده و مابقی نیز ارزش دانش فنی این موضوع و برند دانشگاه است. مخازن با قابلیت تحمل فشار بالا جزء ابزارآلات استراتژیک بسیاری از صنایع به‌ویژه صنایع نفت و گاز هستند. مخازن کامپوزیتی نیز به نسبت مخازن فلزی دارای مزایای بسیار زیادی از‌جمله سبک بودن، مقاومت بسیار بالا و همین‌طور مقاومت نسبت به خوردگی است. بنابراین امتیاز ویژه‌ای را برای این مخازن فراهم کرده که به‌صورت بسیار گسترده در این صنایع به‌کارگیری می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با بیان اینکه این پروژه یک پروژه کاملا دانش‌بنیان در مرزهای دانش است، اضافه کرد: «تولیدکنندگان داخلی آن بسیار محدود هستند. کارخانه این پروژه در استان آذربایجان شرقی توسط واحد تبریز در محل واحد شبستر ایجاد شده و تمام تجهیزات آن از جزئیات تا پیچیده‌ترین دستگاه‌های سی‌ان‌سی همگی توسط فناوران داخلی دانشگاه و بخش خصوصی ساخته شده است. دانش فنی این پروژه به‌طور کامل در اختیار این شرکت و دانشگاه قرار دارد و این شرکت مراحل کاری خود را آغاز کرده و در حال اخذ استاندارد و تولید انبوه محصولات است که می‌تواند محصولات متنوعی در ابعاد مختلف تولید کند، چون دانش فنی کامل آن را دارد و تجهیزات آن برای محصولات متنوع طراحی شده‌اند.»
او بیان کرد: «این پروژه مشتری‌های بسیار زیادی در داخل و خارج کشور دارد یعنی امکان صادرات این محصول توسط دانشگاه وجود دارد. از ابتدایی‌ترین استفاده آن می‌توان به مخازن گاز خودروها تا استفاده‌های «های‌تک» که انتقال در حجم بالای گاز بین کشورهاست، اشاره کرد. کشورهای زیادی مشتری این محصولات هستند و الان هم در حال مذاکره با مشتری‌های خارجی برای این پروژه هستیم تا محصولات را خریداری کنند.»

رنجبران در ادامه با بیان اینکه هنوز استاندارد را نگرفته‌ایم، گفت: «هنوز به تولید انبوه نرسیدیم و در‌حال طی مراحل برای تولید انبوه هستیم اما در سال بیش از پنج میلیون مخزن مورد نیاز است که این شرکت در بهترین حالت حداکثر می‌تواند 500 هزار مخزن تولید کند، بنابراین جای بسیاری برای کار و افزایش تعداد خط‌های تولید خود دارد و در بین تولیدکنندگان برای سهم تولید داخلی بیشترین سهم را خواهیم داشت، اما واردات زیادی برای این محصول انجام می‌شود که با توسعه خطوط می‌توانیم وابستگی به واردات را کم کنیم.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار