• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۸ - ۰۰:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نحوه تعامل شرکت‌ها با مشتریان سامانه فروش خودرو؛

قرارداد ترکمنچای به نفع خودروسازان

چندسالی است با شروع تحریم‌ها، کاهش عرضه خودرو و سفته‌بازی در بازار خودرو، فرآیند خرید خودرو از خودروسازان را به هفت‌خوان رستم تبدیل کرده است.

قرارداد ترکمنچای به نفع خودروسازان

پانیذ رحیمی، خبرنگار: چندسالی است با شروع تحریم‌ها، کاهش عرضه خودرو و سفته‌بازی در بازار خودرو، فرآیند خرید خودرو از خودروسازان را به هفت‌خوان رستم تبدیل کرده است. خریدارانی که از طریق سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گویند برخی خودروسازان با تخطی از قرارداد اولیه و بدقولی‌ها، آنها را در شرایطی قرار می‌دهند که مجبور شوند بین سه گزینه تحمل 1- تاخیرهای زیاد در تحویل خودروی ثبت‌نامی، 2- دریافت خودروی گران‌تر در موعد زودتر (بین 200 تا 300 میلیون تومان بالاتر) و 3- دریافت پولش بدون سود و با یک بروکراسی اداری طولانی‌مدت یکی از انتخاب کنند. برخی خریداران به «فرهیختگان» گفته‌اند ماجرا از این قرار است که خودروساز به مشتری می‌گوید گرچه موعد تحویل فلان خودرو برای شما اسفند 1402 یا تاریخ دیگر است، اما بیا و خودروی دیگری با موعد زودتر تحویل می‌دهیم و منتظر آن خودروی ثبت‌نامی نباش و ممکن است مدت‌ها نتوانی به آن برسی. در همین‌جا مشتری با خودرویی با قیمت 200 تا 400 میلیون تومان گران‌تر روبه‌رو می‌شود که خودروساز مدعی است زودتر تحویل می‌دهد. مشتری اگر توان مالی داشته باشد، خودروی جدید را با قیمتی بالاتر تحویل می‌گیرد و اگر توان مالی نداشته باشد، باید صبر کند تا در موعد مقرر و شاید با چندماه تاخیر خودروی خود را تحویل بگیرد. راه سوم هم این است که 45 روز کاری صبر کند تا درنهایت پولش را بدون دریافت سود از خودروساز دریافت کند. خریداران می‌گویند خودروساز بندهایی را در قرارداد اولیه تعبیه کرده که دستش برای بازی با قرارداد باز باشد، به‌طوری‌که همه این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که درظاهر خودروساز انگار که هیچ تخلفی نکرده اما مردمی که این اسیر این بازی حقوقی شده‌اند، حسابی کلافه‌اند.
آقای «ب» یکی از خریداران خودرو از گروه مدیران‌خودرو است که در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «اردیبهشت امسال پیامکی تحت‌عنوان خرید وکالتی خودرو از سوی بانک‌ها برای افراد ارسال می‌شد، درنتیجه در صورت پیگیری به نمایندگی‌های مدیران‌خودرو وصل می‌شدید و برای ثبت‌نام اولیه از شما 100 میلیون تومان دریافت می‌کردند، پس از ثبت‌نام فرآیند قرعه‌کشی طی شد و بعد از حدود دوماه بلوکه شدن 100 میلیون پول مشتریان، نتایج قرعه‌کشی در خردادماه اعلام شد. این درحالی بود که بنای اولیه بر این بود صرف کمتر از یک هفته نتایج اعلام شود. درنهایت اواخر خردادماه بود که به من اطلاع دادند به‌عنوان یکی از برندگان قرعه‌کشی از میان چند میلیون نفر امکان خرید خودرو از این تولیدکننده را دارم. علاوه‌بر من، به افراد دیگر نیز امکان خرید خودرو از این مجموعه اعلام شد. خودرویی که من قصد خرید آن را داشتم آن روز 700 میلیون بود، این درحالی است که قیمت این خودرو اکنون به یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است. از طرف دیگر حالا قیمت‌ها در بازار آزاد 200 میلیون پایین‌تر از قیمت درِ کارخانه است. در این میان به برخی متقاضیان خودروی موردنظرشان مانند ایکس 2022 را در موعد مقرر تحویل ندادند و اعلام شد می‌توانید ضمن پرداخت 300 تا 400 میلیون تومان، مجددا خودروی دیگری خریداری کنید. درکمال تعجب درصورت انصراف از خریداری، با وجود این حجم از بدقولی در تحویل خودرو، نه‌تنها مبلغی تحت‌عنوان سود یا ... به پول شما تعلق نمی‌گیرد، بلکه مبلغی هم از شما کسر می‌شود. عملا بنا بود خودروهای ما بهار، تابستان و زمستان تحویل داده شود. اکنون پس از گذشت 9 ماه از بلوکه شدن مبلغ، نامه‌ای به ما ارائه و در آن شروط غیرقابل‌انجامی در لیزینگ عنوان شده است. اطلاعاتی از قبیل سند ملک یا پرینت گردش حساب شش‌ماهه را از مردم درخواست و دریافت کردند. حتی اگر بخواهیم به‌صورت نقدی خرید کنیم و در این صورت بعد از 45 روز ماشین را بدون تعهد تحویل، تحویل می‌دهند. اوایل آذرماه اعلام انصراف کردم ولیکن تاکنون به‌رغم گذشت حدود یک‌ونیم ماه هنوز پول واریزشده را به من برگشت نداده‌اند. تنها اتفاق این بود که یک کارت برای مراجعه به بانک جهت دریافت مبلغ واریزی دادند و گفتند باید نسبت به فعال‌سازی کارت خود اقدام کنید. یکی از اتفاقات بسیار عجیب این بود که بعد از تمام فراز و نشیب‌های رخ‌داده، همه کارخانه‌ها اعلام کردند متقاضیان می‌توانند خودروهای خود را با همان شرایط دریافت کنند. سوال من از تولیدکنندگان خودرو این است که پس چرا پول را نگه داشتید؟ اکنون هیچ برگه یا سندی به‌جز پرینت واریز وجه به حساب شرکت را در دست نداریم. علاوه‌بر آن تنها یک برگه بدون نشان و سربرگ از بابت انصراف و با امضای سلب تمام موارد و پیگیری‌های قانونی در دست داریم. متاسفانه این اتفاق مشترک از سوی نمایندگی‌های مختلف پیگیری شده، روندها و قانون طوری تنظیم شده که امکان اقدام قانونی برای ما وجود ندارد. خودروساز با این کار سر مردم را به طاق می‌کوبد.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار