• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۹ - ۱۴:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مروری بر برخی اتفاقات سیاسی که در زمین فوتبال گذشته است؛

تارِ سیاست در پودِ فوتبال

«بی‌طرفی در امور سیاسی و مذهبی» اولین موردی است که دراساسنامه فیفا قید شده است. اما اتفاقات سیاسی همیشه وارد فوتبال شده و استادیوم های ورزشی را تبدیل به محلی برای جدال کرده است.

تارِ سیاست در پودِ فوتبال

فرهیختگان آنلاین: شب گذشته، قرار بود دیدار سوپر جام ترکیه به میزبانی ریاض عربستان برگزار شود. پیش از این چهار بار مسابقات سوپرجام در خارج از کشور،آلمان سه بار و قطر یک بار، برگزار شده بود.

دو تیم گالاتاسرای و فنرباغچه به بهانه یکصدمین سال جمهوریت کشورشان، با پیراهن هایی با عکس «آتا تورک» قصد وارد شدن به زمین را داشتند اما مسئولان عربستان با استناد به اساسنامه فیفا، از ورود بازیکنان با نشانه های سیاسی، جلوگیری کردند. 

دو تیم بعد از چندساعت مذاکرات فشرده، شرط عربستان را پذیرفتند و حاضر بودند بدون لباس‌های مخصوص سالگرد وارد زمین شوند. پس از انتشار این خبر، بسیاری از مردم ترکیه در شبکه‌های اجتماعی می‌گفتند چرا فدراسیون ‏ترکیه زیر بار فشارهای عربستان رفته و شرط‌های آنها را قبول کرده است. آن‌ها ‏معتقد بودند این اقدام عربستان نقض حاکمیت ملی آنها است. ‏

بازیکنان این دو تیم نیز قید بازی کردن در عربستان را زدند و در بازی شرکت نکردند. پس از لغو بازی، فدراسیون فوتبال این کشور اعلام کرد:« هدف این بود که صدمین سالگرد جمهوریت‌مان را در خارج از کشور هم جشن بگیریم و ارزش برند فوتبال ترکیه را بالا ببریم و به باشگاه‌های بزرگ کشور، کمک کنیم. در همین راستا مقرر بود بازی سوپرجام ترکیه در ساعت ۲۰:۴۵ روز جمعه ۲۹ دسامبر برگزار شود، ولی به دلیل برخی مشکلات و ایراد‌ها در برگزاری بازی، تصمیم مشترکی با دو باشگاه اتخاذ شد و بازی به تاریخ دیگر موکول شد. از فدراسیون فوتبال کشور میزبان و تمام نهاد‌ها و اشخاصی که تا کنون برای برگزاری بازی سوپرجام ترکیه تلاش کردند، تشکر می‌کنیم»

با وجود اینکه ریاض برای میزبانی از سوپر جام ترکیه هزارمیلیارد تومان، معادل بودجه یک ماه برگزاری بازی های لیگ عربستان، هزینه کرده بود، هیچ اشاره ای به آن در متن فدراسیون ترکیه نشد. امروز فدراسیون فوتبال عربستان به خاطر لغو دیدار سوپرجام ترکیه خواستار دریافت غرامت ۴۰ میلیون دلاری از فدراسیون فوتبال ترکیه شده است.

با وجود اینکه در قانون فیفا، فوتبال محل اتفاق‌های سیاسی نیست اما حالا تصویر برافراشتن عکسهای آتاتورک در برابر سفارت عربستان، در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخد تا بار دیگر باور کنیم که راه سیاست به فوتبال را نمی‌توان بست.

گل مارادونا به انگلیس

شاید یکی از اولین خاطرات از فوتبال سیاسی در ذهن اهالی فوتبال ماجرای دو تیم انگلیس و آرژانتین باشد. انگلستان در جزایر فالکلند جنایت کرده بود و دو کشور آرژانتین و انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ مقابل یکدیگر طوری صف‌آرایی کرده بودند که گویا قرار است ماکت کوچکی از آن جنگ را به نمایش بگذارند.

مارادونا با دست خود گل زد و البته بعد از آن از دست خود به نام «دست خدا» یاد کرد. آرژانتین در آن بازی طوری مقابل انگلیس بازی کرد که مشخصاً خود را نماینده مردم کشور آرژانتین می دانست و آمده بود تا پیروزی چپ‌های فالکلند بر لیبرال های انگلیس و تاج را جشن بگیرد.

جام جهانی ۱۹۹۸ ایران و آمریکا

بسیاری از روزنامه ها و وبسایت های خبری معتبر در جهان از بازی ایران و آمریکا به عنوان سیاسی ترین بازی قرن یاد کردند. ایران توانست آمریکا را با نتیجه دو بر یک شکست دهد و اولین پیروزی خود در جام جهانی را جشن بگیرد. گل حمید استیلی هم به عنوان گل قرن انتخاب شد.

آلمان و هلند 1988 جام ملت‌ها

زمانی که تیم ملی هلند 2-1 آلمان را در نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا شکست داد، بیش از 9 میلیون هلندی، یعنی بیش از 60 درصد جمعیت کشور، به خیابان‌ها ریختند و این پیروزی را جشن گرفتند. یکی از مبارزان نهضت مقاومت در برنامه‌ای تلویزیونی گفت:« احساس می شد انگار بالاخره در جنگ پیروز شدیم.»

ایتالیا و نروژ: سیاسی‌ترین بازی جام جهانی 1938

در بازی افتتاحیه، ایتالیا در برابر نروژ قرار گرفت. آبی‌پوشان این روزهای فوتبال جهان در آن بازی با لباس کاملا مشکی به زمین رفتند و به سبک خاص آن زمان به موسولینی ادای احترام کردند. سرمربی تیم آن‌قدر به ادای احترام خود ادامه داد که تماشاگران شروع به اعتراض کردند. لاجوردی‌پوشا، پیروز بازی افتتاحیه شدند و در فینال آن مسابقات جام قهرمانی را بالای سر بردند. این قهرمانی شاید آخرین شادی ایتالیایی‌‌ها بود و پس از آن ۱۲ سال مردم سیاه‌پوش شدند.

حذف روسیه از رقابت‌های جهانی

حمله نظامی روسیه به اوکراین باعث شد فیفا و یوفا تیم ملی فوتبال روسیه را از رقابت‌های جهانی و اروپایی محروم کنند. روسیه در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به لهستان برخورد کرده بود که با حذف این کشور، مقرر شد لهستان برای صعود به جام جهانی به مصاف پیروز دیدار تیم‌های سوئد و جمهوری چک برود.

در ادامه حضور فوتبال اوکراین و امکان راهیابی این تیم به جام جهانی قطر که کشورش در آستانه جنگ با روس‌ها بود، از سوی رسانه‌ها به شدت مورد توجه واقع شد. به دلیل همین امر، دولت اوکراین خواستار تعویق دیدار با اسکاتلند در چارچوب انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ شد. هر چند در ادامه تیم ملی اوکراین بر اسکاتلند غلبه کرد، اما این تیم ملی ولز بود که با بر غلبه بر این تیم، از صعود اوکراین جلوگیری کرد.

لغو بازی به خاطر مجسمه «حاج قاسم»

مهرماه امسال سپاهان و الاتحاد عربستان قرار بود در چارچوب هفته دوم مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، به مصاف هم بروند و در شرایطی که همه چیز برای برگزاری یک مسابقه خوب، فراهم بود اما تیم عربستانی در یک اقدام عجیب در زمین مسابقه حاضر نشد؛ مسئولین الاتحاد پیش از لغو کامل بازی، از ناظرین AFC درخواست کردند مسابقه با 30 دقیقه تأخیر آغاز شود و ناظر مسابقه نیز با درخواست تیم عربستانی موافقت کرد با این حال و پس از گذشت زمان لحاظ شده، باز هم بازیکنان الاتحاد در زمین حاضر نشده و در رفتاری عجیب ورزشگاه را ترک کردند تا بازی به طور کامل لغو شود.دلیل این تصمیم تیم الاتحاد اگرچه خستگی و مباحثی از این دست بیان شد اما به صورت غیر رسمی، نصب مجسمه‌ای از قاسم سلیمانی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان بوده است.

فوتبال در طول این سال‌ها نشان داده است که ماجرا، داستان ۲۲ نفر و یک توپ نیست، فوتبال فراتر از اینهاست و بارها معادلات سیاسی، مناسبات را در فوتبال تعیین کرده یا تغییر داده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار