• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۱ - ۰۰:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مشاور معاون و رئیس حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»؛

فرهنگ جهاد و مقاومت در درون دانشگاه جاری می‌شود

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ضمن نامگذاری ایام نهم تا نوزدهم دی‌ماه به نام «دهه مکتب مقاومت» برنامه‌های این دهه و ایام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را برنامه‌ریزی کرده است.

فرهنگ جهاد و مقاومت در درون دانشگاه جاری می‌شود

فرهیختگان: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ضمن نامگذاری ایام نهم تا نوزدهم دی‌ماه به نام «دهه مکتب مقاومت» برنامه‌های این دهه و ایام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را برنامه‌ریزی کرده است. مسعود مطلبی، مشاور معاون و رئیس حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این دهه و برنامه‌های آن در این دانشگاه سخن گفت و اظهار کرد: «وجود مبارک امیرالمومنین(ع) در خطبه 27 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: جهاد دری است از درهای بهشت که خداوند آن را روی خواص اولیایش گشوده است. ایشان در ادامه می‌فرمایند: هرکس جهاد را از روی بی‌رغبتی ترک کند، خداوند لباس ذلت بر او می‌پوشاند و بلا از هر سو او را احاطه می‌کند. انسان‌های حقیر بر آنها مسلط می‌شوند و حق‌شان ضایع شده و حتی نباید انتظار انصاف هم از دیگران داشته باشند و مورد ظلم قرار می‌گیرند. حضرت علی(ع) در جای دیگری می‌فرمایند: حق به‌جز با جدیت به‌دست نمی‌آید.»
وی افزود: «این تعابیر و ده‌ها تعبیر شبیه به آن نشان می‌دهد رشد، بالندگی، عزت و پیشرفت، همگی در سایه جهاد رخ می‌دهد. جهاد تلاش سختکوشانه‌ای است که در مواجهه با دشمن و در مقابل موانع انجام می‌شود. به‌عبارتی پیشرفت و بالندگی اتفاق نمی‌افتد، مگر با مقاومت و روحیه مقاومت‌جویی. این توضیح خیلی مختصری بود که البته می‌توان ساعت‌ها درباره‌اش سخن گفت. از سوی دیگر معتقدیم با توجه به این تعابیر اگر در جامعه روحیه مقاومت و جهاد تضعیف شود، بند و پی جامعه از هم می‌پاشند.»
مشاور معاون و رئیس حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی تصریح کرد: «مرتبا و همواره باید به‌عنوان یک علم و پرچم، مقاومت و جهاد در جامعه برافراشته نگه داشته و باید از هر نسلی به نسل دیگر منتقل شود. با همین روحیه انقلاب کردیم و با همین روحیه از حوادث سهمگین اوایل دهه 60 عبور کردیم. با همین روحیه مقابل تمام ابرقدرت‌ها در جنگ تحمیلی پیروز شدیم. با همین روحیه به جهاد سازندگی وارد شدیم و با همین روحیه کشور را پیش بردیم. اگر این روحیه تضعیف شود- که دست‌های فراوانی برای تضعیف آن درتلاشند- و انتقال بین نسلی به‌درستی اتفاق نیفتد، کشور در معرض تهدیدی بسیار جدی قرار می‌گیرد. این اتفاق، وظیفه ما را به‌عنوان دانشگاه سنگین می‌کند، هم باید در درون نهاد دانشگاه، این روحیه را حفظ کنیم و ارتقا دهیم و هم جامعه را به‌تبع آنچه در دانشگاه اتفاق می‌افتد، متاثر کنیم.»
مطلبی با اشاره به مقدمه دوم خاطرنشان کرد: «در دی‌ماه رخدادهایی داریم که درعین‌حال که تمام آنها بسیار مهم هستند، توالی و کنار هم قرار گرفتن‌شان هم از نظر ما الهام‌بخش بوده است. 9دی را داریم که بلاشک نقطه عطف تاریخی در ایران و حداقل در تاریخ معاصر کشور محسوب می‌شود. معتقدم که 9دی مانند عصای موسی(ع) بود که باطل‌السحر ساحران شد یا مثل ید بیضای آن پیامبر بود که تاریکی فتنه‌ها را شکافت و حقیقت را روشن کرد. به‌هرحال کشور در قضایای فتنه 88 در لبه پرتگاه قرار گرفته بود و 9دی ورق را برگرداند. به‌عنوان نقطه عطفی، فضای کشور را عوض کرد؛ این همان روحیه مقاومت است که مردم آمدند مقابل تمام دشمنی‌ها؛ چه داخلی و چه خارجی ایستادند.»
وی یادآور شد: «در همین دوره 13 دی را داریم که سالروز ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی بود که عمر شریفش را در راه مقابله با تروریسم گذرانده بود. شهید بزرگوار از سوی آمریکا به شهادت می‌رسد، درحالی که میهمان کشور ثالثی بوده؛ جالب اینجاست که آمریکا هم داعیه مبارزه با تروریسم را دارد. این ننگ و نکبت هیچ‌گاه از دامن آمریکا پاک نخواهد شد. تشییع جنازه تاریخی شهید سلیمانی نیز در همین ماه برگزار شد. دشمن آمده فرمانده و قهرمان ملی کشور ما را شهید کرده است. قاعدتا ما باید بترسیم و کنار بکشیم، اما همین روحیه مقاومت و جهاد باعث می‌شود تشییع جنازه تاریخی و کم‌نظیر برگزار شود.»
مطلبی بیان کرد: «سپس حمله به عین‌الاسد رخ داد که به نظر من یوم‌الله دیگری بود. دلیلش این بوده که بعد از جنگ‌جهانی دوم، هیچ کشوری جرات نکرده بود به‌صورت آشکارا به آمریکا حمله کند. اینکه چند نفر کشته داد، مسائل حاشیه‌ای است و به‌نظر من اهمیتی ندارد. موضوع اصلی، همان جراتی بود که حضور مردم رقم زد و به‌تعبیر رهبر انقلاب، سوخت موشک‌های ایران برای درهم کوبیدن عین‌الاسد شد. 19دی را هم داریم که سالروز قیام مردم قم و آغاز انقلاب است. درواقع آغاز سلسله مقاومت و شکل‌گیری انقلاب محسوب می‌شود. نگاه کردیم و دیدیم عجب! 9 تا 19 دی، 10 روز چنین را در خود جای داده‌ که مناسبت‌های بسیار برجسته‌ای بوده‌اند و اتفاقا همگی نشان‌دهنده مقاومت و جهادند.»
مشاور معاون و رئیس حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی ادامه داد: «دکتر طهرانچی نکته‌ای را مطرح کرد و گفت که این دهه را دهه مکتب مقاومت نامگذاری کنید؛ دهه‌ای که خودش تبلور مقاومت و البته یک مکتب به شمار می‌رود، یعنی مبانی، اصول و ارزش و مباحثی از این دست دارد. از اینجا دهه مکتب مقاومت در دانشگاه آزاد متولد شد، پس دهه مکتب مقاومت، دهه‌ای است برای طرح، بالای دست گرفتن و تلاش خاص در بازه‌ای ویژه در جهت اینکه فرهنگ جهاد و مقاومت درون دانشگاه و بالطبع بیرون از آن جاری و ساری شود.»
وی با اشاره به برنامه‌های خاص دانشگاه برای این دهه گفت: «سیاست و اصول ما کاهش تصدی‌گری است. اصل برنامه‌های ما در واحدها اتفاق می‌افتد، اما در سازمان هم ستادی تشکیل شد تا علاوه‌بر برنامه‌های هر واحد، یک‌سری برنامه ملی نیز برای گروه‌های مختلف داشته باشیم. ان‌شاءالله 14 برنامه ملی در این دهه خواهیم داشت. برنامه‌های متعددی نیز در واحدها طراحی و اجرا می‌شوند. شش نشست علمی و تبیینی با محوریت نظم جدید غیرغربی، غرب‌زدایی در منطقه غرب آسیا و جایگاه ولایت فقیه در این تحولات خواهیم داشت.»
مطلبی درباره میهمانان ویژه برنامه‌ها عنوان کرد: «از استادان مطرح دعوت کرده‌ایم تا سخنرانی کنند. صادقی، سراج و ابراهیم متقی، فواد ایزدی، کیهان برزگر و... ازجمله این اساتید هستند. یک مسابقه کتابخوانی با عنوان شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی نیز توسط نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه برگزار می‌شود.»
وی افزود: «نشستی هم با حضور دکتر طهرانچی به نام دانشگاه و جبهه مقاومت داریم. ان‌شاءالله کتاب جدیدالانتشار «اندیشه‌ها و وصایای امام‌خمینی» متعلق به بنیا‌نگذار، اسوه و اساس مکتب مقاومت هم رونمایی خواهد شد. اردوهای زیارتی مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برنامه‌ریزی شده و برخی واحدها کار را شروع کرده‌اند. علاقه‌مندان برای زیارت مزار مطهر او به کرمان اعزام می‌شوند. برنامه نشان مثل مصطفی را هم بسیج دانشجویی طراحی کرده و در شورای فرهنگی دانشگاه مصوب شده است. این نشان، هدف‌گذاری کرده مصطفی‌ها تکثیر شوند. ان‌شاءالله این نشان با حضور ریاست محترم دانشگاه رونمایی خواهد شد. وبیناری بین‌المللی نیز با حضور شخصیت‌های مهم علمی توسط معاونت بین‌الملل برگزار خواهد شد.»
مشاور معاون و رئیس حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی در پایان گفت: «جشنواره‌ای ویژه فرزندان کارکنان و هیات‌علمی داریم با موضوع نقاشی، دلنوشته و داستانک تا این عزیزان آینده‌ساز بیشتر با شهید سلیمانی آشنا شوند و انس بگیرند. جلسه مهم دیگری هم برنامه‌ریزی شده که گردهمایی دانشجویان دانشگاه آزاد از منطقه مقاومت شامل عراق، یمن، لبنان و سوریه است. سخنرانان مراسم، خود دانشجویان این مناطق هستند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار