• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۸ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازخوردهای منفی هواداران پرسپولیس، سرمربی ملوان را منصرف کرد؛

بازیکنان سرباز: به شرطی می‌آییم که تارتار بماند

عملکرد ملوان در فصل جاری درحالی‌که فصل گذشته جزء فانوس به دستان بود آنچنان همگان را متعجب کرد که تا هفته‌ها هیچ حریفی نتوانست آنها را حداقل در انزلی شکست داده و خطری برایشان ایجاد کند.

بازیکنان سرباز: به شرطی می‌آییم که تارتار بماند

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: تیم ملوان در فصل جاری فراتر از تصور ظاهر شد و مهدی تارتار نشان داد در صورتی که امکانات و شرایط برایش فراهم باشد می‌تواند تیم شکست‌ناپذیر، تهاجمی و جنگجویی را روانه مسابقات کند. عملکرد ملوان در فصل جاری درحالی‌که فصل گذشته جزء فانوس به دستان بود آنچنان همگان را متعجب کرد که تا هفته‌ها هیچ حریفی نتوانست آنها را حداقل در انزلی شکست داده و خطری برایشان ایجاد کند. مهدی تارتار با جوانان جویای نام و بازیکنان بدون اسم ‌و رسم در انزلی کاری کرد که حالا ملوان به‌عنوان یکی از مدعیان نام برده می‌شود. او هفته‌ها هم‌ردیف استقلال و پرسپولیس در بین سه تیم برتر بالای جدول قرار داشت و حتی یکی از رقبای اصلی قهرمانی، یعنی سپاهان را در اصفهان چنان متوقف کرد که همگان بر توانایی فنی این تیم اذعان کردند. چند هفته آخر نیم‌فصل اول و دو تساوی پیاپی اما کار را برای شاگردان مهدی تارتار سخت کرد. از طرفی برگزاری بازی‌های عقب‌افتاده پرسپولیس و سپاهان نیز باعث شد تا این تیم با وجود اینکه عملکرد خوبی داشت اما در مقابل درخشش رقبا کم بیاورد و تا رده ششم جدول نزول کند. ملوان همین حالا هم برای حضور در جمع سه تیم برتر جدول کار سختی در پیش ندارد و فاصله امتیازات آنقدر زیاد نیست که شاگردان تارتار از پس آن بر نیایند. از این‌رو نیم‌فصل دوم می‌تواند شروع تازه‌ای برای آنها باشد‌. این تیم در حال حاضر با ۶ برد، ۶ مساوی و تنها ۳ باخت، ۲۴ امتیازی است و این می‌تواند عملکرد خوبی برای مربی‌ای که همواره به بازی تدافعی معروف بود، باشد. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانید تیم ملوان با این مربی پس از استقلال، سپاهان و تراکتور بیشترین گل زده را به خود اختصاص داده و با ۲۰ گل زده و تفاضل مثبت هشت جایگاه خوبی در بین تیم‌های هجومی فصل جدید دارد.

ملوان و بازیکنان سرباز
یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این روزهای تیم ملوان جذب بازیکنان سرباز در نیم‌فصل دوم و تقویت این تیم خواهد بود. تقریبا اغلب تیم‌ها بین ۲ تا ۴ بازیکن سرباز دارند و برخی از این بازیکنان جزء بهترین‌های لیگ هستند، از این‌رو شرایط برای ملوان از نظر جذب بازیکن بسیار راحت است، به‌طوری‌که به نظر می‌رسید انتقال بازیکنانی چون میلاد سرلک، محمد عمری، فرعباسی و... در زمستان قطعی است. از طرفی برخی باشگاه‌ها به موضوع اعتراض کرده و مدعی شدند چون در ابتدای فصل این موضوع به اطلاع آنها نرسیده بود، بهتر است که اجرای این قانون را به انتهای فصل موکول کنند؛ چراکه برخی باشگاه‌ها با این بازیکنان قرارداد بسته و اگر می‌دانستند آنها سرباز هستند یا چنین بازیکنانی را به خدمت نمی‌گرفتند یا حداقل هزینه کمتری برای آنها صرف می‌کردند. در راستای همین اعتراضات، معاون سازمان نظام وظیفه مدعی شد که همه‌چیز را به انتهای فصل موکول کردند و درواقع برنامه قوهای سپید را به‌هم ریخت. البته شرایط برای تارتار فرقی نکرد؛ چراکه او از ابتدا هم نمی‌توانست همه بازیکنان مشمول را به خدمت بگیرد و فقط سه چهار بازیکن را می‌خواست. به نظر می‌رسد با وجود لغو این قانون تا پایان فصل جاری تارتار باز هم یارگیری خواهد کرد زیرا او بازیکنان سربازی را می‌خواهد که همین حالا هم تیم خود را ترک کرده و به‌خاطر او حاضرند راهی ملوان شوند.

سربازهای ملوان چه کسانی هستند
دیگر همه می‌دانیم که میلاد سرلک با توجه به شرایطی که در تیم پرسپولیس داشت به‌عنوان بازیکن سرباز راهی ملوان می‌شود. شرایط برای او با دیگر سربازان متفاوت است و حالا که به تیم ملی دعوت نشده باید در نیم‌فصل خود را به یک تیم نظامی معرفی کند به همین دلیل حضور او در تیم ملوان قطعی است. بازیکن بعدی مورد نظر ملوانی‌ها محمد عمری است. ملوان‌ها به این بازیکن اعلام کردند تنها در صورتی با او همکاری می‌کنند که در نیم‌فصل به جمع‌شان ملحق شود؛ چراکه در پایان فصل بازیکنان دیگری مشمول خدمت سربازی خواهند شد و ممکن است به جهت ترافیک بازیکن همکاری با او برایشان کمی سخت شود. از طرفی این بازیکن می‌داند که شرایط ملوان در این فصل متفاوت بوده و ممکن است فصل آینده چنین موقعیتی برای سرباز شدن نصیبش نشود. در پرسپولیس هم که شرایط مساعد نیست و اصلا معلوم نیست چه کسی سرمربی این تیم خواهد شد اما عمری حداقل این اطمینان را دارد در صورت پیوستن به ملوان به‌عنوان بازیکن فیکس به میدان می‌رود. همه اینها او را در دوراهی قرار داده است. از طرفی صحبت از همکاری تیم ملوان با حبیب فرعباسی و جلال مداحی است. هر دو بازیکن که حالا در خدمت ذوب‌آهن هستند می‌توانند خود را مشمول خدمت سربازی کرده و به ملوان بروند. این دو بازیکن پیش از این سابقه همکاری با تارتار را داشتند. فرعباسی که سال‌هاست با این مربی همکاری می‌کند و مداحی نیز که به وسیله این مربی از رده‌های پایه ذوب‌آهن به تیم بزرگسالان منتقل شد، مدافع چپ پای تیم امید نیز هست. بدون شک سرمربی ملوان با توجه به سه خروجی که داشتند، نفرات تازه را جایگزین خواهد کرد. آنها دو جای خالی دیگر نیز دارند که می‌توانند در صورت نیاز تا پایان فصل نقل و انتقالات زمستانی پر کنند.

تارتار و پرسپولیس
فراتر از بحث جذب بازیکنان سرباز فعلی لیگ برتر، موضوع پیشنهاد پرسپولیسی‌ها به مهدی تارتار است. ملوان که فصل را با مهدی تارتار خوب شروع کرده، نمی‌خواهد سرمربی خود را از دست دهد. از طرفی او سال‌هاست آرزوی مربیگری در پرسپولیس را دارد و بارها گزینه شد اما تقدیر اجازه انتقال به پرسپولیس را نداد. حالا شرایط به بهترین شکل ممکن برای این مربی فراهم است اما این بار باشگاه ملوان تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آید و طی مذاکراتی که طرفین با هم داشتند حاضر به قطع همکاری با مهدی تارتار نشدند. این مربی پس از سال‌ها با یکی از تیم‌های تحت اختیارش در نیمه بالایی جدول قرار گرفته است. او روزهای خوبی را در ملوان سپری کرده و نه‌تنها تیم را متحول کرده، بلکه خود نیز تغییر کرده است. سرمربی تیم ملوان فعلا حمایت یک شهر را پشت سر خود می‌بیند و نمی‌تواند از روزهای خوش و خرمی که برای خود ساخته به راحتی دست بکشد.
هرچند باشگاه پرسپولیس هرگونه مذاکره با مربی داخلی را تکذیب کرد و مدعی شد گزینه آنها تحت هر شرایطی خارجی است اما واقعیت این است که آنها با تارتار مذاکره کردند و حتی برخی مفاد قرارداد نیز بررسی شد اما موانعی هر دو طرف را مردد کرد. هواداران پرسپولیس که به جای یحیی، مربی خارجی می‌خواهند، مذاکره باشگاه با مربی‌ای مثل تارتار را برنتابیده و حملاتی به این مربی کردند. از آنجا که سرمربی فعلی ملوان به تیمی نمی‌رود که هواداران او را نخواهند متوجه عدم علاقه پرسپولیسی‌ها نسبت به حضورش در این باشگاه شد. درنتیجه تنها چیزی که او را برای این همکاری مردد می‌کند، عدم علاقه هواداران پرسپولیس در شرایط فعلی به حضور او در این تیم است. هرچند در هیات‌مدیره نیز بودند افرادی که نسبت به این انتقال تردید داشتند.
از طرفی این مربی در بین هواداران تیم ملوان بندر انزلی از محبوبیت بالایی برخوردار است. طی روزهای اخیر او بارها با واکنش هواداران این تیم روبه‌رو شد که خواهان ادامه حضورش در ملوان بودند. او وقتی علاقه هواداران ملوان برای همکاری با خود را دید و در مقابل از هواداران پرسپولیس بازخورد منفی گرفت، کمی نسبت به ترک این تیم مردد شد. این‌طور که از باشگاه ملوان شنیدیم احتمال جدایی این مربی از جمع انزلی‌چی‌ها و پیوستنش به پرسپولیس غیرممکن نیست اما بسیار پایین است. شاید جالب باشد بدانید که برخی بازیکنان مد نظر تارتار که از سوی باشگاه ملوان دعوت به همکاری در نیم‌فصل شدند، شرط حضورشان در انزلی را ادامه همکاری این مربی با باشگاه ملوان عنوان کردند. به این ترتیب اگر قرار باشد سرمربی فعلی ملوان را ترک کند، همکاری با بازیکنان مد نظر باشگاه نیز منتفی است چون یکی از دلایل همکاری این بازیکنان با باشگاه ملوان حضور مهدی تارتار در این تیم بوده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار