• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۱ - ۲۳:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عباس سلیمی‌نمین از مشی سیاسی شهید سلیمانی می‌گوید؛

فرمانده مردم‌مند

ز: هرجایی که پای دعواها و اختلافات داخلی مطرح بود، جایی را نمی‌توان پیدا کرد که شهید سلیمانی با حب و بغض و تحت تاثیر سیاسی‌کاری‌ها موضع‌گیری‌کند. ایران و ایرانی را یک مفهوم یکپارچه می‌دید که به دور از سیاسی‌کاری‌ها و تفاوت سلیقه‌ها، اختلافات موجود را حل کرد و تصمیمی گرفت که به نفع مردم و کشور باشد.

فرمانده مردم‌مند

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: هرجایی که پای دعواها و اختلافات داخلی مطرح بود، جایی را نمی‌توان پیدا کرد که شهید سلیمانی با حب و بغض و تحت تاثیر سیاسی‌کاری‌ها موضع‌گیری‌کند. ایران و ایرانی را یک مفهوم یکپارچه می‌دید که به دور از سیاسی‌کاری‌ها و تفاوت سلیقه‌ها، اختلافات موجود را حل کرد و تصمیمی گرفت که به نفع مردم و کشور باشد. این امر را می‌توان با نگاهی به موضع‌گیری‌ها و روایت‌هایی که از جانب شخصیت‌های سیاسی با سلایق مختلف مطرح می‌شود، دید. در موضوعات مختلفی که ردپایی از سیاست، فرهنگ، مصالح اجتماعی و امنیت ملی دارد دوری از افراط‌وتفریط و موضع‌گیری عاقلانه در نقش‌آفرینی‌های حاج قاسم دیده می‌شود. در نگاه حاج قاسم ایرانیان جبهه‌بندی نداشتند، غیریت‌سازی وجود نداشت و قرار نبود عده‌ای را کنار بگذاریم یا نادیده بگیریم.

حاج قاسم منفعل نبود
«شهید سلیمانی اصلا آدم منفعلی نبود، همیشه انتقاد می‌کرد که مسئولان اجرایی و دولتی چرا آنقدر سنگین و کند حرکت می‌کنند و با شجاعت کار نمی‌کنند. حتی به ما انتقاد می‌کرد که شما چه سیاستمدارهایی هستید که حزب و سیاست و جبهه دارید، اما ضعیف ظاهر می‌شوید.» این بخشی از صحبت‌هایی است که مرعشی، دبیرکل کارگزاران سازندگی درباره حاج قاسم مطرح می‌کرد. گفت‌وگو و اتفاق نظر با سیاسیونی که با آنها اختلاف نظر داشت و انتقاد به آنها برای اینکه آن‌طور که باید کار و تلاش کنند را می‌توان در همین چهارچوب صورت‌بندی کرد که شهید سلیمانی اصل پیشرفت و حرکت کشور را مورد توجه قرار داده کمااینکه نقطه اختلافات و تفاوت نظرها به اشخاص را نیز مطرح می‌کرد. ازجمله آنها اختلاف نظر حاج قاسم با مرحوم هاشمی درمورد موضوع سوریه بود. مرعشی در شرح اختلاف نظر شهید سلیمانی و مرحوم هاشمی می‌گفت: «آقای سلیمانی در آخرین حرفی که از ایشان شنیدم گفت که آقای هاشمی چون مدتی است که سیستم اطلاعاتی کشور، اطلاعات دقیق را به ایشان نمی‌دهند و دسترسی به اطلاعات‌شان ضعیف شده، تحلیل‌هایش از واقعیت فاصله گرفته است.» در میانه این اختلاف‌نظرها نیز شهید سلیمانی دچار افراط و تفریط نمی‌شود و برخلاف برخی از طیف‌ها و تفکرات در پس اختلاف نظرها به دنبال برچسب‌زنی نیست، کمااینکه موضع‌گیری او در موضوعات امنیت ملی و سیاسی به‌وضوح مشخص بود.

منهای جناح‌بندی‌ها
این موضع‌گیری پیش از این و در نامه‌ای که حاج قاسم و جمعی از فرماندهان سپاه به محمد خاتمی نوشتند هم دیده شده بود. در شرایط و روزهایی که اوضاع ملتهب و شرایط و فضای سیاسی کشور، ملتهب بود و دومی‌خردادی‌ها نیز موضع‌گیری تندی درباره این موضع می‌گرفتند، اما در نامه فرماندهان موضوعی که اصل قرار داده می‌شود و نسبت به ابراز نگرانی می‌شود، اقداماتی است که به نفع دشمنان و نه مردم ایران تمام می‌شود: «جناب آقای خاتمی، قطعا همه‌ ما حضرتعالی را انسانی وارسته، انقلابی، متدین و دارای ریشه‌ عمیق دینی در حوزه و دلسوز به انقلاب دانسته و می‌دانیم، اما نحوه برخورد با حوادثی که همه‌ ما شاهد شادی و رقص دشمنان پیرامون آن هستیم و در اولویت قرار دادن پیگیری برخی اشتباهات و تخلفات و بزرگ کردن آنها در مقابل عدم توجه یا کوچک جلوه دادن برخی دیگر از همین نمونه قانون‌شکنی و هتک‌حرمت و فشار، باعث شده است جریان‌های معاند با انقلاب گستاخ‌تر و در مقابل آن، مدافعان انقلاب محافظه‌کارانه و با دلزدگی توأم با ناامیدی، هر روز تحقیر شده و به ثمره‌ این همه خون نگریسته و انگشت خود را با تاسف و تاثر می‌گزند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر مسائل بین‌الملل:

شوراهای علما،تصویری از آینده حکومت‌داری طالبان

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار