• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۲ - ۰۲:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 1
در چهارمین سالگرد شهادت حاج‌قاسم‌ سلیمانی از قاب سیما چه می‌بینیم؛

فرکانس‌ها همه جهان او را پوشش نمی‌دهند

بامداد جمعه، 13 دی ماه 1398، برای همیشه در تاریخ ایران به عنوان لحظه‌ای تلخ و ناگوار ثبت شد. روز شهادت حاج قاسم سلیمانی نقطه آغازی برای گفتن و شنیدن روایت‌های تازه از ابعاد زندگی سیاسی و اجتماعی این سردار ایرانی بود.

فرکانس‌ها همه جهان او را پوشش نمی‌دهند

عاطفه جعفری - مریم فضائلی، گروه فرهنگ: بامداد جمعه، 13 دی ماه 1398، برای همیشه در تاریخ ایران به عنوان لحظه‌ای تلخ و ناگوار ثبت شد. روز شهادت حاج قاسم سلیمانی نقطه آغازی برای گفتن و شنیدن روایت‌های تازه از ابعاد زندگی سیاسی و اجتماعی این سردار ایرانی بود. با نزدیک شدن به چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، این انتظار هست که رسانه ملی با نگاهی متفاوت و خلاقانه، برنامه‌هایی ویژه این مناسبت آماده کند. با هم بخشی از این برنامه‌های تولیدی را مرور می‌کنیم.

مینی سریال
«ترور» مینی سریالی از حاج قاسم سلیمانی است که بعد از دو سال که فقط زمزمه‌هایی از این سریال به گوش می‌رسید، قرار است امسال در هشت قسمت از شبکه یک سیما پخش ‌شود. این مینی‌سریال که به نوعی می‌توان گفت متفاوت‌ترین قالب محتوایی در این چهار سال است، روایتی از ماجرای ترور نافرجام حاج قاسم در کرمان را به تصویر می‌کشد. مینی سریال ‌ترور، به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور، نویسندگی آرش قادری و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی قرار است از پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ پخش شود. ‌ترور‌ از تولیدات سیما فیلم با مشارکت موسسه اندیشه شهید آوینی هر هفته پنجشنبه و جمعه بعد از خبر ساعت ۲۱ پخش خواهد شد.
مجتبی امینی، تهیه‌کننده این مینی‌سریال درباره بازیگر نقش حاج قاسم، پیش از این، و نیز درباره این سریال گفته بود: «در سریال ترور، ما در یک ماموریت هستیم و به شخصیت حاج قاسم نمی‌رسیم و بازیگری، نقش سردار سلیمانی را بازی نمی‌کند.» مهدی نقویان، رئیس سیما فیلم نیز درباره ساخت یک سریال از زندگی سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی گفته بود: «ان‌شاءالله با کمک و همراهی مکتب شهید سلیمانی ما شاهد یک سریال کامل از زندگی حاج قاسم خواهیم بود.»‌ به گفته‌‌ مهدی نقویان این سریال مستقیم به شخصیت حاج قاسم نمی‌پردازد، اما در واقع اهمیت حاج قاسم در منطقه و شجاعت و ذکاوت فرماندهی این سردار بزرگ را در جای جای سریال مطرح می‌کند.
شبکه یک
به مناسبت چهارمین سالگرد این شهید بزرگوار، ویژه برنامه «جهان‌مرد» از شبکه‌‌ یک پخش می‌شود. این برنامه‌ روایت 40 سال فعالیت جهادی حاج قاسم سلیمانی در منطقه غرب آسیا است. جهان‌مرد برنامه‌ای ترکیبی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد هادی نعمت‌اللهی و سیدصادق شهربانویی و سردبیری میکائیل دیانی در گفت‌وگو با همرزمان حاج قاسم سلیمانی ناگفته‌هایی از نقش ایشان در امنیت ایران و منطقه را بازگو می‌کند. ویژه برنامه ‌جهان‌مرد‌ که تهیه شده در بنیاد مکتب حاج قاسم است، از 5 دی ماه هرشب حوالی ساعت 23:00 از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

شبکه دو
برنامه‌ی گفت‌وگو محور «میهمان داریم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی هیودی از شبکه دو سیما به این مناسبت روی آنتن رفته است. این برنامه، روایت تعدادی از مادران شهدا در دیدار با سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی است و به میزبانی فاطمه افشاریان انجام می‌شود. میهمان داریم، از ۳ الی ۱۳ دی ۱۴۰۲ در قالب ۱۱ قسمت 35دقیقه‌ای هر شب حوالی ساعت ۱۹ پخش می‌شود. تکرار این برنامه روز بعد حوالی ساعت 11:15 دقیقه پخش می‌شود.

شبکه امید
شبکه امید که شبکه‌‌ تخصصی برای نوجوان است در این ایام با برنامه‌ «عمو قاسم» به روی آنتن می‌رود. هر قسمت این برنامه با هدف ترویج روحیه خودباوری، تحکیم غرور ملی و معرفی قهرمانان ملی از شبکه امید پخش می‌شود. این برنامه‌‌ گفت‌وگومحور بوده و در هر برنامه دو رویکرد کلی پیگیری می‌شود. گفت‌وگو با میهمانان در راستای هدف برنامه و برگزاری مسابقاتی جذاب با محوریت آشنایی هر چه بیشتر دانش‌آموزان با قهرمان کشور، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. در این برنامه، با دانش‌آموزان راجع‌به محورهای برنامه گفت‌وگو می‌ شود و طی آن دیدگاه نوجوانان درباره‌ پیشرفت و هویت ملی را می‌شنویم. پس از گفت‌وگو با نوجوانان، از یک کارشناس دعوت می‌شود تا راجع‌به صحبت‌های شکل‌گرفته و همچنین موضوع برنامه، از دیدگاه تخصصی به مساله بپردازد. «عمو قاسم» به تهیه‌کنندگی محمد درویشی، سردبیری‌ هانیه سمندری و با اجرای رامتین چیت‌سازان و فاطمه امجدیان به مناسبت ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، پخش می‌شود. این برنامه از دو دی ماه روزهای شنبه تا سه‌شنبه ساعت 19 تا 20 و چهارشنبه تا جمعه ساعت 18 تا 19 از شبکه امید و با مشارکت اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌و‌پرورش به روی آنتن خواهد رفت.

شبکه افق
در شبکه افق که به منظور تمرکز بیشتر بر روی مسائل انقلاب اسلامی تاسیس شده است، امسال به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، برنامه «راز شهادت» به روی آنتن می‌رود. تهیه‌کنندگی این برنامه با سید‌احمد موسوی‌صمدی و مجری آن هم وحید یامین‌پور است. ویژه برنامه ‌راز شهادت‌ با محوریت جستار‌هایی در جایگاه و معنای شهید و شهادت، با حضور آیت‌الله تحریری، آیت‌الله یزدان‌پناه، آیت‌الله فروغی و استاد محمد تقی فیاض‌بخش از روز شنبه ۹ دی ماه ساعت ۲۲ به روی آنتن می‌رود. تکرار این برنامه در روز بعد ساعت چهار بامداد و 14:30 ظهر امکان تماشا دارد.

شبکه تهران
مستند «حبیب مقاومت» به کارگردانی احمد عبدالرحیمی با موضوع اقدامات شهید سلیمانی در شکل‌گیری حزب‌الله لبنان از قاب شبکه تهران پخش می‌شود. این مستند 60 دقیقه‌ای درباره‌ نقش حاج قاسم در شکل‌گیری حزب‌الله، جنگ 33 روزه و بعد از آن روایت می‌کند.
در این مستند گفت‌وگو‌محور با سید‌حسن نصراالله (دبیر کل حزب‌الله لبنان)، ‌سید‌هاشم صفی‌الدین(معاون اجرایی حزب‌الله لبنان)، مسعود اسد‌اللهی(کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل و منطقه‌ای) و منوچهر متکی در خصوص نقش سردار شهید قاسم سلیمانی و اقدامات او مصاحبه شده است.
شبکه چهار
ویژه‌برنامه «سپهبد» به تهیه‌کنندگی محسن یزدی و با اجرای محمد دلاوری ساعت 22:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. سپهبد‌ برنامه‌ای متفاوت و صریح درباره حضور منطقه‌ای ایران و عملکرد سردار سلیمانی است. در این برنامه دلاوری با میهمانانش علم صالح‌ پژوهشگر و دانشیار دانشگاه ملی استرالیا، قیس قریشی‌ تحلیلگر سیاسی ساکن لندن، کامران پورصفر‌ پژوهشگر و مورخ تاریخ، مسعود اسداللهی تحلیلگر و کارشناس مسائل بین‌المللی، مجید شاکری اقتصاددان و کوروش علیانی نویسنده و پژوهشگر درباره زندگی و عملکرد سردار سپهبد سلیمانی گفت‌و‌گو می‌کنند و رویکرد اصلی این برنامه همانطور که گفته شد، درباره رویکرد قدرتمند ایران در منطقه است که در این بین نقش حاج قاسم در این رویکرد قدرتمند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار