• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۱ - ۰۰:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ثبت سرمایه طلافروشان در سامانه جامع تجارت ۳ ماه به تعویق افتاد؛

طلافروشان علیه شفافیت

: هفته گذشته شایعاتی در فضای مجازی مبنی‌بر وضع مالیات ۲۵ درصدی از فروش طلا منتشر شد. این شایعات با تکذیب سازمان امور مالیاتی و وزیر اقتصاد مواجه شد، اما به‌نظر می‌رسد حواشی پیرامون این قضیه کماکان ادامه دارد.

طلافروشان علیه شفافیت

پانیذ رحیمی، خبرنگار: هفته گذشته شایعاتی در فضای مجازی مبنی‌بر وضع مالیات ۲۵ درصدی از فروش طلا منتشر شد. این شایعات با تکذیب سازمان امور مالیاتی و وزیر اقتصاد مواجه شد، اما به‌نظر می‌رسد حواشی پیرامون این قضیه کماکان ادامه دارد. در تازه‌ترین موارد، آمار‌هایی از مالیات دهی این حوزه منتشر شده که نشان می‌دهد در سه سال اخیر، مالیات پرداختی توسط این صنف تنها ماهی ۵۸۸ هزار تومان بوده است. از سوی دیگر اظهارات سخنگوی سازمان مالیاتی نشان می‌دهد برخی طلافروشان متخلف تا پیش از این از اصل طلا هم مالیات ارزش افزوده دریافت می‌کردند که با صدور فاکتور الکترونیک در رویه جدید، این چالش مرتفع و از اجحاف به مردم جلوگیری خواهد شد. در نتیجه، شایعه مالیات ۲۵ درصدی طلا به هیچ وجه صحت ندارد و تنها مربوط به مالیات ارزش افزوده از اجرت و کارمزد طلا است. این مالیات نیز از قبل وجود داشته و صرفا اتصال طلافروشان به سامانه مودیان و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی مدنظر بوده است. از سوی دیگر رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مدعی شد: «اینکه می‌گویند صنف طلا و جواهر مالیات نمی‌دهد صحت ندارد و درست نیست و میلیاردی مالیات می‌دهیم. اما مساله به همینجا ختم نمی‌شود، مقاومت طلافروشان در مقابل شفافیت موجب شد ثبت سرمایه طلافروشان در سامانه جامع تجارت و دریافت کد ملی خریداران طلا، سه ماه به تعویق بیفتد.»

پایان دادن به یک دعوای قدیمی با شفافیت
چند روز قبل سخنگوی سازمان مالیاتی گفت: «برخی طلافروشان متخلف از اصل طلا نیز از مردم مالیات ارزش افزوده اخذ می‌کردند که با صدور فاکتور الکترونیک این چالش‌ها مرتفع خواهد شد. در اجرای سامانه مودیان نیازی به ثبت کد ملی خریدار نهایی یا مصرف‌کننده نیست و این موضوع نیز در روزهای گذشته اطلاع‌رسانی شده است. ضمن اینکه اصل طلا از دریافت مالیات ارزش افزوده معاف است. متاسفانه عده‌ای از طلافروشان حتی پس از اینکه شفاف‌سازی صورت گرفته به اعتراضات خود ادامه داده‌اند.» رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه نیز در این‌ باره اظهار داشت: «مالیات بر ارزش افزوده برای اجرت طلا تعلق می‌گیرد نه خود طلا. قانون ارزش افزوده برای خرید و فروش طلا سال ۱۴۰۰ تصویب شده و بعد از آن هیچ تغییر جدیدی انجام نشده است.» داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه در صفحه فضای مجازی خود اعلام کرد: «قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد خرید و فروش طلا که در سال ۱۴۰۰ آخرین ویرایش آن انجام شد و بعد از آن هم هیچ تغییری نکرده و نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا افزایش نیافته است.» به گفته رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه مالیات بر ارزش افزوده مشمول خود جنس طلا نمی‌شود و این مالیات فقط از اجرت ساخت و حق‌العمل طلا گرفته می‌شود و نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا هم هیچ تغییری پیدا نکرده است.
مهدی موحدی‌بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی نیز در گفت‌وگویی در این زمینه اظهار داشت: «هیچ نرخ جدید یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان مصوب نشده است و فقط تکلیفی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین براساس جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ مکلف هستند از اول دی‌ماه ۱۴۰۲ به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند و صورت‌حساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند و این در راستای الزام قانون تسهیل کسب‌وکارهاست.»

ثبت سرمایه طلافروشان 3 ماه به تعویق افتاد
پس از مقاومت طلافروشان مقابل شفافیت، روز گذشته رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد ثبت سرمایه طلافروشان در سامانه جامع تجارت و دریافت کد ملی خریداران طلا، سه ماه به تعویق افتاد. در سامانه جامع تجارت الزام وجود داشت که کد ملی خریدار طلا دریافت شود ولی با توجه به اینکه اجرای این سامانه فعلا به تعویق افتاد، بنابراین فعلا کد ملی خریداران طلا دریافت نمی‌شود. واحدهای صنفی باید تا پایان سال نسبت به ثبت‌نام و صدور فاکتورهای الکترونیکی اقدام کنند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار