• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۳ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آمریکا پس از ۱۰ سال ، صندوق‌های ETF اسپات بیت‌کوین را تایید کرد؛

اولین قانونگذاری مهم دولتی به نفع رمزارزها

13 سال پیش، در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ بود که بیت‌کوین متولد شد و در حوالی سالگرد تولد این ارز دیجیتال، انتظار طولانی جامعه کریپتو به پایان رسید و اولین ETF بیت‌کوین به‌عنوان طلایه‌دار بازار ارزهای دیجیتال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) تایید شدند.

اولین قانونگذاری مهم دولتی به نفع رمزارزها

پانیذ رحیمی، خبرنگار: 13 سال پیش، در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ بود که بیت‌کوین متولد شد و در حوالی سالگرد تولد این ارز دیجیتال، انتظار طولانی جامعه کریپتو به پایان رسید و اولین ETF بیت‌کوین به‌عنوان طلایه‌دار بازار ارزهای دیجیتال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) تایید شدند. «فرهیختگان» در همین خصوص در ادامه با رضا قربانی نایب رئیس کمیسیون تحول نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، علیرضا بزرگمهری عضو کارگروه ارزیابی اقتصاد دیجیتال وزارت اقتصاد، محمد میرزایی فعال بازار کریپتو و حسین مرید‌‌سادات فعال بازار سرمایه گفت‌وگو کرده است. کارشناسان معتقدند پس از یک سال تلاش برای رگولاتوری و قانون‌گذاری سرسختانه برای این حوزه که تا تغییر مدیرعامل بایننس نیز پیشروی کرد، حالا اما تایید ETF بیت‌کوین گام موثری برای کریپتوکارنسی‌ها محسوب می‌شود و اتفاق اخیر، مسیر را برای پذیرش ETF سایر ارزها نیز بازخواهد کرد. برخی نیز در مقابل معتقدند این امر شاید خبر خیلی خوبی برای بیت‌کوینرها نبوده و منجر به ورود شرکت‌های بزرگ و دستکاری در ارزش این ارز شود.

پس از 13 سال؛ بالاخره انتظارها به پایان رسید
محبوب‌ترین رمز ارز دنیا بالاخره به تایید یک مرجع جهانی رسید و به سال‌ها انتظار جامعه کریپتو پایان داد. روز پنجشنبه اولین ETF‌های بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) تایید شدند.
علی‌رغم تایید EFTهای بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، که اتفاقا خبر بسیار مهمی برای بازارهای مالی است، اما به‌نظر پس از انتشار خبر جعلی تایید بیت‌کوین در برنامه X، خبر اصلی این اتفاق تاثیر خاصی بر قیمت این رمزارز نداشته و بیت‌کوین هم‌اکنون با قیمت 45871 دلار در حال معامله است. و هر واحد اتر نیز 2581 دلار قیمت دارد. خبر تایید اولین ETFهای
بیت‌کوین تاکنون تاثیر چندانی در روند بازارهای مالی نداشته که این موضوع بسیار دور از انتظار است. این امر می‌تواند به پخش شدن اخبار فیک قبلی، محتاط شدن کامیونیتی، حرف‌های گری گنسلر و البته این واقعیت که ورود سرمایه به ETFها امری زمان‌بر است، مرتبط باشد. به‌هرحال همه‌چیز به آینده بستگی دارد که این تایید چه سرنوشتی در دراز‌مدت و میان‌مدت برای این رمزارز جنجالی چیده است.
برخی کارشناسان معتقدند اثر پر قدرت‌تر پذیرش ETF بیت‌کوین روی ارزهای دیجیتال خود را با کاهش نرخ‌های بهره بیش از پیش نشان خواهد داد. به عبارت بهتر، با توجه به بالا بودن نرخ بهره در شرایط فعلی نباید انتظار معجزه در بازار ارزهای دیجیتال را داشت و اگر در سال 2024 ریسک‌های بین‌المللی خاصی مثل وقوع جنگ یا اتفاقاتی نظیر آن رخ ندهد به احتمال زیاد کشورها بعد از اطمینان از کاهش نرخ تورم، نرخ‌های بهره را تعدیل خواهند کرد که این تعدیل نرخ بهره به همه بازارهای دارایی ازجمله کریپتوکارنسی کمک خواهد کرد.
تحلیلگران معتقدند این پیشرفت مهم نه‌تنها اهمیت رو به رشد کریپتو را تایید می‌کند، بلکه راه‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران نهادی برای مشارکت در پتانسیل تحول‌آفرین فناوری بلاک‌چین باز می‌کند. لازم به ذکر است تقریبا 5 تا 10 درصد از مالکیت طلا از طریق ETFها است. با ETF‌های بیت‌کوین، مردم انتظار دارند درصد خوبی از مالکیت بیت‌کوین از طریق ETF‌ها هدایت شود. Nischal Shetty، یکی از بنیانگذاران Shardeum، گفت: «این امر بیت‌کوین را برای کسانی که در بازارهای مالی سنتی راحت‌تر معامله می‌کنند، قابل دسترس‌تر می‌کند. اگر ETF‌های بیت‌کوین به ارقامی مشابه با طلا برسند، به‌طور بالقوه 50 تا 80 میلیارد دلار نقدینگی جدید وارد بازار می‌شود. با استقبال از این تکامل، ما شاهد همگرایی دو جهان (سیستم مالی سنتی تمرکزگرا و سیستم مالی غیرمتمرکز) هستیم، جایی که ویژگی غیرمتمرکز بازار کریپتو با چهارچوب نظارتی مالی سنتی تمرکزگرا (تحت نظارت دولت‌ها) مطابقت پیدا خواهد کرد و راه را برای یک اکوسیستم مالی فراگیرتر و انعطاف‌پذیرتر هموار می‌کند. این اولین ETF دارایی دیجیتال است اما آخرین آن نخواهد بود. این تصمیم توسط US Securities به 11 شرکت سرمایه‌گذاری از جمله BlackRock، Fidelity و Franklin Templeton اجازه می‌دهد تا ETF‌های مبتنی‌بر بیت‌کوین را در صرافی‌های بزرگ ایالات‌متحده از جمله نزدک و بورس نیویورک فهرست کنند.»
از نظر تاثیر بازار، تمرکز فوری روی قیمت بیت‌کوین است که از اوایل اکتبر تاکنون بیش از 60 درصد افزایش یافته است، که ناشی از پیش‌بینی گسترده تایید ETF‌ها توسط SEC در اوایل سال 2024 بود. این تایید بیشتر این احساسات مثبت در بازار ارزهای دیجیتال را تقویت می‌کند. این تصمیم قرار است باعث افزایش فعالیت معاملاتی شده و منجر به افزایش قابل توجه حجم معاملات شود. سامیت گوپتا، یکی از بنیانگذاران CoinDCX، گفت: «انتظار می‌رود حرکت مثبت فراتر از بیت‌کوین به سایر توکن‌ها گسترش یابد و نشان‌دهنده یک تجدید حیات گسترده‌تر در بازار کلی کریپتو باشد. بیت‌کوین پس از رسیدن به اوج بی‌سابقه نزدیک به 69000 دلار در نوامبر 2021، به‌طور متوالی کاهش یافت و در عرض یک سال به حدود 16000 دلار کاهش یافت. تاییدیه SEC ایالات‌متحده برای تجارت ETF بیت‌کوین گامی تشویق‌کننده به سوی پذیرش تدریجی دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان یک طبقه دارایی اصلی توسط اکوسیستم مالی جهانی است. این در واقع یک لحظه تاریخی برای همه علاقه‌مندان دارایی دیجیتال است زیرا راه را برای پذیرش بیشتر بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان از طریق موسسات مالی بزرگ هموار می‌کند. دارایی‌های دیجیتال در‌واقع پرچمدار کلاس‌های دارایی جایگزین هستند که همه سرمایه‌گذاران امروزی باید برای تحقق اهداف مالی خود در معرض خطر قرار بگیرند.»

سرانجام اتفاق بزرگ
رضا قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون تحول نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: «موضوع تایید ETF بیت‌کوین (صندوق‌های قابل مبادله بیت‌کوین) بیش از 4 سال مطرح و در دستورکار SEC بود. ورود کریپتوها و به‌طور خاص بیت‌کوین اتفاق مهمی در حوزه کریپتوکارنسی و بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود؛ چراکه بازارهای سرمایه در آمریکا بازارهایی بسیار رگوله و تنظیم شده هستند و قوانین و مقررات سختی در آن حاکم است و امکان فعالیت‌های پرریسکی که منجر به تهدید سرمایه‌گذاران شود در آن وجود ندارد. پذیرش این صندوق‌ها پس از 4 سال در بازار سرمایه و بورس آمریکا اتفاق بزرگی است که می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تاثیرات بسیار مهمی را بر جای بگذارد و حتی می‌تواند به کاهش قیمت بیت‌کوین در یک برهه زمانی منجر شود؛ در‌نتیجه نمی‌توان گفت این اتفاق حتما و لزوما منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد. بیت‌کوین که تا امروز در صرافی‌های رمزارز یا اکسچنجرهای بیرون از بازار سرمایه مرسوم فعالیت می‌کرد و مبادله می‌شد اکنون وارد بازارهای رسمی شده و این باعث خواهد شد این کلاس دارایی جدید یک گام رو به جلو بردارد. به بیان بهتر این رسمیت بخشیدن به بیت‌کوین سبب افزایش اقبال عمومی و پذیرش عمومی بیشتری برای این ارز خواهد شد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار