• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۶ - ۰۱:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
درباره حواشی رویای ورزشگاه اختصاصی؛

خانی و خطیر در دعوا، لیست جواد روی هوا

ورزشگاه اختصاصی برای هر باشگاهی در تمام دنیا می‌تواند به‌نوعی وجه تمایزی باشد بر حرفه‌ای و ساختارمند بودن و اعتبار برای آن باشگاه. اتفاقی که می‌تواند یک باشگاه را از پرهوادار بودن به‌سمت تامین منابع مالی پایدار و درآمدزایی‌های کلان سوق دهد.

خانی و خطیر در دعوا، لیست جواد روی هوا

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: ورزشگاه اختصاصی برای هر باشگاهی در تمام دنیا می‌تواند به‌نوعی وجه تمایزی باشد بر حرفه‌ای و ساختارمند بودن و اعتبار برای آن باشگاه. اتفاقی که می‌تواند یک باشگاه را از پرهوادار بودن به‌سمت تامین منابع مالی پایدار و درآمدزایی‌های کلان سوق دهد و درمجموع ایجاد ورزشگاه اختصاصی می‌تواند برند یک باشگاه را دوباره احیا کند و یکی از عوامل اصلی در راه کسب موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی باشد. این درحالی است که حالا استقلالی‌ها سودای ساخت ورزشگاه اختصاصی را در سر دارند؛ اتفاقی که نه‌تنها برای آبی‌ها، بلکه برای رقیب دیرینه این تیم هم به‌عنوان تیم‌های پرطرفدار فوتبال کشور از نان شب واجب‌تر است. اصولا ایجاد چنین زیرساخت‌هایی باعث می‌شود این دو تیم به‌سمت درآمدهای پایدار حرکت کنند و وظیفه هر مدیری است درصورت تصدی صندلی مدیریت این دو باشگاه برای ایجاد چنین زیرساخت‌هایی برنامه مناسب خود را داشته باشد. به‌نظر می‌رسد علی خطیر هرچقدر هم سطحی، برای انجام این کار افکاری را در سر داشته که برای رسیدن به آنها دست به کار شده است. از سوی دیگر این اتفاق باعث یک مدل خودزنی در بدنه مدیریتی آبی‌ها در راستای اقدامات اخیر عضو هیات‌مدیره این باشگاه شده است. جایی که خانی علیه این اقدام خطیر در چند روز اخیر با اظهارات جنجالی‌اش باعث‌شده دوباره این چهره سرتیتر اخبار شود. حال اینکه در شرایطی که استقلال با هزار مشکل خودش را در پایان نیم‌فصل به صدر جدول رسانده و برای قهرمانی فصل بیست‌وسوم یک مدعی جدی به‌شمار می‌رود، این اقدامات شبهه‌دار و جنگ زرگری ایجاد شده و از سوی دیگر واکنش‌های هیجانی و غیرمنطقی تا چه اندازه در برهه زمانی که تیم نیاز به تقویت دارد می‌تواند به آبی‌ها در مسیر رسیدن به‌عنوان قهرمانی کمک کند، سوالی است که شاید خطیر یا خانی با خواندن این گزارش بهتر بتوانند به آن پاسخ دهند. نباید فراموش کرد که استقلال برای آنکه به صدرنشینی خود در جدول تداوم ببخشد و بعد از یک‌سال دوباره جام قهرمانی را پس بگیرد، به هر اندازه‌ای که نکونام برای تقویت تیمش بازیکن نیاز دارد باید در نیم فصل خرید کند؛ آن هم بازیکنانی که مدنظر کادرفنی هستند.

۵ مورد خطاب به خطیر؛ لیست سرمربی را دریاب!
1- بیشتر مدیران ادواری قبل از علی خطیر درباره ساخته شدن ورزشگاه اختصاصی استقلال ادعاهایی را مطرح کرده‌اند. در این خصوص حتی آجورلو برخی اقدامات عملیاتی را انجام داده. حال چه ضمانتی وجود دارد این بار آن هم در مقطعی که باید به فکر جذب بازیکن برای سرمربی باشید، با برخی اقدامات سعی می‌کنید اذهان را گمراه کنید؟
2- استقلالی‌ها سال‌هاست با بدهی کلان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هرسال با انباشت بدهی بیشتری مواجه می‌شوند. این باشگاه هنوز حدود 30 درصد از سال گذشته و تا نیم‌فصل امسال 80 درصد از قرارداد امسال را به بازیکنان این تیم بدهکار است و سوای آن هم حدود 900 میلیارد تومان (به ادعای برخی رسانه‌ها) به عالم و آدم بدهکار است. چطور می‌شود که به‌جای درآمدزایی برای تسویه‌حساب با طلبکاران، برخی اقدامات محیرالوقوع در دستور کار قرار می‌گیرند؟
3- برای استقلال نه درآمد پایداری وجود دارد، نه حق پخشی و نه خبری از کپی‌رایت است. این باشگاه حتی از فروش لباس هم درآمدی ندارد و به‌نظر می‌رسد با این وضعیت که از بدیهی‌ترین اصول باشگاه‌داری هم محروم است، ساخت‌وساز چنین ورزشگاهی در حد همان رویاهای آقای مدیرعامل باقی بماند.
4- برنامه‌های درآمدی ورزشگاهی که صحبت از آن می‌شود، چیست؟ چطور یک شرکت خارجی حاضر به هزینه 28 هزار میلیاردی شده و قرار است با چه پلن و جزئیاتی شرکت مالزیایی در 15 سال حق بهره‌برداری از ورزشگاه را داشته باشد؟ آیا فقط پای درآمدزایی از باشگاه مطرح است یا قرار است به برند این باشگاه هم برای 15 سال چوب حراج زده شود؟
5- تفاهمنامه‌ای که تعهدآور نیست! این جمله به اندازه‌ای مبهم و مشکوک است که به‌خودی‌خود می‌طلبد مدیرعامل استقلال درباره همین یک جمله شرح لازم را بدهد و معنای دقیق آن را با هواداران در میان بگذارد.

۵ مورد خطاب به خانی؛ گروکشی شخصی ممنوع!
1- در اینکه اقدام علی خطیر برای ساخت ورزشگاه در این مقطع زمانی تا حدودی شبهه‌دار است شکی وجود ندارد، اما به‌نظر می‌رسد به دلایلی مساله خانی، طرح موضوع درباره درست یا غلط بودن ایجاد ورزشگاه اختصاصی نبوده و گویا‌ انگیزه‌های شخصی باعث شده این اظهارات اخیر از زبان وی خارج شوند. به‌نظر نمی‌رسد کسی که در مقطع ابتدایی فصل حداقل دوبار علیه نکونام موضع‌گیری کرده، در این مدت دوستدار او و منافع سرمربی باشگاه شده باشد. بنابراین بهتر است کسی که از روز اول از در دعوا با سرمربی وارد شده، در اولین اقدام به این سوال پاسخ بدهد که چطور در عرض چندهفته دفاع از مواضع سرمربی در دستور کار او قرار می‌گیرد؟ به‌نظر می‌رسد استوری او هم در راستای حمایت از نکونام شبیه به استوری‌هایی سرپرست سابق باشگاه است، درحالی‌که بهترین زمان در نقل و انتقالات را برای خرید بیرانوند هدر داد.
2- کسی که به‌عنوان نماینده رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی برای ساماندهی مالی و نظم اقتصادی راهی یک باشگاه مهم می‌شود، به‌قدری امروز برای مقابله با مدیران حاکم بر سیستم باشگاه ‌انگیزه شخصی پیدا کرده که از زاویه اینکه چرا خطیر سقف را رعایت کرده با او جدال می‌کند، بنابراین خانی بهتر است منظور خود از این جملات در مصاحبه اخیرش را بیشتر روشن کند: «بنده واقع‌بین هستم. الان باید ضعف‌ها و نکاتی را که سرمربی تیم نگران است، رفع کنیم و بتوانیم بازیکنان را بگیریم؛‌ کاری که در ابتدای فصل نکردیم. گفتیم پول نداریم، سقف اجازه نمی‌دهد و نمی‌توانیم.»
3- عضو مالی- اقتصادی باشگاه استقلال توضیح بدهد از خرداد سال جاری که به‌عنوان هیات‌مدیره این باشگاه انتخاب‌شده دقیقا چه اقدامات اصولی و مهمی را برای استقلال انجام داده و در این مدت دقیقا چه کارهای مثبتی را برای باشگاه به‌ثمر رسانده؟
4- خانی درباره اینکه چرا اختلافات داخلی را به رسانه‌ها می‌کشاند هم باید توضیح بدهد. در بزنگاهی که رسانه‌ها مدعی می‌شوند مدیرعامل استقلال اسنادی را جعل کرده، او علیه کسی که باید هم موضع او با منافعی مشترک باشد، سند دوم دیگری را همصدا با رقیبان استقلال درخصوص جعل نامه در باشگاه رو می‌کند. جالب اینکه برخی مدعی هستند نامه عزل نکونام شهریور گذشته توسط این چهره منتشر شده است.
5- همه این دعواها بعد از جلسه‌ای که منجر به بازپس‌گیری سمت مدیرمالی از سوی خطیرشده تشدید شد. اینکه این اتفاق بحق بوده یا نه، مورد بحث نیست اما اینکه یکباره بعد از این مسائل او رودرروی خطیر قرار بگیرد و با او مدام بجنگد نشان می‌دهد مساله خانی فقط شخص مدیرعامل است و او مشکلات استقلال را دنبال نمی‌کند. مدیر یک باشگاه می‌تواند اشتباه کند و عضو هیات‌مدیره نیز برای برخورد از ابزار قانونی برخوردار است اما وقتی این اختلافات به رسانه کشیده می‌شود، این یعنی وارد بازی سیاسی شدن آن هم در مهم‌ترین مقطع فصل برای استقلال. خانی در این خصوص باید پاسخگو باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار