• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۸ - ۰۱:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ماموریت‌های فضایی کشورهای مختلف را برای فرود روی ماه چیست؛

کره ماه در چشم‌انداز 2024

بسیاری از محققان بر این باورند در سالی که تنها چند روز از آغاز آن می‌گذرد، می‌توان شاهد ماموریت‌های سرنوشت‌ساز و مهم روی کره ماه بود و انتظار می‌رود با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه صورت‌گرفته، بالاترین حجم ماموریت‌های فضایی در کره ماه طی یک‌سال، در 2024 اتفاق بیفتد.

کره ماه در چشم‌انداز 2024

ندا اظهری، مترجم: معمولا هرسال در ابتدای سال جدید میلادی چشم‌اندازی از آنچه قرار است در ماموریت‌های فضایی پیش روی جهان باشد، مطرح می‌شود. با توجه به دستاوردها و ماموریت‌هایی که پیرامون مطالعات در حوزه کره ماه از سوی کشورهای مختلف صورت‌گرفته، انتظار می‌رود سال 2024 سال فرود روی کره ماه باشد و بسیاری از محققان بر این باورند در سالی که تنها چند روز از آغاز آن می‌گذرد، می‌توان شاهد ماموریت‌های سرنوشت‌ساز و مهم روی کره ماه بود و انتظار می‌رود با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه صورت‌گرفته، بالاترین حجم ماموریت‌های فضایی در کره ماه طی یک‌سال، در 2024 اتفاق بیفتد که می‌تواند از نظر اکتشافات فضایی، فصل جدیدی را پیش‌روی محققان باز کند.

تاکنون کشورهای مختلفی که اغلب در زمینه کاوش‌های فضایی پیشگام و سرآمد هستند، ماموریت‌های فضایی مختلفی را در دستور کار خود قرار داده و برنامه‌ریزی‌های متعددی را برای موفقیت در این مسیر انجام داده‌اند اما پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته حکایت از آن دارد که سال 2024 مملو از موفقیت‌های دانشمندان در اکتشافات فضایی در کره ماه خواهد بود و بسیاری از ماموریت‌ها روی کره ماه شکل خواهد گرفت که نقطه‌عطفی در مسیر پژوهش‌های فضایی می‌شود. در این سفرهای فضایی قرار است اهمیت و خارق‌العاده بودن کره ماه از منظر دیگری به‌تصویر کشیده شود. از نخستین پرواز حامل سرنشین به آن کره- که بیش از 50 سال پیش شکل گرفت- تا ماموریت‌هایی که هدف آنها جمع‌آوری نمونه‌های سنگ از سطح کره ماه بوده، آژانس‌های فضایی و شرکت‌های خصوصی درحال آماده شدن برای کشف اسرار تازه‌ای از کره ماه، مریخ و حتی فراتر از این سیارات هستند که در ادامه گزارش به بررسی برخی از این ماموریت‌های فضایی می‌پردازیم.

ژاپنی‌ها هم به ماه می‌رسند؟
به گزارش thevibes، تنها سه ماموریت فضایی که قرار است در 2024 روی کره ماه رخ دهد، در ماه ژانویه اتفاق می‌افتد. ماموریت SLIM ژاپن که نخستین فرود ژاپنی‌ها روی کره ماه به‌شمار می‌رود، در 19 ژانویه اجرا خواهد شد. فضاپیمای رباتیک SLIM در 25 دسامبر 2023 وارد مدار ماه شده و قرار است طبق زمان‌بندی‌های صورت‌گرفته، 19 ژانویه روی ماه فرود بیاید. با نزدیک شدن به زمان آغاز ماموریت، فضاپیما قرار است به‌طور تدریجی ارتفاع مدار خود را کاهش دهد و برای فرود روی ماه آماده شود. این فضاپیمای رباتیک از پنج پایه فرود مشبک آلومینیومی تشکیل شده که با فناوری پرینت سه‌بعدی خردشونده تولید شده و به فرودگر کمک می‌کند تا ضربه حاصل از فرود روی سطح ماه را جذب کند. درصورت موفقیت‌آمیز بودن این فرود، ژاپن پنجمین کشوری خواهد بود که توانسته پس از روسیه، آمریکا، چین و هند به‌طور نرم روی سطح ماه فرود بیاید. ماموریت چهار کشور دیگر، در سال 2023 به وقوع پیوست و حالا همه چشم‌ها به ژاپن و فضاپیمایی است که امیدهای زیادی به ماموریت موفقیت‌آمیز آن بسته شده است.

رقابت شرکت‌های آمریکایی برای ماموریت در کره ماه
دو شرکت آمریکایی «اینتوئیتیو ماشینز» و «آستروباتیک» برای رسیدن به نخستین فرود تجاری روی یک جرم آسمانی با هم درحال رقابت هستند. اولی، یک شرکت هوافضای آمریکایی است که قریب‌به 11 سال از فعالیت آن می‌گذرد و دومی با فعالیت مشترک، از سال 2007 در این حوزه شروع به کار کرده است. هر دوی این شرکت‌ها بخشی از برنامه تجاری ناسا هستند که بیانگر ‌انگیزه بالای بخش فضایی تجاری آمریکاست. در بررسی میزان علاقه‌مندی این شرکت‌ها برای انجام ماموریت‌های فضایی در کره ماه، می‌توان سه عامل اصلی را ذکر کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل، تداوم کاهش هزینه دسترسی‌های فضایی و نیز افت قیمت سیستم‌های فضاپیماها و سیستم‌های فضاپیمایی است. همین کاهش هزینه‌ها، فرصت خوبی را پیش‌روی بازار ماموریت‌های کره باز می‌کند، به‌طوری که چنین ماموریت‌هایی کمتر از 100 میلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهند. همان‌طور که در پروژه «چاندرایان- 3» 2023 هند مشاهده شد. قابلیت‌های تجاری شرکت‌هایی چون اینتوئیتیو ماشینز و آستروباتیک به حدی رسیده که قادرند ماموریت‌هایی صرفا تجاری را انجام داده یا تنها تحویل محموله‌ها را بدون قابلیت فرود روی کره ماه در دستور کار خود قرار دهند. درواقع ماموریت آستروبوتیک حمل مریخ‌نوردهای کوچکی است که توسط مکزیک برای نخستین ماموریت این کشور در کره ماه توسعه یافته است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین