• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۴ - ۰۱:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حرف‌های بی‌رودربایستی بانوان دانشگاه‌ها در روزی که به نام‌شان است؛

چالش‌های ناتمام مشارکت زنان در دانشگاه‌ها

عنوان دختر بودن و زن بودن هرگز محدودیتی برای من در عرصه علمی ایجاد نکرده و من در کنار اینکه فعالیت‌های علمی را انجام دادم، در حال حاضر به‌عنوان دانشجوی دوره خلبانی سازمان هواپیمایی کشور نیز تحصیل می‌کنم.

چالش‌های ناتمام مشارکت زنان در دانشگاه‌ها

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: احتمالا در این روزهای منتهی به روز زن، واژه زن و دختر را بسیار در گزارش‌ها خوانده و شنیده‌اید. به قدری چالش‌ها و حواشی که دور این واژه می‌چرخد بسیار است که قطعا در یک گزارش نمی‌گنجد. برای هرکدام از ما «زن» تداعی‌کننده حس یا خاطره‌ای است. شاید تو را به یاد روزهای عجیب تابستان و پاییز پارسال بیندازد یا دستت را بگیرد و به روزهای خوب کودکی و گرمای آغوش مادر ببرد. بعید نیست که برایت تداعی‌کننده معلم کلاس اول یا همان استاد دلنشین و کاربلد ادبیات دانشگاه باشد. هر جای کشور که باشید، قطعا دور و اطراف‌تان یا در ذهن‌تان زنی را به یاد دارید که به شما کلمه یا مهارت یا شعری آموخته باشد. در این گزارش به رسم هر سال و به مناسبت روز زن، به سراغ زنانی رفته‌ایم که به نحوی در آموزش عالی کشور نقش ایفا می‌کنند. این زنان یا دانشجویانی هستند که برای کشور افتخار‌آفرینی کرده‌اند‌ یا اساتیدی که دانشجویان بسیاری پرورش داده‌اند یا کارمندان دانشگاهی هستند که برای نظم و پیشرفت دانشگاه هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند. در ادامه گفت‌وگوی خودمانی «فرهیختگان» با زنان فعال در حوزه علم و فناوری را می‌خوانید.

تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، میزبان مراسمی برای تجلیل از پژوهشگران و اعضای هیات‌علمی پراستناد دانشگاه بود. یکی از دانشجویانی که از طرف دانشگاه مورد تقدیر قرار گرفت، سیده خمساءاسبقیان دانشجوی دکتری تخصصی، رشته مهندسی بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک دانشگاه تهران بود. دختری که لبخندی با نور امید داشت. خمساء مانند بسیاری از دختران و زنان کشور، زن بودن را دلیلی بر محدودیت نمی‌دانست و صحبت‌هایش سرشار از این باور بود. بعد از اینکه از چالش‌ها می‌پرسم، می‌گوید: «قبل از چالش‌ها باید درباره نگاه جوامع بین‌المللی به جوانان ایرانی بگویم. حتی بسیاری از متخصصان دانشگاه‌های مختلف به من می‌گفتند که چطور می‌توانند در دانشگاه‌های ایران ادامه تحصیل دهند! اما یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که به نظر من وجود دارد، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است و ما باید در کشور رویکرد حل مساله را داشته باشیم و به آن رجوع کنیم. باید تلاش کنیم با حضور زنان، بهتر و بیشتر به آن بپردازیم و برای اینکه این حضور تا حد زیادی تقویت شود، طبیعتا نیاز است تا اهالی علم با سیاستگذاران کشور ما ارتباط داشته باشند.» خمساء به خوبی منظور من را از سوال فهمیده بود اما از نظرش دختر بودن محدودیت نیست و به‌خاطر همین، پاسخ کلی به سوالم داد. سوالم را دوباره تکرار کردم، اما این بار بر چالش‌های زنانه تاکید بیشتری کردم که در جوابم می‌گوید: «حقیقتا اگر بخواهم صادقانه بگویم، عنوان دختر بودن و زن بودن هرگز محدودیتی برای من در عرصه علمی ایجاد نکرده و من در کنار اینکه فعالیت‌های علمی را انجام دادم، در حال حاضر به‌عنوان دانشجوی دوره خلبانی سازمان هواپیمایی کشور نیز تحصیل می‌کنم. همیشه به زن بودن در مجامع علمی افتخار می‌کنم اما اگر هم چالش‌هایی به دلیل محدودیت وجود دارد، درخواست می‌کنم که مسئولان ما توجه ویژه‌تری داشته باشند و توانمندی بانوان را در عرصه‌های علمی اصلا دست‌کم نگیرند. پرچم زنان ایرانی همیشه بالاست و هرجا که ورود کردند نشان دادند که بهترین هستند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار