• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۶ - ۰۰:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری با آینده تکنولوژی چه می‌کند؟؛

پول پاشی ماکروسافت برای هوش مصنوعی

مایکروسافت به‌عنوان یک شرکت چند‌ملیتی آمریکایی که در حوزه‌های فناورانه فعالیت می‌کند، در کنار آمازون، اپل، آلفابت و متا، یکی از پنج غول فناوری دنیا شناخته می‌شود که به محصولات نرم‌افزاری‌اش مانند سیستم‌عامل ویندوز در دنیا شناخته شده است.

پول پاشی ماکروسافت برای هوش مصنوعی

ندا اظهری، مترجم: مایکروسافت به‌عنوان یک شرکت چند‌ملیتی آمریکایی که در حوزه‌های فناورانه فعالیت می‌کند، در کنار آمازون، اپل، آلفابت و متا، یکی از پنج غول فناوری دنیا شناخته می‌شود که به محصولات نرم‌افزاری‌اش مانند سیستم‌عامل ویندوز در دنیا شناخته شده است. این شرکت با توجه به حجم تولیدات و فروش محصولات نرم‌افزاری که در سطح جهان دارد، بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزاری دنیا از نظر درآمدی در سال 2022 به‌شمار می‌آید. به‌دنبال توسعه فناوری هوش مصنوعی، مایکروسافت هم در سال 2023 نگاه ویژه‌ای به این فناوری داشته و انتظار می‌رود در سال‌های پیش‌رو، هوش مصنوعی در هر یک از گروه‌های نرم‌افزاری و کسب‌وکارها نقش داشته باشد و به‌نوعی به آنها شکل و شمایلی دوباره بدهد. ماموریت مایکروسافت توانمندسازی هر فرد و سازمانی در این کره خاکی به‌منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. این غول فناوری دنیا برای دستیابی به اهداف خود محکوم به سه چیز است؛ نخست اینکه پیشتازی خود را به‌عنوان یک سیستم ابری تجاری حفظ کند و در‌عین‌حال در دسته‌های مصرف‌کننده، از بازی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای، نوآوری داشته باشد. دوم اینکه این شرکت از این موضوع مطلع است که حداکثر ارزش سازمانی طی تغییرات پلتفرم مانند ایجاد می‌شود و مایکروسافت برای تسریع در هوش مصنوعی سعی کرده این فناوری را در هر بازار فناوری خود تزریق کند. درنهایت نیز این شرکت به هدایت اهرم اقتصادی ادامه خواهد داد و ساختار هزینه خود را با رشد درآمد خود هماهنگ می‌کند. در اقتصادی که شرایط استثنایی دیروز، امروز مورد انتظار است، همه کارکنان مایکروسافت باید از یک شیوه فکری برای رشد استفاده کرده و مهم‌تر از آن این است که همزمان با تکامل فرهنگ، با ذهنیت‌های ثابت مقابله کنند و هر روز به سراغ تفکر جدیدی بروند. شکل‌گیری مجدد اینکه نوآوری، مدل‌های کسب‌وکار و گام‌هایی که برای فروش برداشته می‌شود به شجاعت بالایی نیاز دارد. مایکروسافت به‌عنوان یک سازمان با عملکرد بالا در نظر دارد به کارکنان خود کمک کند فرصت‌های اقتصادی خود را به حداکثر برسانند، در‌حالی‌که به آنها کمک می‌کند به‌طور حرفه‌ای بیاموزند و رشد کنند. آنها باید برای موفقیت به آنچه مشتریان و جهان نیاز دارند، متکی باشند. حتی این غول فناوری هم به نوآوری و همکاری نیاز دارد و باید فعالانه به‌دنبال تنوع باشد.

رشد 7 درصدی درآمد مایکروسافت نسبت به سال گذشته
طبق برآوردهای صورت گرفته، کل درآمد مایکروسافت در سال 2023 به چیزی بالغ بر 212 میلیارد دلار رسید که در قیاس با درآمد 198 میلیارد دلاری شرکت در سال 2022 با 6.88 درصد رشد روبه‌رو شده است. درآمد عملیاتی (درآمدی که شرکت از محل عملیات اصلی خود کسب می‌کند) آن حدود 88 میلیارد و 500 میلیون دلار تخمین زده شد. این شرکت که در سال‌جاری حدود 238 هزار کارمند توانست درآمد خالصی حدود 73 میلیارد و 400 میلیون را به خود اختصاص دهد. از دهه 1990، مایکروسافت تنوعی از سیستم‌عامل‌ها را روانه بازار کرد که بزرگ‌ترین آنها تحت عنوان
Activision Blizzard به مبلغ 69 میلیارد دلار در اکتبر 2023 بود. ارزش بازار مایکروسافت در دسامبر 2023 حدود دو هزار و 774 میلیارد دلار برآورد شده است که بعد از اپل، دومین شرکت ارزشمند دنیا به‌شمار می‌رود. ارزش بازار مایکروسافت در 2023 در مقایسه با سال 2022 با رقم یک‌هزار و 787 میلیارد دلار، 55.18 درصد رشد داشته است.

افزایش 11 درصدی بودجه R&D
تحقیق و توسعه یکی از حرف‌های اصلی را در مایکروسافت می‌زند و این کار در بخش «پژوهش‌های مایکروسافت» انجام می‌شود. این بخش، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های تحقیقاتی شرکتی در جهان است که اغلب در همکاری نزدیک با دانشگاه‌های برتر دنیا کار می‌کند و بر پیشرفته‌ترین علوم کامپیوتر و طیف وسیعی از رشته‌های مختلف تمرکز دارد. طبق آمارهای ارائه شده، مایکروسافت در سال 2023 چیزی حدود 27 میلیارد و 195 میلیون دلار روی تحقیق و توسعه خود هزینه کرده‌ که 12.83 درصد از کل درآمد این شرکت را در سال 2023 از آن خود کرده است. از سوی دیگر میزان R&D مایکروسافت در سال 2022 هم رقم 24 میلیارد و 512 میلیون دلار بوده است که 12.37 درصد از درآمد این شرکت را دربرمی‌گرفت که نسبت به سال گذشته، سهم R&D از درآمد شرکت، 0.5 درصد رشد داشته است. درمجموع کل میزان R&D مایکروسافت در سال 2023 در مقایسه با 2022 با رشد 11 درصدی روبه‌رو شده است، اما اگر رشد سالیانه این غول فناوری را به حساب بیاوریم، با رشد سالانه 6.6 درصد مواجه بوده است. مایکروسافت در میان شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمات کامپیوتری در دنیا از نظر هزینه‌ای که روی تحقیق و توسعه انجام می‌دهند، پس از شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل است، رتبه دوم را از آن خود کرده.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار