• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۲۰ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش شرایط سپاهان در نیم‌فصل و پنجره زمستانی؛

تا مورایس نیاید از اردو خبری نیست

سپاهان شروع خوبی در لیگ برتر داشت و همین چند هفته پیش تیم بدون شکست رقابت‌ها بود اما ملوان شگفت‌انگیز آنها را در خانه مغلوب کرد تا اولین شکست طلایی‌پوشان توسط قوی‌سپید رقم بخورند. پس از آن سپاهان درحالی‌که با گل‌های پرشمار حریفان را یکی پس از دیگری قلع‌وقمع می‌کرد، ناگهان متوقف شد.

تا مورایس نیاید از اردو خبری نیست

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: سپاهان شروع خوبی در لیگ برتر داشت و همین چند هفته پیش تیم بدون شکست رقابت‌ها بود اما ملوان شگفت‌انگیز آنها را در خانه مغلوب کرد تا اولین شکست طلایی‌پوشان توسط قوی‌سپید رقم بخورند. پس از آن سپاهان درحالی‌که با گل‌های پرشمار حریفان را یکی پس از دیگری قلع‌وقمع می‌کرد، ناگهان متوقف شد و با سه شکست متوالی مقابل شمس‌آذر، گل‌گهر و آلومینیوم و با مجموع چهار باخت نشان داد چندان هم دست‌نیافتنی نیست. بااین‌حال شاگردان مورایس همچنان بیشترین برد را در نیم‌فصل نخست به‌دست آوردند. آنها با ۱۰ پیروزی و فقط یک تساوی شانس قهرمانی در نیم‌فصل را داشتند اما بخت با آنها یار نبود تا تمام حواشی هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول و البته بازی بدون فکر آنها، نه‌تنها قهرمانی نیم‌فصل را از آنها بگیرد، بلکه آمار خوب‌شان را در جدول رده‌بندی نیز خراب کند. همه امید سپاهانی‌ها به بازی‌های عقب‌افتاده بود ولی در شرایطی که آنها فرصت سبقت گرفتن از استقلال و رسیدن به صدر را داشتند به بخت‌شان پشت پا زدند و همه معادلات را به‌هم ریختند.
حالا شرایط در نیم‌فصل دوم برای این تیم بسیار متفاوت است؛ آنها یک رقابت حساس در لیگ قهرمانان مقابل الهلال دارند اما از طرفی لیست خود را خلوت کرده‌اند و به‌دنبال تغییر شرایط در راستای اصلاح قراردادها هستند و از طرفی نیاز دارند تیم‌شان را تقویت کنند. از این رو سرمربی سپاهان به‌زودی تمرینات را آغاز می‌کند و به‌گفته مدیرعامل این تیم اردویی چند روزه در قطر خواهند داشت. آنها قرار است در این اردو بازی‌های تدارکاتی مهمی برگزار کنند؛ چراکه باشگاه برایشان رقابت‌های خاصی را درنظر گرفته است. این اردو نه‌فقط به‌خاطر حضور در نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر، بلکه الگوی آماده‌سازی برای تقابل با الهلال یکی از حریفان قدرتمند آنها در لیگ قهرمانان است. درست است که محل دقیق اردوی سپاهانی‌ها مشخص شده اما هنوز زمان عزیمت‌شان به کشور قطر نامعلوم است، زیرا تا زمانی که سرمربی به ایران برنگردد نمی‌توانند در مورد زمان دقیق اردوی تدارکاتی تصمیم‌گیری کنند. همچنین رقبایی که قرار است به‌عنوان حریف تدارکاتی در اردوی قطر مقابل تیم سپاهان بازی کنند، تایید نشده‌اند و این مهم تا زمان بازگشت سرمربی تیم سپاهان مسکوت است. این درحالی است که طبق برنامه قبلی قرار است سه‌، چهار روز آینده به ایران برمی‌گردد تا دور جدید تمرینات سپاهان را آغاز کند.

خروجی‌های عجیب
سپاهان یک لیست خروجی دارد که مورایس قبل از رفتن آن را به باشگاه اعلام کرده است. این لیست شامل کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان است، درحالی‌که عیسی آل‌کثیر و سیاوش یزدانی هم به آن اضافه شده‌اند. اگر به اسامی دقت کنید 4 بازیکن در تابستان امسال به خدمت سپاهان درآمده‌اند. اتفاقا همه آنها در تیم‌های دیگر نیز خواهان داشته‌اند اما پیشنهاد سپاهان مانع از مذاکرات‌شان با دیگر باشگاه شد و درنهایت روزگار خوشی را در اصفهان هم سپری نکرده و حالا هم که در لیست خروج قرار دارند. در چنین شرایطی این سوال پیش‌می‌آید که چرا معمولا خروجی‌های تیم سپاهان از بین بازیکنان جدید هستند؟ چطور امکان دارد درحالی‌که هنوز فصل تمام نشده، سرمربی به‌دنبال خالی کردن لیست از بین بازیکنان تازه به خدمت گرفته باشد؟ در چنین شرایطی این سوال پیش‌می‌آید در ابتدای فصل که سپاهان به اعتقاد خیلی‌ها بازیکنان خوب لیگ را جارو کرد، آیا به فکر آن نبود که ممکن است برخی از آنها به کارش نیایند یا صرفا آنها را به خدمت گرفت تا رقبا را تضعیف کند؟
شاید این‌طور به‌نظر برسد سقف بودجه و ایرادهایی که اخیرا درخصوص سقف قرارداد از باشگاه سپاهان گرفته شده باعث خروج نام این نفرات از لیست این تیم شده است. این اتفاق اما اولین‌بار نیست برای سپاهانی‌ها رقم می‌خورد؛ آنها به جذب بازیکن و بلافاصله خروج نامش از لیست باشگاه علاقه دارند. فصل گذشته دقیقا همین اتفاق افتاد و بازیکنان خارجی که مورایس برای کمک به سپاهان آورده بود، یکی پس از دیگری جدا شدند و حتی فصل را به‌پایان نرساندند. بدون‌شک فسخ قرارداد با این بازیکنان همگی هزینه‌بر است و این‌طور نیست که سپاهان بدون پرداخت هزینه آنها را از لیست خود کنار بگذارد، درنتیجه اگرچه در فصل جدید با تصمیم این مربی ۵ بازیکن از لیست سپاهان کنار می‌روند اما قرار است نفراتی نیز به ترکیب اضافه شوند، پس این موضوع نمی‌تواند ربطی به سقف قرارداد داشته باشد.
این‌طور که شنیدیم به‌جز علی جاسم که حضورش در لیست خرید سپاهان قطعی است و رایزنی‌ها برای این انتقال درحال انجام است، یک بازیکن خارجی دیگر به جمع سپاهانی‌ها می‌آورند. سرمربی سپاهان از مدیران این باشگاه قول گرفته مقدمات حضور یک بازیکن خارجی دیگر را فراهم کنند.

کنایه نکونام به سپاهان
این‌طور که به‌نظر می‌رسد سپاهان نامه‌نگاری‌هایی را برای جذب امید حامدی‌فر انجام داده اما این انتقال با توجه به اینکه آنها به درخواست استقلال برای جذب محمد دانشگر جواب منفی داده‌اند، بعید به‌نظر می‌رسد، حتی صحبت از مذاکره با ایمان سلیمی است و گفته می‌شود این بازیکن خود به سپاهانی‌ها اعلام کرده قصد ترک استقلال را ندارد. فرشاد احمدزاده، امید نورافکن، رضا اسدی، رضا شکاری و محمد دانشگر در لیست نکونام بودند اما تقریبا بعید است سپاهان بخواهد بازیکن چند پسته‌ای مثل نورافکن یا مهاجم گلزنی مثل اسدی را از دست بدهد. از این رو ظاهرا لیست نکونام بیشتر طعنه‌ای به باشگاه سپاهان بوده تا به آنها بفهمانند نفراتی که در اختیار دارند می‌تواند هر تیمی را موفق کند.
بااین‌حال شنیده‌ایم مراودات و نامه‌نگاری‌های باشگاه سپاهان و استقلال چندان هم بی‌خیر نبوده است. گویا سپاهانی‌ها در ازای جذب حامدی‌فر راضی به انتقال احمدزاده شده‌اند‌‌. استقلالی‌ها اما حاضر نیستند حامدی‌فر را از دست بدهند، حتی به قیمت جذب احمدزاده! به این ترتیب سپاهان باید برای به خدمت‌گیری بازیکن ایرانی مورد نظر خود در بین بازیکنان آزاد یا بازیکنان شاغل در تیم‌های دیگر بگردد.
درواقع به‌نظر می‌رسد نکونام، دانشگر را به‌شدت هوایی کرده و او دوست دارد حداقل یک‌فصل دیگر را در استقلال سپری کند. محمد دانشگر که با حواشی زیادی از استقلال جدا شده و به سپاهان پیوسته، هنوز این شانس را برای خود قائل است که فوتبالش را در بین آبی‌پوشان تهرانی ادامه دهد. جالب است سپاهانی‌ها به حفظ این بازیکن چندان امیدوار نیستند، هرچند باشگاه سپاهان همه تلاش خود را می‌کند این مدافع ارزشمند را از دست ندهد اما به‌نظر می‌رسد دانشگر تمایل زیادی برای بازگشت به تهران دارد و برای راضی کردن سپاهانی‌ها شانس خود را امتحان خواهد کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار