• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۷ - ۰۱:۴۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ماه‌هاست ارتباطمان را با ازبک‌ها کلید زده‌ایم؛

ارائه محصولات ایرانی در مراکز درمانی ازبکستان

خانه نوآوری ایران که یک سال از آغاز به کارش در ازبکستان می‌گذرد، می‌تواند صادرات دانش‌بنیان‌ها را به این کشور افزایش دهد.

ارائه محصولات ایرانی  در مراکز درمانی ازبکستان

ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه: یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران‌ساخت هم به کار خود پایان داد و ماحصلی که به دنبال دارد، به ثمر نشستن تعاملات و تفاهمنامه‌هایی است که هیات‌ها و شرکت‌های خارجی با یکدیگر داشته و بر سر آن به تفاهم رسیده‌اند. هیات‌ها و شرکت‌ها از چند کشور منطقه مانند عراق، افغانستان و ازبکستان بوده‌اند و به دلیل همزمانی شروع نمایشگاه با روزهای آغازین سال جدید میلادی، امکان حضور نمایندگانی از کشورهای دیگر میسر نشد. یکی از مهم‌ترین بازدیدهای کشورهای خارجی که در طول سه روز از نمایشگاه یازدهم فراهم شد، دیدار هیات‌هایی از کشور ازبکستان بود که با توجه به تعاملاتی که پیش از شروع نمایشگاه با آنها انجام شده بود، امید می‌رود آینده خوبی پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی چه در زمینه انتقال دانش و چه در زمینه فروش محصولات به ازبک‌ها قرار داشته باشد. به این بهانه مهدی افشار، مدیر خانه نوآوری ایران در ازبکستان جزئیات بیشتری از همکاری با کشور همسایه، ازبکستان در اختیار ما قرار داده است.

حضور 14 هیات ازبکستانی برای تامین نیازهای خود
مهدی افشار، مدیر خانه نوآوری ایران در ازبکستان درباره بازدید ازبک‌ها از یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت به «فرهیختگان» می‌گوید: «هیات تجاری‌ای که برای بازدید و حضور از یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت در ایران حاضر شدند، 14 نفر متشکل از شرکت‌ها، دانشگاهیان و افراد دولتی بودند و به عبارتی، هم هیات سیاسی و هم تجاری و دانشگاهی بوده‌اند که در جمع آنها، 7 شرکت و از معاونان وزارت کشاورزی نیز به ایران آمدند که بخشی از آنها از سوی سازمان توسعه تجارت و بخشی هم از سوی معاونت علمی دعوت شده بودند. در رابطه با هیات‌هایی که آمدند، از اساتید و روسای دانشگاه در هیات‌ها نیز حضور داشتند و برنامه‌ای که برای آنها تدوین شده بود، شامل جلسات B2B بود که بتوانند به‌طور مستقیم با شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که در نمایشگاه ایران‌ساخت حضور داشتند، ارتباط برقرار کنند.»
او ادامه می‌دهد: «هیات ازبکستانی در یکی از بازدیدهایی که داشتند بازدید از زیرساخت‌های حوزه کشاورزی بود. بازدید از شرکت «پرواز یاران سیرنگ» و نیز زیرساخت‌های فناوری و نوآوری کشور که از آن جمله می‌توان به بازدید از پارک علم و فناوری پردیس و خانه نوآوری ایران و آی‌هیت تهران اشاره کرد. این هیات ازبکستانی علاوه‌بر بازدیدهایی که انجام دادند، به صورت تقاضامحور و به دنبال تامین نیازهایی که در حوزه کشاورزی داشتند، به ایران دعوت شدند. در حال حاضر، جلسات‌ و تعاملات B2B میان آنها و شرکت‌های دانش‌بنیان در روزهای برگزاری نمایشگاه انجام شده و پیشبرد این تعاملات در حال پیگیری است. به عبارتی می‌توان گفت که بازدید هیات ازبکستانی فراتر از این نمایشگاه بوده و محدود به شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور داشتند، نمی‌شد. اما به جرأت می‌توان گفت که هرکدام از شرکت‌های دانش‌بنیان ما قادر خواهند بود بخشی از نیازهای آنها را برآورده کنند.»

ماه‌هاست ارتباط‌مان را با ازبک‌ها کلید زده‌ایم
افشار درباره نوع فعالیت خانه نوآوری ایران در ازبکستان عنوان می‌کند: «ما فعالیت خود را به‌طور رسمی از خرداد 1402 به واسطه دهقانی‌ فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به صورت مجازی و با حضور «عبدالرحمن‌اف»، وزیر نوآوری ازبکستان، شروع کردیم. جلسه‌ای حضوری با معاونان وزیر در ازبکستان انجام شد. خانه نوآوری ایران درواقع در راستای مراکز صادراتی ایران از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در کشورهای همسایه راه‌اندازی و آغاز به کار کرده است که هدف آنها گسترش تعامل و ارتباط با سایر کشورها و توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین