• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۴ - ۰۰:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه هاروارد به‌دلیل تشکیک در منافع اسرائیل اخراج شد؛

دموکراسی تو روز روشن

رئیس دانشگاه هاروارد استعفا داد؛ خبری که روز گذشته رسانه‌ای شد و نشان داد فشار صهیونیست‌ها برای ساکت کردن موج همراهی جهانی با کشتار مردم غزه بعد از حمله 7 اکتبر حماس، حتی بر مراکز و فناوری هم تمام نشده است.

دموکراسی تو روز روشن

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه هاروارد استعفا داد؛ خبری که روز گذشته رسانه‌ای شد و نشان داد فشار صهیونیست‌ها برای ساکت کردن موج همراهی جهانی با کشتار مردم غزه بعد از حمله 7 اکتبر حماس، حتی بر مراکز و فناوری هم تمام نشده است. فشاری که کار را به جایی رساند تا کلودین گی، سی‌امین رئیس یکی از مهم‌ترین مراکز دانشگاهی دنیا از دل آمریکا که خود را مهد آزادی می‌داند، از سمتش استعفا دهد. البته کش‌و‌قوس‌های ماجرای کنار رفتن کلودین گی، از ریاست این دانشگاه از همان ابتدای شکل‌گیری حمایت‌های اقشار مختلف و دانشجویان دنیا با مردم غزه شکل گرفت تا دیروز او مجبور به پذیرش این کار شد، اتفاقی که بار دیگر نشان داد دنیای غرب به هیچ عنوان حاضر به تحمل یهودی‌ستیزی نیست و هر کسی که بخواهد برخلاف جریان مدعیان آزادی در دنیا رفتار کند، فارغ از اینکه در چه سمتی مشغول به فعالیت است، دیر یا زود حذف خواهد شد.
اواخر مرداد‌ماه امسال بود که با شدت گرفتن حملات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه و به بهانه مبارزه با حماس، بمب‌ها و راکت‌هایشان را بر سر کودکان و زنان می‌ریختند؛ جامعه علمی دنیا هم وارد کارزار مخالفت با رژیم‌صهیونیستی و اعمال فشار با آنها شد. اتفاقی که با همراهی توده‌های مختلف مردم و برپایی راهپیمایی در شهرهای مختلف کشورهای متفاوت آمریکایی و اتحادیه اروپا همراه بود. دانشجویان و گروه‌های مختلف دانشجویی هم بیکار نشسته و با صدور بیانیه‌هایی جنایات اسرائیلی‌ها علیه مردم غزه را محکوم کردند. محکومیتی که بی‌جواب هم نماند و بسیاری از آنها از حضور در کلاس‌های درس و برگزاری راهپیمایی‌ها محروم شدند؛ هرچند این کار هیچ وقت نتوانست در عمل مانع فعالیت دانشجویان شود؛ چراکه دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکایی و اروپایی با انداختن چفیه و چاپ پرچم و تصاویر شهدای غزه روی لباس‌هایشان در کلاس‌های درس شرکت می‌کردند تا از این طریق، صدای اعتراضی‌شان را به شکل دیگری به گوش مسئولان برسانند.
در حرکت خودجوش و گسترده ضد‌صهیونیستی که در نظام آموزش عالی قلب اروپا و شهرهای آمریکایی راه افتاده بود، تنها صدای دانشجویان شنیده نمی‌شد، بلکه اساتید و دانشمندان و پژوهشگران هم در این مسیر قدم‌به‌قدم با دانشجویان حرکت می‌کردند. به‌طوری‌که بیش از سه هزار دانشمند آمریکایی از دانشگاه‌های مهمی مانند هاروارد، براون، استنفورد، کالیفرنیا و... با صدور بیانیه‌های مختلفی خواستار قطع روابط موسسات دانشگاهی با نهادهای دانشگاهی، نظامی و حقوقی شدند که در راستای تثبیت سیاست‌های اسرائیل فعال هستند. کار تا جایی پیش رفت که مدرسان متحد دانشگاهی به نمایندگی از شش هزار و 200 استاد و کارمند فعال در این موسسات، اولین اتحادیه استادان را شکل دادند؛ اتحادیه‌ای که هدفش تحریم رژیم‌صهیونیستی بود. گسترده شدن این حرکت که بازتاب رسانه‌ای قابل توجهی هم در دنیا پیدا کرد، باعث شد تا روسای دانشگاه‌های آمریکایی برای مهار آن از سوی جریان صهیونیسم جهانی تحت فشار جدی قرار گیرند. به‌طوری که رئیس مستعفی هاروارد، به همراه روسای دانشگاه‌های پنسیلوانیا و تکنولوژی ماساچوست، اواسط آذر‌ماه به کمیسیون آموزش و نیروی کار کنگره آمریکا احضار شده تا در جلسه «پاسخگو نگه‌داشتن روسای دانشگاه‌ها و مبارزه با یهودستیزی» برابر رفتارشان نسبت به عدم برخورد با دانشجویان حامی مردم غزه پاسخگو باشند! جلسه‌ای که در آن به صراحت روسای این دانشگاه‌ها در معرض تهدید برکناری و استعفا قرار گرفته بودند. جلسه‌ای که بعد از پاسخ کلودین گی، به این سوال که چه مجازاتی در انتظار دانشجویان صهیونیسم‌ستیز خواهد بود، شکل جدی‌تری به فشارهای وارده برای کناره‌گیری او داد. رئیس سابق هاروارد در این جلسه عنوان کرده بود، اگر صحبت و حرف یهودی‌ستیزی منجر به رفتار و عمل ارعاب و آزار و اذیت دیگران شود، با آن دانشجو برخورد خواهیم کرد؛ این مساله نشان داد موضع او در مقابل دانشجویان حامی فلسطین، متفاوت از طرز فکر جریان حامی صهیونیسم خواهد بود. البته حواشی وارد شده به رئیس سابق هاروارد تنها اینها نبود، بلکه حتی سوابق علمی کلودین گی که تنها شش‌ماه و‌ دو روز توانست بر صندلی ریاست دانشگاه هاروارد تکیه بزند هم زیر سوال رفت تا شاید با وارد کردن اتهام سرقت علمی به این مقام مسئول، شرایط برای کناره‌گیری و اعمال فشارهای بیشتر فراهم شود. اما زمانی می‌توان به بی‌اساس بودن این اتهامات پی برد که بدانیم گی می‌تواند به‌عنوان مدرس در این دانشگاه به فعالیت‌های علمی و آموزشی خود ادامه دهد و تا زمان انتخاب رئیس جدید این دانشگاه هم به‌عنوان سرپرست، اداره این دانشگاه را برعهده داشته باشد. نکته دیگر متن استعفای اوست که به‌صراحت به کاهش چالش‌های موجود در هاروارد اشاره داشته است.
کلودین گی که اولین رئیس سیاه‌پوست این دانشگاه به‌شمار می‌رفت، علی‌رغم عمر کوتاه مدیریتی‌اش توانست فضای متفاوتی را با وجود همه فشارهای موجود در بحث یهودی‌ستیزی ایجاد کند، فضایی که هر‌ چند فشارهای موجود در آن درنهایت زمین بازی را به‌نفع صهیونیست‌ها تغییر داد، اما واقعیت آن است که نمی‌توان از تاثیرات جریان شکل گرفته در فضای آموزش عالی دنیا در راستای تغییر نگاه‌های حمایتی از صهیونیست‌ها غافل شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار