• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۴ - ۰۲:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اشک از چشمان او افتاد، باران خلق شد؛

روایت دیدار شعر و مهر در روز میلاد حضرت زهرا (س)

«قدرت سخت نتوانست حضور آمریکا را در این دو کشور ماندگار و موفق کند اما قدرت نرم توانسته است گروهی به‌ظاهر در اقلیت مانند مردم فلسطین را در کانون توجه دنیا قرار دهد که این به‌خاطر مظلومیت، صبوری و ایستادگی مردم فلسطینی است.»

روایت دیدار شعر و مهر در روز میلاد حضرت زهرا (س)

مریم فضائلی، خبرنگار گروه فرهنگ: مرحله به مرحله گیت‌های بازرسی را رد کردم و خودم را به نقطه استراتژیکی در حسینیه امام خمینی رساندم که هم بهتر بتوانم تریبون مداحان را ببینم و هم جایی که رهبری نشستند. جمعیت آنقدر زیاد بود که تقریبا من و همراهانم نتوانستیم خیلی جلو برویم. در جمعیت از همه سن آدم دیده می‌شد. از کودکان کوچک روی دست‌های مادران‌شان تا نسل نوجوان و جوان که عمده حسینیه را پر کرده بودند. تا بخواهیم در آن شلوغی جایی برای نشستن پیدا کنیم و مراسم به‌صورت رسمی شروع شود، ساعت 9:30 شده بود. تا قبل از ورود رهبر، مداح جوانی پشت تریبون رفته بود و سرودی که قرار بود همه باهم بخوانند را با جمعیت تمرین می‌کرد. مردم از روی کاغذهای پخش‌شده آن را همخوانی می‌کردند. سرود که تمام شد رهبر آمد و جمعیت به استقبال از رهبرشان بلند شدند و شعار دادند. چند دقیقه‌ای گذشت و وقتی جمعیت به آرامش رسید مراسم به صورت رسمی آغاز شد. احمد واعظی، مداح و مجری این مراسم پشت میکروفون رفت و بعد از خواندن شعری اولین مداح را دعوت کرد. مجتبی رمضانی پشت تریبون رفت و شعری از «علی ذوالقدر» خواند. جمعیت در سکوت گوش به شعر داد و رمضانی، شعرش را با مدح حضرت زهرا شروع کرد. «اشک از چشمان او افتاد، باران خلق شد/سوی خاک ما نظر انداخت، ایران خلق شد» جمعیت که با این شعر به وجد آمده بود، با رسیدن به این مصرع، صدای دست زدن بلند شد: «فاطمه تنها یک عاشق دارد آن هم حیدر است.» در آخر این مداح، شعرخوانی‌اش را با خواندن نوحه‌ «شهید گمنام سلام» تمام کرد و حاضران هم او را همراهی کردند. نفر بعدی که پشت تریبون رفت محسن عراقی بود. شعر که سروده‌ امیرحسین آکار بود به مفاهیمی مانند انتقام حاج قاسم و ترور شهید محسن فخری‌زاده اشاره‌ داشت. یکی از شاعرانی که به‌شخصه شعرش را بسیار دوست داشتم، «محمد رسولی» بود. شعرش با مدح و ستایش حضرت زهرا شروع شد. در چند بیت از شعرهای او، اشاره شد به زن و از جمعیت خانم‌ها صدای تکبیر و به‌به بلند شد. «خلقت از دامان زن آغاز شد/ در مدینه زن تمدن‌ساز شد» در ادامه‌ شعرش به مجاهدان محور مقاومت و نسبت آن با حماسه عاشورا اشاره کرد و گفت: «کربلا گاهی میان غزه است/ سرگذشت کودکان غزه است کربلا در قلب‌های مردم است/ غزه آه! این کربلای چندم است»
شعر رسولی متصل به وقایع روز بود و به رشادت شهیدان حاج قاسم و سیدرضی موسی اشاره شد و در این باره خواند: «باز پروانه فدای جمع شد/ بار دیگر جمع یاران جمع شد» مستمعان این شعر همراه بیت‌به‌بیت آن بودند و شاید این همراهی به‌خاطر نزدیکی مفاهیم این شعر با وقایع منطقه بود. سید حجازی مداح لبنانی به دعوت مجری پشت تریبون رفت. در توضیحات مجری اشاره کرد که حجازی، خواننده‌ سرود «سلام فرمانده» به زبان عربی بوده است. این مداح شروع به شعر خواندن کرد. بیشتر مردم با آنکه متوجه مداحی عربی نمی‌شدند اما در انتهای شعر خوانی‌اش وقتی قسمتی از سرود سلام فرمانده را خواند، با او همراهی کردند و بعد حجازی شروع به خواندن نسخه فارسی این سرود کرد. در تمام طول زمانی که شعرا و مداح‌ها شعر می‌خواندند مستمعان در سکوت گوش می‌کردند و هنگامی که به وجد می‌آمدند با تشویق و تکبیر و شعار دادن شاعر را بر سر ذوق می‌آوردند.
امیر کرمانشاهی که از جانب خراسان در این مراسم حاضر شده بود، پشت تریبون رفت و شعر خودش را با موضوع امام رضا (ع) خواند. «{نور}آمد و در دل ایران دو دژ محکم ساخت/ خوش به احوال قمی‌ها و خراسانی‌ها» در ادامه به انتقام حاج قاسم اشاره کرد و خواند: «صبر این طایفه وقتی که به سر می‌آید/ دیگر از خرد و کلان معجزه برمی‌آید/ پس بترسید از این نسل سلیمانی‌ها» این قسمت از سمت حاضران با تکبیر گفتن، مورد تایید قرار گرفت. طاهر قلندری از اردبیل با صدایی رسا و بلند شروع به خواندن کرد. بعد از چند بیت که به زبان فارسی خواند با زبان آذری، شعرش را ادامه داد. بخشی از جمعیت آنقدر به وجد آمده بودند که یا بلند شده یا نیم‌خیز شده بودند تا او را تشویق کنند. حسینیه پر از هیجان شده بود تا جایی که مفاهیم شعر به غزه رسید و خواند: «ما برای شما بسیم آقا/پی بیت‌المقدسیم آقا» علی‌اکبر حائری، مداحی بود که تا قبل از ورود رهبری با مردم سرود را تمرین می‌کرد. او که پشت میکروفون رفت تمام جمعیت از روی برگه‌هایی که داشتند شروع به خواندن کردند. دو بخش شعر درباره‌ حضرت زهرا، یک بخش برای حاج قاسم و بخش آخر در دفاع از فلسطین بود. همخوانی مردم آنقدر باهم زیبا بود که جزء قاب‌های به‌یادماندنی امروز شد. مجری در انتهای حرف‌هایش به این موضوع اشاره کرد که امسال، چهلمین سالی بود که جمع مداحان و شاعران به دیدار رهبری رفتند. ساعت حدود 11:30 بود و مردم که شنیده بودند مراسم ساعت 11 تمام می‌شود منتظر و مشتاق بودند تا رهبرشان سخنرانی را آغاز کند. احمد واعظی که تا اینجا مراسم هم بین هر بار آمدن مداحان و شاعران، پشت تریبون می‌آمد و مدیحه‌سرایی می‌کرد، در آخر مجلس گفت: «به سخنان رهبرمان گوش می‌دهیم»، رهبری صحبتش را این‌گونه آغاز کرد: «تا همین جا هم مجلس خوبی بوده است و به‌نظرم کافی است» که مردم همه باهم با تکبیرهایشان از رهبری خواستند که برایشان سخنرانی کند. رهبری اهمیت جایگاه مداحان و شعرا را به جنگ نرم مرتبط دانست و گفت: «هنر مداحی و مقوله هیات که محورش مداح است و واعظ نیز در کنار او جزء مهم‌ترین بخش‌های قدرت نرم جامعه اسلامی است. به همین علت است که آمریکا با وجود همه سلاح‌های پیشرفته در عرصه‌هایی مانند رسانه، هنر، ادبیات و سینما بیشترین سرمایه‌گذاری را می‌کند.» رهبر انقلاب اثر قدرت سخت را مقطعی و ازبین‌رفتنی برشمردند و با اشاره به فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان و نفرت عمیق مردم عراق از کاخ سفید، افزودند: «قدرت سخت نتوانست حضور آمریکا را در این دو کشور ماندگار و موفق کند اما قدرت نرم توانسته است گروهی به‌ظاهر در اقلیت مانند مردم فلسطین را در کانون توجه دنیا قرار دهد که این به‌خاطر مظلومیت، صبوری و ایستادگی مردم فلسطینی است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟