• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۱ - ۱۸:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سریال «موسی» قرار است در کدام دکورها و لوکیشن‌ها جلوی دوربین برود؟

تکنولوژی سریال «ماندلورین» برای «موسی (ع)»

ابراهیم حاتمی‌کیا اولین فیلمساز سینمایی ایران بود که از دوربین دیجیتال استفاده کرد و بارها نشان داده که در خصوص مسائل فنی و تکنیکی شدیداً اهل استقبال از تجربه‌های جدید است او حالا برای سریال موسی هم پیشگام استفاده از تکنیک بصری به خصوصی شده که نه تنها تا به حال در ایران مورد استفاده قرار نگرفته بود بلکه غیر از ایالات متحده در دیگر صنایع فیلم و سریال‌سازی دنیا کسی چندان سراغ آن نرفته است. 

تکنولوژی سریال «ماندلورین» برای «موسی (ع)»

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ: سریال «موسی» قرار است در کدام دکورها و لوکیشن‌ها جلوی دوربین برود؟ وقتی صحبت از پروژه‌های عظیم تاریخی می‌‌شود، یکی از اصلی‌ترین موارد تعیین‌کننده در کیفیت کار، بحث‌های مربوط به دکور و صحنه است. تکنولوژی‌های رایانه‌ای اخیراً بخش قابل توجهی از این راه را هموار کرده‌اند اما استفاده از چنین ابزاری بدون ذوق و مهارت کافی، باعث لوث شدن و مصنوعی جلوه کردن تصاویر خواهد شد. به همین دلیل اگرچه استفاده از این ابزار ممکن است کار فیلمسازان را راحت کند، همچنان خیلی‌ها از رفتن به سراغ این تکنیک‌ها هراس دارند. 

ابراهیم حاتمی‌کیا اولین فیلمساز سینمایی ایران بود که از دوربین دیجیتال استفاده کرد و بارها نشان داده که در خصوص مسائل فنی و تکنیکی شدیداً اهل استقبال از تجربه‌های جدید است او حالا برای سریال موسی هم پیشگام استفاده از تکنیک بصری به خصوصی شده که نه تنها تا به حال در ایران مورد استفاده قرار نگرفته بود بلکه غیر از ایالات متحده در دیگر صنایع فیلم و سریال‌سازی دنیا کسی چندان سراغ آن نرفته است. 

به این تکنیک اصطلاحاً On-set virtual production گفته می‌شود و آغاز راه آن به ۲۰۰۳ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که یک کارگردان استرالیایی هنگام ساختن تیزر تبلیغاتی برای مواد شوینده، به ایده بهبود پرده سبز فکر کرد و خواست این محیط را سه‌بعدی کند. او و پسرش تا ۲۰۱۶ روی ایده خودشان در یک سوله کار کردند و نمونه‌های اولیه را ارائه دادند اما کسی به طرح آنها توجهی نکرد. در سال ۲۰۱۸ یک فیلمبردار استرالیایی از این فناوری برای ضبط بعضی از بخش‌های فرانشیز جنگ ستارگان استفاده کرد. اما بعد از سریال وسترن فضایی «ماندلورین Mandalorian» در ۲۰۱۹ میلادی بود که توجهات ویژه‌ای به این سبک از کار جلب شد. قضیه به طور ساده این است که بخشی از مرحله تولید و پس‌تولید با هم ترکیب می‌شوند و این‌طور نیست که هنرپیشه‌ها جلوی پرده سبز بازی کنند تا پس‌زمینه بعداً به آن اضافه شود. 

کارگردان در این سبک از کار همزمان می‌تواند پس‌زمینه‌ای که قرار است اضافه شود را ببیند و همین به طبیعی‌تر درآمدن کار کمک شایانی می‌کند. تا به حال از این تکنیک در خیلی از فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده‌ای جزئی و بخشی شده است اما در برخی موارد کل دکور و صحنه به همین شکل طراحی و به پس‌زمینه اضافه شده‌اند.

برای این کار ممکن است مثل آنچه که در بعضی استودیوهای تلویزیونی هم مدل ساده‌ترش دیده شده، یک دیوار تصویری یا اصطلاحا یک ویدئو وال Video wall در پس‌زمینه تعبیه شود که به این کار StageCraft گفته می‌شود.

تیم تولید سریال ماندلورین به جای استفاده از پرده سبز در مرحله فیلمبرداری، پس‌تولید سریال را با مرحله تولید ترکیب کرد. آنها دیوارهای LED عظیمی را نصب کردند که به رایانه‌های قدرتمندی وصل بود. رایانه‌هایی که نرم‌افزار بازی Unreal Engine را اجرا می کردند. آنها این صحنه را حجم «the volume» نامیدند، اصطلاحی که قبلاً برای اشاره به مرحله‌ی انجام تکنیک‌های مرتبط با جلوه‌های بصری استفاده می‌شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟