• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۱ - ۰۲:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
راهنمای ورود؛

اگر می‌خواهی وارد کهکشان ارزهای دیجیتال شوی، بخوان!

بازار رمزارزها به دلیل کسب سودهای بزرگ و خلق ثروت‌های هنگفت در سال‌های اخیر مورد توجه و استقبال زیادی قرار گرفته است؛ حتما شما هم درباره افرادی شنیده‌اید که با کمک این بازار مالی، یک‌شبه ره صدساله را رفته‌اند و به ثروت بالایی دست یافته‌اند!

اگر می‌خواهی وارد کهکشان ارزهای دیجیتال شوی، بخوان!

سینا سپهرآذر، خبرنگار: بازار رمزارزها به دلیل کسب سودهای بزرگ و خلق ثروت‌های هنگفت در سال‌های اخیر مورد توجه و استقبال زیادی قرار گرفته است؛ حتما شما هم درباره افرادی شنیده‌اید که با کمک این بازار مالی، یک‌شبه ره صدساله را رفته‌اند و به ثروت بالایی دست یافته‌اند! اما باید گفت که مساله آنقدرها هم ساده نیست و حقیقت این است که این استثنائات نمی‌توانند نمونه خوبی برای نشان دادن توانایی سودسازی این بازار باشند. در واقع می‌توان گفت که سودسازی در بازار رمزارزها بسیار سخت‌تر از سایر بازارهای مالی مانند بورس یا فارکس است و این مساله به دلیل ذات پرریسک و پرنوسان این بازار است؛ در واقع ممکن است برخی ازین رمزارزها در طول یک شبانه‌روز تا صد درصد نوسان قیمت داشته باشند! حتی بیت‌کوین که دارای حجم معاملات بسیار بالایی است و طبعا سخت‌تر نوسان پیدا می‌کند ممکن است در طول یک شبانه‌روز بیش از 10 درصد نوسان قیمتی داشته باشد و این نوسان قیمتی بسیار بالا (برای مقایسه در بازار فارکس نوسان قیمتی در طول یک شبانه‌روز به زحمت به نیم درصد می‌رسد!) به‌خصوص در بازار فیوچرز می‌تواند یک‌شبه شما را ثروتمند کند یا تمام دارایی شما را به باد دهد. بنابراین لازمه فعالیت در این بازار در مرحله اول داشتن دانش کافی و شناخت اولیه و سپس کسب تجربه لازم است. از آنجا که بازار رمزارزها به‌طور ذاتی با سایر بازارهای مالی تفاوت دارد، قاعدتا نحوه آموزش دیدن درباره این بازار و لازمه‌های فعالیت در آن نیز متفاوت است، لذا در این مطلب به بررسی نحوه کسب دانش لازم و ابزارهای ضروری برای فعالیت در بازار رمزارز می‌پردازیم.

1- یادگیری تحلیل بنیادین
تحلیل بنیادین مساله‌ای بسیار مهم در بازارهای مالی است و شاید مهم‌ترین ابزار یک سرمایه‌گذار برای تصمیم‌گیری درباره معاملاتش باشد؛ و علی‌الخصوص اگر قصد دارید در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری کنید تحلیل بنیادین مهم‌ترین کمک‌رسان شما درخصوص انتخاب دارایی مورد سرمایه‌گذاری خواهد بود. در تحلیل بنیادین به‌صورت کلی ارزش ذاتی یک دارایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و قیمت فعلی و سابق آن در تحلیل نقش چندانی ندارد. برای مثال در تحلیل بنیادین یک سهام، میزان سودسازی شرکت مربوطه و میزان تولیدات آن مورد توجه قرار می‌گیرد؛ واضح است که به دلیل تفاوت ساختاری بازار رمزارز، نحوه تحلیل بنیادین در آن متفاوت است و عواملی بسیار متفاوت از سایر بازارهای مالی در تحلیل این بازار به کار گرفته می‌شوند. در ادامه به اختصار برخی ازین عوامل را بررسی می‌کنیم.

- درک ارزش ذاتی
برای درک ارزش ذاتی هیچ چیز به اندازه آشنایی با مسائل فنی رمزارزها نمی‌تواند به شما کمک کند؛ اینکه بدانید یک رمزارز چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد و این کاربردها چقدر عملی هستند، می‌تواند به شما کمک کند تا تخمین بزنید یک پروژه چقدر ارزش دارد و حقیقت این است که بهترین منابع برای یادگیری و فهم ویژگی‌های فنی رمزارزها، وبگاه‌های اینترنتی هستند، پس اگر قصد دارید در بازار رمزارز سرمایه‌گذاری کنید بهتر است از همین حالا دست به کار شوید و درباره ساختار‌های فنی رمزارزها را مطالعه کنید.

- ارزیابی تیم پروژه
یکی از شاخص‌های مهم در تحلیل بنیادین بازار رمزارز شناخت و بررسی تیم توسعه‌دهنده پروژه است؛ در واقع این عامل تا حدودی در سایر بازارهای مالی نیز صدق می‌کند و مثلا اگر فردی در گذشته چندین شرکت سودساز و موفق را تاسیس کرده باشد تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری روی شرکت جدید وی چندان سخت نیست! در بررسی این مورد باید به عواملی همچون توانایی فنی افراد توسعه‌دهنده، میزان شناختی که از آنها وجود دارد و اهداف آنها آگاهی پیدا کنید.

- نحوه توزیع
هر چقدر یک رمزارز به شکلی پراکنده‌تر در اختیار سرمایه‌گذاران باشد، گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است زیرا یک سرمایه‌دار بزرگ نمی‌تواند با استفاده از حجم زیاد دارایی‌هایش قیمت را دستکاری کند. بنابراین آگاهی از نحوه توزیع رمزارز و مالکان بزرگ که در اصطلاح بازار رمزارز به آنها نهنگ گفته می‌شد و رصد فعالیت‌های آنان امری مهم برای فعالیت در این بازار است و خوشبختانه ابزارهای کافی برای این کار در سطح شبکه اینترنت وجود دارد. باید گفت که تحلیل بنیادین در بازار رمزارزها بسیار گسترده و وسیع است و یادگیری درباره تمام روش‌ها و ابزارهای آن امری بسیار زمانبر و طاقت‌فرسا می‌باشد؛ بهترین منابع برای یادگیری در این مورد به شکل آزاد در سطح اینترنت وجود دارد و باید همت کرد و به مطالعه آنها پرداخت.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار