• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۱۰ - ۰۱:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کرد؛

گام‌به‌گام با ارزیابی سند تحول و تعالی

یکی از ویژگی‌های سند تحول دانشگاه آزاد وجود شاخص در سطح اهداف و اقداماتی است که به‌صورت سالانه ارزیابی شده تا از انحراف عملکردی جلوگیری شود.

گام‌به‌گام با ارزیابی سند تحول و تعالی

ابوالفضل مظاهری، دبیر گروه دانشگاه: یکی از ویژگی‌های سند تحول دانشگاه آزاد وجود شاخص در سطح اهداف و اقداماتی است که به‌صورت سالانه ارزیابی شده تا از انحراف عملکردی جلوگیری شود. به این ترتیب در پایان هرسال می‌توان میزان پیشرفت برنامه در سطح واحدها، استان‌ها و معاونت‌ها را ارزیابی کرد. برای این اتفاق شاخص‌های اهداف احصاشده تا به‌طور دقیق اهداف برنامه کنترل شود. مسئولیت این کار نیز به مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد سپرده شده است. هدف نهایی این فرآیند بازخوردگیری از تمامی فرآیندهای اجرایی‌شده به‌منظور اجرایی‌سازی اقدامات و درنتیجه تحقق اهداف مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد است. این مهم از طریق شناخت نقاط قوت و ضعف فرآیندها و آگاهی از غفلت‌ها و اشتباهاتی که احیانا در پیاده‌سازی فرآیندها صورت می‌گیرد، انجام می‌پذیرد. انجام فرآیند ارزیابی و بازخوردگیری به ظهور نوآوری در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد می‌انجامد. علیرضا طوسی، معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ابعاد مختلف فرآیند ارزیابی سند تحول و نتایج آن را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید.

در سومین سال اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد هستیم. از ابتدا تاکید شد که این سند، تشریفاتی برای اتاق مدیران و مجموعه‌های بالادستی نیست. قرار بود این سند یک برنامه دقیق کاری برای فعالیت واحدها در‌نظر گرفته شود. به‌طور طبیعی سندی که با این‌گونه جزئیات نوشته می‌شود اگر مورد بررسی دقیق سالانه قرار نگیرد به اهداف مد‌نظر نخواهد رسید. بنابراین به همان میزانی که نگارش سند اهمیت دارد، ارزیابی سند نیز مهم است. درباره جریان ارزیابی سند شرح دهید که این روند به چه شکلی آغاز و طی می‌شود؟ مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه چگونه این مسئولیت را عملیاتی می‌کند؟
شاکله مرکز ما براساس بازرسی و رسیدگی به شکایات بنا گذاشته شد. زمانی که بحث بازرسی باشد باید به‌دنبال نقاط ضعف یا به اصطلاح قدیمی‌تر مچ‌گیری بود یعنی به شکایات رسیدگی کرد و اگر جایی هم اجازه داشته باشیم در فرآیندها ورود کرده و بگوییم این فرآیند ایراد دارد. به‌عنوان مثال شاکی آمده و زمانی که روند کار شاکی پیگیری شده به این نتیجه رسیده‌ایم که فرآیند اشکالاتی دارد، البته پیگیر انجام یا عدم‌انجام اصلاح فرآیند نیز نبودیم. ساختارها به‌ویژه در زمان دکتر طهرانچی تغییر کرد و قرار بر این شد که به‌نوعی از بازرسی به نظارت و ارزیابی کوچ کنیم. تاکید ایشان در همه جلسات بر کار ارزیابی بود و از ما ارزیابی را طلب می‌کرد. ارزیابی به یک معنا در مقابل مچ‌گیری یعنی دستگیری و بهبود مستمر است. یعنی هر لحظه را با لحظه‌ای دیگر مقایسه کنید و برنامه و لحظه آینده و بعد را نیز ببینید. در سوره‌ شرح و آیه «فاذا فرغت فانصب» را که دیدم و به یک‌سری از تفاسیر مراجعه کردم؛ دیدم که قرآن هم بحث ارزیابی مستمر و مدیریت تحول را تاکید کرده است. اتفاقا سند دانشگاه آزاد از آن دسته‌ سندهایی است که به‌درستی به این سمت حرکت کرده است. همان‌گونه که از اسم آن برمی‌آید به‌دنبال تحول و تعالی است. چگونه؟ برای سال به سال و گام به گام برنامه خود را مشخص کرده و اتفاقا برای هر کدام از آن گام‌هایی که در یک‌سال دیده شده؛ اقدامات مد‌نظر را مشخص کرده است. این حسن بسیار بزرگ سند است. اقدام از زمان تعریف پروژه تا اجرای آن نیاز به یک متر یا وسیله اندازه‌گیری دارد و این وسیله اندازه‌گیری باید بتواند آن را به سیستم متصل کند. اگر بخواهیم این وسیله اندازه‌گیری را به سیستم دانشگاه بسط دهیم، درواقع همان مرکز نظارت و ارزیابی است. به‌نظر من دکتر طهرانچی نیز به‌درستی این وظیفه را به‌عهده ما قرار داده و مشخص شد که صحبت‌های اولیه وی براساس برنامه بوده است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار