• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۴ - ۰۱:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شهادت‌طلبی حاج‌قاسم بین مردم است؛

حاج‌قاسم هنوز زنده‌ است

هفته گذشته و در آستانه سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی بیلبوردهایی با تصاویر ایشان در سطح شهر تهران نصب شد. اقدامی که با حواشی زیادی روبه‌رو شد.

حاج‌قاسم هنوز  زنده‌ است

محمد حسین نعمتی، کارشناس رسانه: هفته گذشته و در آستانه سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی بیلبوردهایی با تصاویر ایشان در سطح شهر تهران نصب شد. اقدامی که با حواشی زیادی روبه‌رو شد. دیدن جمله «هرگز نمی‌خواستم سلاح به دست بگیرم» که از زبان حاج‌قاسم روی این تصاویر نقش بسته بود کافی بود تا موجی از نارضایتی‌ها میان توده‌های مردم ایجاد شود، حتی افرادی که آشنایی کمی با مکتب حاج‌قاسم دارند می‌دانند این عبارت یا تحریف شده یا اینکه بخشی از عبارتی دیگر است. واکنش‌ها در فضای مجازی از این حکایت داشت که مردم از تحریف شدن حاج‌قاسم و مکتبش واهمه دارند. به‌خصوص حالا که بازار تحریف اشخاص انقلاب اسلامی از امام خمینی(ره) تا شهدای هشت‌سال دفاع مقدس توسط معاندین داخلی و خارجی داغ است. برخی افراد هم این اقدام را در راستای جذب به اصطلاح اقشار خاکستری جامعه دانستند و معتقد بودند هدف از بیان این عبارت نمایش روحیه لطیف حاج‌قاسم بوده است. این واکنش‌ها درنهایت منتج به پیگیری این موضوع توسط اصحاب رسانه شد. شواهد نشان می‌دهد این طرح‌ها فاز اول کمپین سالگرد شهید سلیمانی ا‌ست که توسط بنیاد مکتب شهید سلیمانی طراحی شده و قرار است در روزهای آینده، این جملات با طرح‌های دیگر کامل شود. کمااینکه بیلبوردهای جدید با جمله «سلاح به دست گرفتم برای مقابله با آدم‌کشان» با طرح‌های قبلی جایگزین شد. بنیاد مکتب شهید سلیمانی که توسط زینب سلیمانی اداره می‌شود، متولی رسمی برگزاری سالگرد حاج‌قاسم سلیمانی‌ است. این بنیاد اعلام کرده این طرح‌ها با هدف برانگیختن و جلب توجه اقشاری از جامعه طراحی شده که مطالعات کمتری نسبت به نامه‌ها و وصیت‌نامه شهید سلیمانی داشته‌اند و این کمپین قرار است آنها را با منظومه فکری شهید سلیمانی آشنا کند.
هدف این یادداشت نقد یا نکوهش اقدام و طراحی بنیاد شهید سلیمانی نیست. ذکر این نکته لازم است که گرامی‌داشتن یاد و خاطره حاج‌قاسم سلیمانی واجب است. به‌علاوه پس از پایان این طراحی‌ها و گرفتن بازخورد از مخاطبان می‌توان با نگاهی جامع‌تر به این اقدام و نتایج آن نگاه کرد اما موضوعی که هدف این یادداشت است ستایش نگاه مردم به حاج‌قاسم سلیمانی است. چهارسال از شهادت حاج‌قاسم می‌گذرد اما نه‌تنها مردم ایشان را فراموش نکرده‌اند، بلکه هرسال محبت و علاقه مردم به ایشان و مکتب‌شان افزایش یافته است. اعتراضات و واکنش‌ها به جمله «هرگز نمی‌خواستم سلاح به دست بگیرم» تبلور زنده بودن مکتب
شهادت‌طلبی حاج‌قاسم بین مردم است. مردم روی ایشان به میزانی غیرت دارند که اگر انحراف کوچکی را نیز از خط ایشان احساس کنند سریعا واکنش نشان می‌دهند و اعلام ناراحتی می‌کنند. کافی‌ است به تلاش‌ معاندان در جهت مخدوش کردن چهره حاج‌قاسم پس از شهادت ایشان بین مردم توجه کنید. برخلاف ادعای واهی آنها مبنی‌بر کاسته شدن محبت مردم به ایشان و خارج شدن جامعه از مکتب حاج قاسم، واکنش‌ها به عبارت ناصحیح درج‌شده در بیلبوردها نشان از دلتنگی مردم برای ایشان است. مردم ایران می‌دانند برخلاف تبلیغات رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور این نزدیکی به مکتب حاج‌قاسم نیست که باعث مشکلات و گرفتاری‌های داخل کشور شده، بلکه برعکس، این دوری از مکتب ایشان است که این وضعیت را برای کشور ما ساخته است.
واکنش مردم به شهادت سیدرضی موسوی در سوریه و تشییع باشکوه پیکر ایشان نشان می‌دهد که راه حاج‌قاسم بیشتر از گذشته ادامه دارد و به قول خود حاج‌قاسم مردم ما «ملت امام حسین(ع)» هستند. سوره یونس آمده است: «اگر خداوند اراده خیری برای کسی کند، هیچ‌کس نمی‌تواند مانع فضل او شود.» خداوند اراده کرده تا به حاج‌قاسم عزت دهد و هیچ‌کس نمی‌تواند هرچند با تبلیغات زیاد، ایشان را از چشم مردم ایران بیندازد. شخصیت آن شهید دارای ابعاد و پیچیدگی‌های فراوانی بود که مطالعه آن می‌تواند برای ما علت محبوبیت و جایگاه قلبی ایشان را بین مردم بهتر روشن کند. شاید آن وقت بفهمیم که به همان میزانی که در مکتب حاج‌قاسم بمانیم مشکلات کشور کمتر خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار