• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۹ - ۰۰:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
صورت‌های مالی ۸ تیم لیگ برتری چه می‌گوید؛

استقلال؛ صدرنشین زیان‌دهی

در ایران هزینه‌های باشگاه‌های ورزشی معمولا بخش جذاب اخبار رسانه‌های ورزشی و عمومی است. در اغلب این اخبار معمولا به بخش هزینه‌ها نیز صرفا از جنبه اعداد و ارقام قراردادها نگاه می‌شود و موضوع منابع درآمد و تراز مالی تا زمانی که باشگاه‌ها به دیوار سخت واقعیت نخورند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

استقلال؛ صدرنشین زیان‌دهی

فرهیختگان: در ایران هزینه‌های باشگاه‌های ورزشی معمولا بخش جذاب اخبار رسانه‌های ورزشی و عمومی است. در اغلب این اخبار معمولا به بخش هزینه‌ها نیز صرفا از جنبه اعداد و ارقام قراردادها نگاه می‌شود و موضوع منابع درآمد و تراز مالی تا زمانی که باشگاه‌ها به دیوار سخت واقعیت نخورند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در گزارش پیش رو نگاهی به اطلاعات صورت‌های مالی هشت باشگاه لیگ برتری در فصل قبل انداخته شده است. لازم به ذکر است این هشت باشگاه، آنهایی هستند که در سامانه کدال اطلاعات صورت‌های مالی آنها ثبت شده است. نگاهی به اطلاعات صورت‌های مالی چندین واقعیت تلخ را نشان می‌دهد. اول اینکه، نه‌تنها اطلاعات مالی هشت باشگاه دیگر قابل دسترس نیست، مقایسه اعداد و ارقام باشگاه‌ها با یکدیگر نیز این شائبه را ایجاد می‌کند آنهایی که هزینه‌های کمتری نسبت به رقیب خود ثبت کرده‌اند، یا واقعا پرداخت‌های خارج از ضوابط و دور از دسترس حسابرس‌ها دارند یا اینکه با چشم‌بندی قراردادهای پایین را جلوی چشم بازیکنان می‌گذارند. درهر حال، هر شخصی که با بدیهیات فوتبال ایران آشنا باشد، احتمالا این شائبه برایش ایجاد خواهد شد که اعداد و ارقام اعلام شده در صورت‌های مالی برخی تیم‌ها، همه واقعیت هزینه‌کرد آنها نیست. دومین مورد، ناتوانی تیم‌های ریشه‌دار کشور در جذب منابع و ناتوانی در تنوع‌بخشی به منابع درآمدی است که آنها را با ناترازی گسترده روبه‌رو کرده است. سومین نکته، سهم 90 تا 92 درصدی پرداخت‌های صنعتگران از کل منابع تیم‌های صنعتی است. چهارمین مورد و شاید اصلی‌ترین مورد، تفاوت بنیادین باشگاه‌داری در ایران و جهان است. به عبارتی، درحالی‌که بررسی منابع درآمدی باشگاه‌های برتر جهان طی سال‌های 2004 تا 2021 نشان می‌دهد درآمدهای آنها از سه بخش عمده 1- درآمدهای روز مسابقه، 2- امور تجاری (40 درصد) و 3- حق‌پخش رسانه‌ای (40 تا 45 درصد) به دست می‌آید، اما در ایران خبری از 40 تا 45 درصد حق پخش تلویزیونی نیست.

باشگاه‌ها چقدر هزینه کرده‌اند؟
سپاهان
طبق اطلاعات صورت مالی منتهی به خردادماه 1402، باشگاه سپاهان اصفهان در میان باشگاه‌های لیگ برتری دارای اطلاعات صورت مالی، بیشترین هزینه کرد را داشته است. هزینه‌های ورزشی و اداری و عمومی این باشگاه از 328 میلیارد تومان در سال مالی خرداد 1401 با رشد 123 درصدی به 730 میلیارد تومان در سال مالی منتهی به خردادماه 1402 رسیده است. طبق این گزارش، درآمدهای عملیاتی باشگاه حدود 725 میلیارد تومان بوده که با احتساب هزینه‌های و درآمدهای خُرد، ماحصل فعالیت باشگاه در سال مالی اخیر سود 3.4 میلیارد تومانی بوده است. لازم به ذکر است در باشگاه سپاهان هزینه‌ها و درآمدهای ذکر شده برای همه رشته‌های ورزشی بوده و هزینه‌های فوتبالی این گروه در سال مالی اخیر 476 میلیارد تومان است.
استقلال
استقلال دومین تیمی است که پس از باشگاه سپاهان، در سال مالی منتهی به خرداد 1402 با هزینه 568 میلیارد تومانی (عملیاتی + اداری)، علاوه‌بر رشد 97 درصدی در هزینه‌ها، جزء باشگاه‌های پرهزینه بوده است. در سال مالی مذکور درآمد عملیاتی این باشگاه فقط 56 میلیارد تومان بوده که ماحصل هزینه‌ها و درآمدهای خرد و کلان این باشگاه، زیان خالص 529 میلیارد تومانی بوده است. یک کارشناس فوتبال درخصوص رشد عجیب هزینه‌های باشگاه استقلال و تفاوت آن با سایر تیم‌ها به خبرنگار «فرهیختگان» گفت فارغ از اینکه چرا یک مدیر به خود اجازه داده بدون در نظر گرفتن تراز مالی، این‌گونه بی‌محابا هزینه کند، اما به‌لحاظ حسابداری و واقعیت‌های کف میدانی فوتبال ما، نکته مثبت صورت مالی استقلال، شفافیت بالای هزینه‌های این باشگاه در سال مالی منتهی به خردادماه امسال بوده است. وی معتقد است در سایر باشگاه‌ها نیز اگر ارقام واقعی‌تر شود، صورت مالی آنها نیز دیدنی‌تر خواهد شد.
فولاد خوزستان
سومین باشگاه پرهزینه سال مالی منتهی به خردادماه 1402 باشگاه فولاد خوزستان است. درآمدهای عملیاتی این باشگاه در سال مالی مذکور 491 میلیارد تومان و هزینه‌های ورزشی (عملیاتی) و اداری این باشگاه نیز 491 میلیارد تومان بوده که با در نظر گرفتن هزینه‌های خرد و کلان، فعالیت این باشگاه منجر به سود خالص 33.5 میلیارد تومانی شده است.
گل گهر سیرجان
چهارمین باشگاه پرهزینه در سال مالی منتهی به خردادماه 1402 باشگاه گل گهر سیرجان بوده است. در این سال مالی درآمدهای ورزشی (عملیاتی) باشگاه 388 و هزینه‌های ورزشی (عملیاتی) و اداری باشگاه نیز 385 میلیارد تومان بوده که درنهایت نیز باشگاه سود خالص 1.5 میلیارد تومانی به ثبت رسانده است.
پرسپولیس
باشگاه پرسپولیس پنجمین باشگاه پرهزینه در میان هشت تیم لیگ برتری طی سال مالی منتهی به خردادماه 1402 بوده است. درآمدهای این باشگاه 143 میلیارد تومان و هزینه‌های ورزشی (عملیاتی) و اداری باشگاه نیز 320 میلیارد تومان بوده که مجموع عملکرد باشگاه با هزینه‌های خرد و کلانی که داشته، منجر به ثبت زیان خالص 143 میلیارد تومانی شده است.
ذوب‌آهن
ذوب‌آهن در مقدار هزینه‌ها، ششمین تیم است. این تیم در سال مالی منتهی به خرداد 1402 حدود 207 میلیارد تومان درآمد ورزشی (عملیاتی) داشته، 224 میلیارد تومان در قالب ورزشی و اداری، هزینه کرده و ماحصل هزینه‌های خرد و کلان باشگاه منجر به زیان خالص 13.8 میلیارد تومانی شده است.
پیکان
تیم پیکان در رقم هزینه‌ها رتبه هفتم را طی سال مالی اخیر داشته است. این تیم 224 میلیارد تومان هزینه و به همین مقدار درآمد داشته و مجموع عملکرد تیم ثبت سود خالص 500 میلیون تومانی بوده است.
آلومینیوم اراک
آلومینیوم اراک در بین هشت باشگاه، رتبه هشتم را در هزینه کرد داشته است. درآمد ورزشی (عملیاتی) این تیم 194 و هزینه‌های باشگاه (ورزشی و اداری) نیز 184 میلیارد تومان بوده است. مجموع عملکرد مالی این باشگاه نیز ثبت سود خالص 10.5 میلیارد تومانی بوده است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک