• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۶ - ۰۱:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای همکلاسی شهیده خود سنگ‌تمام گذاشتند؛

برای او که در حسرت شهادت نماند

روزهای مختلف در کار رسانه یک شکل نیست، مخابره خبرها و نگارش گزارش‌های مختلف هم. برای برخی خبرها نه قلم به‌راحتی در دست می‌گردد و نه کلمات آن‌گونه که باید کنار هم روی صفحه سفید نمایشگر قرار می‌گیرند.

برای او که در حسرت شهادت  نماند

فرهیختگان: روزهای مختلف در کار رسانه یک شکل نیست، مخابره خبرها و نگارش گزارش‌های مختلف هم. برای برخی خبرها نه قلم به‌راحتی در دست می‌گردد و نه کلمات آن‌گونه که باید کنار هم روی صفحه سفید نمایشگر قرار می‌گیرند. همین حال‌وهوا هم کار رسانه‌ را متفاوت می‌کند. نوشتن از آنچه چهارشنبه در کرمان اتفاق افتاد، چیزی نیست که به فاصله دو روز از آن ساده شده باشد. اگرچه سوژه اصلی گزارش ما نه آن دختر دوساله کاپشن صورتی با گوشواره‌های قلبی‌ است و نه 20 دانش‌آموز بی‌گناهی که مظلومانه در خون غلتیدند. با وجود این اما هنوز هم نمی‌توان تصور کرد دو انفجار با فاصله کوتاهی تاکنون بیش از 80 شهید به شهدای انقلاب اسلامی افزوده تا بار دیگر ترور کور، شیوه انتقام از ملتی باشد که پای آرمان حاج‌قاسم ایستاده است، مثل مکرمه حسینی امدادگر و دانشجوی دانشگاه پیام‌نور و فائزه رحیمی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، دو دانشجوی شهید 13 دی کرمان که تا پای جان ایستادند.

واکنش مجامع دانشگاهی به حملات تروریستی کرمان
از لحظه اعلام خبر حمله تروریستی کرمان، شخصیت‌ها، چهره‌ها و مجموعه‌های مختلف دانشگاهی با صدور پیام، بیانیه و انتشار مطالبی در فضای مجازی ضمن اعلام انزجار، این اقدام را محکوم کرده‌اند. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در پیام خود ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، تاکید کرد: «مطمئنا ایران اسلامی با این حادثه دلخراش مصمم‌تر از گذشته از استقلال و آزادی خود دفاع خواهد کرد و خون پاک شهدای این واقعه دردناک، موجب شکست مذبوحانه دشمنان این سرزمین می‌شود و بسزای عمل ننگین خود می‌رسند.» وزیر علوم، وزیر آموزش‌وپرورش، معاون علمی رئیس‌جمهور، روسای‌دانشگاه‌های مختلف هم هریک درخصوص واقعه دردناک کرمان با صدور پیام‌‌های جداگانه این اتفاق را به خانواده‌های داغدار تسلیت گفتند. دفاتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها در محکومیت اقدامات تروریستی کرمان در بیانیه‌ای شش‌بندی خطاب به ملت شریف ایران، جامعه دانشگاهی، اساتید، دانشجویان و تمامی آزادیخواهان جهان نوشتند: «اقدامات تروریستی اخیر اسرائیل، در سوریه، لبنان و کرمان که بعد از شکست مفتضحانه آنها در ۷ اکتبر اتفاق افتاد و تبعات و تحولات بسیار شگرفی که ناشی از ضربه سنگین حماس به هیمنه پوشالی رژیم نامشروع و کودک‌کش اسرائیل بود، تمامی منطقه استراتژیک و حساس ما و جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است.» آنها در بیانیه خود تاکید کردند: «اقدام تروریستی ناجوانمردانه عوامل استکبار جهانی و به شهادت رساندن ده‌ها مرد و زن و کودک و نوزاد، هرچند موجب خشم ملت بزرگ ایران و همه آزادگان جهان گردید، اما بار دیگر ترس و وحشت جنایتکاران عالم را از قدرت نرم جبهه انقلاب که حول مکتب شهید سلیمانی عزیز، جمع شده‌اند، به‌خوبی نمایان ساخت و این واقعیت را به‌خوبی تثبیت کرد که «شهید قاسم سلیمانی» از «سردار قاسم سلیمانی» خطرناک‌تر است. روشن است که اینها تلاش مضاعف خواهند کرد تا قدرت نرم انقلاب اسلامی و قدرت سخت جبهه بین‌المللی مقاومت را که با محوریت شهید سلیمانی شکل گرفته است، مهار کرده و به خیال خام‌شان درنهایت تضعیف و نابود کنند، اما زهی خیال باطل.» اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و دفاتر مختلف بسیج دانشجویی نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن اعلام همدردی خواستار اقدام جدی دستگاه‌های مسئول در پاسخ به این جنایت شدند. جنبش عدالتخواه دانشجویی به‌جز صدور بیانیه و نامه‌نگاری با شورای عالی امنیت ملی درمورد حادثه تروریستی کرمان در پیامی مجازی در صفحه مجازی خود تاکید کرد که «همواره درصدد اعتلا و حفظ آرمان‌های نظام اسلامی بوده و هست، برخود واجب می‌داند که در راه تحقق مطالبات معظم‌له از هیچ کوششی دریغ نکند و تا اقدامی عملی در صحنه مبارزه با دشمنان امنیت و آرامش ملت مشاهده نگردد، از پیگیری مطالبات رهبری کوتاه نخواهد آمد.»

با کرمان همدردیم، آماده نبردیم
پنجشنبه‌شب، تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در محکومیت اقدام تروریستی کرمان و مطالبه برای انتقام عاملان این جنایت مقابل دفتر شورای‌عالی امنیت ملی تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن پرچم ایران و دست‌نوشته‌هایی با مضمون «غزه کرمان و لبنان، ما با همیم تا پایان» و سر دادن شعارهایی ازجمله «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی اخیر خواستار پاسخ قاطع به عاملان و آمران این جنایت شدند. تجمع دیگری نیز از نیمه‌شب جمعه در میدان فلسطین برگزار شد. دانشجویان در این تجمع مردمی دانشجویی با تاکید بر ضرورت پاسخ به رقم زنندگان جنایت اخیر یکصدا شعار دادند: «با کرمان همدردیم، آماده نبردیم» همزمان با تهران، تجمعات دانشجویی در صحن قدس حرم مطهر رضوی، گلستان شهدای اصفهان، میدان امام خمینی(ره) همدان، مزار شهدای گمنام دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد، میدان شهدای خرم‌آباد، میدان وحدت گرگان و میدان فردوسی کرمانشاه نیز برگزار شد. البته دانشجویان تهرانی جمعه‌شب به استقبال دانشجوی شهید دانشگاه فرهنگیان هم رفتند.

سنگ‌تمام دانشجویان برای همکلاسی شهیده
شهیده فائزه رحیمی، دانشجومعلم ورودی ۱۴۰۰ رشته امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان از شهدای انفجار کرمان، بامداد جمعه با استقبال پرشور دانشجویان داغدار به تهران بازگشت. پیکر او ابتدا به معراج شهدا رفت تا خانواده‌اش با او وداع کنند، البته روز گذشته پس از نمازجمعه او روی دستان مردم تهران تشییع شد. امام‌جمعه موقت تهران بر پیکر شهیده فائزه رحیمی از شهدای عملیات تروریستی کرمان نماز اقامه کرد. شب‌گذشته هم دوستانش در دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه برای آخرین‌بار با او وداع کردند. با موافقت خانواده او پیکر مطهر شهیده فائزه رحیمی در صحن دانشگاه فرهنگیان نسیبه به خاک سپرده می‌شود. هم‌دانشگاهی‌های او در فضای مجازی به شکل‌های مختلفی ناراحتی خود را ابراز کردند. یکی از آنها در توییتی همراه با تصویر او نوشته: «لکن؛ ما که ماند‌یم مجنون نبودیم...» روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش هم درخصوص این شهیده نوشته: «دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، چندین‌سال است که مستندات شهدای تربیت معلم را برای کنگره جمع‌آوری می‌کنند. فائزه رحیمی یکی از اعضای کنگره بوده و مستندات شهدای دفاع مقدس را جمع‌آوری می‌کرد. حال همان کنگره بیانیه داده که مستندات زندگانی شهیده را بیاورید» یکی دیگر از دانشجویان پردیس نسیبه هم کلیپی از حضور حسین یکتا در مراسم شب گذشته او منتشر کرده و نوشته: «فائزه چندبار تلاش کرده بود حاج‌حسین رو بیاره دانشگاه، نمی‌شد! حاجی هم نیومد نیومد، اینجوری اومد...» دیگری هم تصویری از یک چمدان منتشر کرده و نوشته: «سفر بخیر جوونی که شدی عاقبت بخیر... . فائزه با چه رویی چمدونت رو به خانواده‌ت برسونیم؟!»کلیپی از فعالیت‌های این دانشجو در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود که فردی می‌گوید: «آخرین کاری که می‌خواستند انجام بدهند- طرح رمان‌شان درباره کودک و نوجوان بود- داستان یک فرزند شهید بود. آخرین نوشته او هم حسرت شهادت بود. در سامانه ما ذخیره‌شده تحت‌عنوان حسرت شهادت» و چه خوب که او در حسرت شهادت نماند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها