• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۴ - ۰۱:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» 6 محصول راهبردی در یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت را معرفی می‌کند؛

تجهیز صنایع و آزمایشگاه‌ها با محصولات وطنی

ازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته که در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، درحالی سومین روز خود را سپری می‌کند که ۹ محصول راهبردی در این دوره رونمایی شده است.

تجهیز صنایع و آزمایشگاه‌ها  با محصولات وطنی

ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه: یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته که در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، درحالی سومین روز خود را سپری می‌کند که ۹ محصول راهبردی در این دوره رونمایی شده است که هرکدام به خوبی می‌تواند بخشی از نیاز صنایع مختلف کشور را برآورده کند. به گفته روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، این محصولات در حوزه‌های نفت، مواد، لیزر، تکثیر سلول‌های انسانی به سلول‌های دیگر، بحث کوآنتوم و... معرفی شد که نخستین بار است در سپهر محصولات آزمایشگاهی کشور رونمایی شده‌اند و از نظر تکنولوژی نیز جزء محصولات پیشرفته‌تر هستند و از این نظر برای ما از اهمیت بالایی برخوردارند.
دستگاهی برای آنالیز فلزات و غیرفلزات
علیرضا سلامی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «کنترل سیستم ابزار نوین» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «زمینه فعالیت ما در شرکت، تولید تجهیزات آزمایشگاهی غیرپزشکی است و به سه گروه خدمات ارائه می‌دهیم. یک گروه شامل صنایع فلزی و غیرفلزی، دولتی و خصوصی، نظامی و غیرنظامی است. گروه دوم شامل مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند. گروه سوم نیز شامل مراکز کنترلی است مانند وزارت بازرگانی و مراکز استاندارد. ما به همه این مراکز در سراسر ایران خدمت‌رسانی می‌کنیم. این شرکت هم واردکننده و هم تولیدکننده دستگاه‌های آنالیز محسوب می‌شود. به گفته او دستگاهی که در این نمایشگاه رونمایی شده، دستگاه XRF است که درواقع دستگاه طیف‌سنج فلورسانس پرتو ایکس است که برای نخستین بار در کشور تولید شده است. این دستگاه به واسطه قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند جایگزین دستگاه‌های خارجی باشد. تاکنون نمونه‌های وارداتی از این محصول در کشور وجود داشته اما ما با هفت سال تلاش موفق شدیم نمونه مشابهی از آن را تولید کنیم که استانداردهای بین‌المللی و انرژی اتمی را نیز دریافت کرده است. این محصول دو سالی است که تجاری‌سازی شده و در صنایع فلزی، سیمان و مراکز تحقیقاتی به‌منظور آنالیز کمی و کیفی فلزات و غیرفلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با قیمت 10 برابر کمتر از نمونه وارداتی به فروش می‌رسد.»
حسگر خورشیدی دیجیتال ماهواره‌ای

سید امیرمهدی تهرانی، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان «حجت فناور پروژه» می‌گوید: «ما در حوزه توسعه و تولید محصولات خاص حوزه و تکنولوژی‌های الکترونیک فعالیت می‌کنیم. محصولی که در نمایشگاه امسال رونمایی کرده‌ایم، حسگر خورشیدی دیجیتال از انواع حسگرهای استفاده شده در ماهواره‌هاست که وظیفه تعیین زاویه بردار نور خورشید را نسبت به ماهواره و کنترل مدار حرکتی آن دارد. این حسگر با استفاده از آشکارسازهای خاصی که داخل آن تعبیه شده، زاویه نور خورشید را به وسیله پردازنده‌ای که دارد، محاسبه می‌کند. همین امر باعث می‌شود داده‌های مربوط به گزارش وضعیت را به سیستم کامپیوتر ماهواره‌ای تحویل دهد.» او ادامه می‌دهد: «به‌عنوان مثال، ماهواره‌های مکعبی از 6 وجه ساخته شده که در هرکدام از این وجه‌ها باید یکی از این حسگرهای خورشیدی نصب شود. وظیفه این حسگرها این است که وقتی ماهواره در فضا به صورت معلق قرار می‌گیرد، به شکل پایدار حرکت کند. در این میان، وظیفه حسگر خورشیدی این است که تشخیص دهد بدنه ماهواره نسبت به خورشید در چه موقعیت و چه‌برداری از زاویه خورشید قرار دارد. حسگر، این داده‌ها را به سیستم کامپیوتر ماهواره گزارش می‌دهد تا ماهواره با استفاده از موتورها و سیستمی که دارد در مدار باقی بماند. درواقع یکی از وظایف حسگرها این است که به بحث کنترل ماهواره‌ها در مدار زمین کمک می‌کنند. این نخستین باری است که چنین حسگری در کشور تولید شده است.»
ادامه مطلب را اینجا بخوانید.
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار