• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۱ - ۲۳:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
۶ خرده‌روایت از زیست و زمانه شهید سلیمانی در برنامه «جهانمرد»؛

ایرانِ جهانمرد

این شب‌ها شبکه اول سیما میزبان ویژه برنامه‌ای است که به بهانه شهادت حاج قاسم سلیمانی و به سفارش بنیاد مکتب حاج قاسم تولید شده است. «جهانمرد» اگرچه طبق اعلام قبلی قرار بود ساعت 23:15 پخش شود اما هر شب با تغییراتی در پخش همراه است.

ایرانِ جهانمرد

این شب‌ها شبکه اول سیما میزبان ویژه برنامه‌ای است که به بهانه شهادت حاج قاسم سلیمانی و به سفارش بنیاد مکتب حاج قاسم تولید شده است. «جهانمرد» اگرچه طبق اعلام قبلی قرار بود ساعت 23:15 پخش شود اما هر شب با تغییراتی در پخش همراه است. این برنامه در قالب گفت‌وگوهایی با همراهان و دوستان حاج قاسم سلیمانی، تلاش دارد تا صورت‌بندی از 40 سال مجاهدت این سردار شهید ارائه دهد. دکور برنامه ترکیبی است الهام گرفته شده از تونل‌های حفاری شده حزب‌الله لبنان در ضاحیه، اما فارغ از فرم برنامه، آنچه باعث شده تا این برنامه را متفاوت کند، روایت‌ها و ناگفته‌هایی است که برای اولین بار در این برنامه توسط شاهدان عینی گفته می‌شود. برای اینکه بدانیم این برنامه چه محتوایی از حاج قاسم را برای نمایش انتخاب کرده، به سراغ تهیه کننده، کارگردان و سردبیر این برنامه رفتیم و در کنارش از ناگفتنی‌هایی گفتیم که این برنامه به آن پرداخته است.
هادی نعمت‌اللهی، تهیه‌کننده جهانمرد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص شکل‌گیری برنامه گفت: «آمریکایی‌ها، 25 سال پیش با طراحی خاورمیانه نوین به منطقه ما آمدند و این برنامه تلاش دارد نقش حاج قاسم را در برابر این حرکت آمریکایی‌ها نشان دهد. تمام تلاش ما در برنامه جهانمرد نشان دادن موفقیت حاج قاسم در این 25 سال و شکست آمریکایی‌ها در منطقه است تا آنجا که امروز غرب آسیای نوینی را می‌بینیم که بر مبنای محور مقاومت جلو می‌رود. این برنامه داستان اقتدار حاج قاسم و نیروهای مقاومت و افول آمریکایی‌ها در این منطقه را نمایان می‌کند.» یکی از ویژگی‌های این برنامه، دکوری است که در آن استفاده شده و باعث کنجکاوی مخاطب می‌شود. صادق بی‌بی‌شهربانویی، کارگردان جهانمرد درخصوص طراحی دکور و کارگردانی این برنامه گفت: «ما وقت بسیاری را برای ساخت دکور این برنامه صرف کردیم تا دکوری بسیار نزدیک به تونل‌های حزب‌الله لبنان در جنوب بیروت و منطقه ضاحیه طراحی کنیم. این موضوع را در چیدمان، نوع فیلمبرداری، دکوپاژها و میزانسن‌ها نیز رعایت کردیم. خیلی سعی کردیم فضای عملیات را در برنامه شبیه‌سازی کنیم و این موضوع را در آیتم‌ها و استفاده از آرشیو نیز رعایت می‌کردیم. از طرفی به واسطه اینکه برای حاج قاسم کار می‌کردیم با اینکه قرار بود کار از تلویزیون پخش بشود اما تلاش‌مان این بود قاب‌های سینمایی را به مخاطب‌مان عرضه کنیم تا از دیدن برنامه لذت ببرد.»
همچنین میکائیل دیانی، سردبیر برنامه جهانمرد درخصوص جزئیات تولید این برنامه گفت: «ما سعی داشتیم تا در گفت‌وگو با شاهدان میدانی اتفاقاتی که حاج قاسم در آنها نقش اساسی داشته را در برهه‌های مختلف نشان دهیم؛ از ماجراهای داخلی مثل دفاع مقدس و برخورد با اشرار تا ماجراهای بین‌المللی و پرونده‌های اطراف این مثل پرونده افغانستان در زمان مجاهدین، پرونده عراق پس از سقوط صدام، پرونده لبنان در جنگ ۳۳روزه تا ماجراهای دهه ۹۰ و جنگ سوریه و عراق و ظهور داعش. به‌طور کلی سعی کردیم با شاهدان عینی فرماندهی حاج قاسم را هم از بعد استراتژیک و هم از بعد میدانی بررسی کنیم. چیزی که در طول این چهار سال پس از شهادت حاج قاسم مغفول واقع ‌شده. در این چهار سال کارکردهای اجتماعی-فرهنگی حاج قاسم و مکتب حاج قاسم بود که در برنامه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته ولی اصل مجاهدت و تاثیرگذاری حاج قاسم در موضوع غرب آسیا مغفول واقع شده است. اصل کار حاج قاسم یک مجموعه اقدامات نهضتی بوده که منجر به تغییرات کلان در منطقه غرب آسیا شده است. به‌عنوان مثال ایشان با اقدامات نهضتی‌شان بعد از سقوط صدام، کشور عراق را ساماندهی کردند و رهبران عراق به پشتوانه مردم‌شان یک دولت مردمی عراقی شکل دادند و تلاش ما این بوده که در این برنامه وجوه نهضتی حاج قاسم را نشان بدهیم.» آنچه در ادامه می‌خوانید شش روایتی است که میهمانان برنامه جهانمرد از زندگی و زمانه حاج قاسم سلیمانی تعریف کردند. این شش مورد تنها نمونه‌هایی از مجموعه ناگفته‌هایی است که در این برنامه مطرح شده است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار