• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۹ - ۰۳:۱۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به شاخص‌ترین آلت‌کوین‌ها؛

پول‌تان را اینجا بریزید!

نوآوری هیجان‌انگیز ساتوشی ناکاموتو، یعنی بیت‌کوین، انقلابی در صنایع خدمات مالی و پرداخت و همچنین علوم رایانه‌ای ایجاد کرد و دروازه نوآور‌ی‌های جدیدتر را روی پیشگامان این صنایع گشود. به‌صورت‌کلی به هر رمزارزی به‌جز بیت‌کوین، آلت کوین (Alt Coin) گفته می‌شود؛ این عبارت از دو کلمه Coin به معنی سکه و Alternative به معنی متفاوت شکل گرفته است.

پول‌تان را اینجا بریزید!

سینا سپهرآذر، خبرنگار: نوآوری هیجان‌انگیز ساتوشی ناکاموتو، یعنی بیت‌کوین، انقلابی در صنایع خدمات مالی و پرداخت و همچنین علوم رایانه‌ای ایجاد کرد و دروازه نوآور‌ی‌های جدیدتر را روی پیشگامان این صنایع گشود. به‌صورت‌کلی به هر رمزارزی به‌جز بیت‌کوین، آلت کوین (Alt Coin) گفته می‌شود؛ این عبارت از دو کلمه Coin به معنی سکه و Alternative به معنی متفاوت شکل گرفته است. بیت‌کوین همچنان مشهورترین و باارزش‌ترین رمزارز جهان است و احتمالا برای همیشه این عناوین را در اختیار خود نگه می‌دارد. اما برای فعالیت در این زمینه لازم است با سایر رقبای بیت‌کوین یعنی آلت‌کوین‌ها آشنا باشیم؛ رقبایی که در اکثر موارد ویژگی‌ها و امکانات بسیار بهتری نسبت به بیت‌کوین دارند و گاهی منحصربه‌فرد. به اختصار می‌توان گفت که هر چقدر این امکانات و ویژگی‌ها منحصربه‌فردتر و کاربردی‌تر باشند، باعث رشد رمزارز مدنظر می‌شوند و از شانس بالاتری برای رقابت برخوردارند. در این مقاله به بررسی چندین مورد از آلت‌کوین‌های برتر بازار رمزارز می‌پردازیم و ویژگی‌هایی که این برتری را به آنها بخشیده است به اختصار بررسی می‌کنیم.

اتریوم (Ethereum: ETH)

اتریوم بعد از بیت‌کوین دومین رمزارز باارزش بازار است و به «ملکه رمزارزها» شهرت دارد. اتریوم اولین بار در سال ۲۰۱۵ عرضه عمومی شد و توسط برنامه‌نویس روسی-کانادایی، ویتالیک بوترین طراحی شد. یک ویژگی بارز آلت‌کوین‌ها این است که تقریبا طراح و سازنده هیچ کدام از آنها مانند ساتوشی ناکاموتو ناشناخته نیستند و خوب یا بد بودن این مساله را نمی‌توان در این مقاله بررسی کرد. علت اصلی کامیابی اتریوم در معرفی ویژگی جدیدی است که با عنوان قرارداد هوشمند (Smart Contract) شناخته می‌شود. قرارداد هوشمند به‌اختصار برنامه‌ای رایانه‌ای است که درصورت انجام شدن یک‌سری فعالیت‌های از پیش تعریف‌شده، قدم بعدی را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد و این قدم خودکار می‌تواند مثلا پرداخت مبلغی به یک کیف پول باشد. بعد از معرفی قراردادهای هوشمند توسط اتریوم، بسیاری از رمزارزها این ویژگی را به کار گرفتند و کاربردهای متنوعی برای آن ایجاد کردند. در زمان نگارش این مطلب قیمت هر واحد اتریوم اندکی کمتر از دوهزار دلار است و ارزش بازار کلی آن به بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار می‌رسد. در مقام مقایسه، ارزش بازار بیت‌کوین بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار است.

ریپل (Ripple: XRP)

ریپل از آلت‌کوین‌های قدیمی بازار است. اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. درواقع ریپل نام یک کمپانی‌ است که این رمزارز را طراحی و اجرا کرده و نام واقعی رمزارز همان حروف اختصاریXRP است. تفاوت عمده ریپل با بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها این است که این سیستم به‌منظور استفاده توسط بانک‌ها و موسسات مالی طراحی شده و هدف سازندگان از توسعه این رمزارز، جایگزینی آن با ساختارهای قدیمی و سنتی انتقالات بین بانکی اعلام شده است. بلاک تایم (در اصطلاح خودمانی‌تر، به زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا یک انتقال در شبکه ثبت و نهایی شود) این رمزارز بین سه تا پنج ثانیه است و ناگفته پیداست که دربرابر سیستم‌های سنتی بانکی بسیار سریع است. ریپل مشکلات حقوقی با نهادهای بانکی و مالی آمریکایی دارد و در صورت پیروزی در دادگاه که محتمل نیز هست، می‌تواند رشد قیمتی خوبی را تجربه کند. درحال‌حاضر ارزش هر واحد از این رمزارز در حدود 0.6 دلار است و ارزش بازار آن بیش از ۳۰ میلیارد دلار است که رتبه پنجم برترین رمزارز بازار را بدان اعطا می‌کند.

سولانا (Solana: SOL)

رمزارز سولانا با ویژگی‌های فوق‌العاده و منحصربه‌فردی که دارد توانسته در مدت کوتاهی به جایگاه ششم برترین رمزارزها برسد؛ درواقع کمتر از چهارسال از عمر سولانا می‌گذرد و این ارز در سال ۲۰۲۰ به عموم مردم عرضه شده است. اما سولانا چه ویژگی‌هایی دارد که آن را به چنین جایگاه بالایی رسانده است؟ در ابتدا باید گفت که نشریه معتبر نیویورک‌تایمز آن را رقیب اتریوم می‌داند و نه بیت‌کوین؛ سولانا مانند اتریوم دارای قابلیت اجرای قرارداد‌های هوشمند است اما ویژگی‌های دیگری هم دارد که به آن برتری می‌بخشند. سولانا برخلاف اتریوم از ابتدای عرضه از مکانیسم اثبات سهام (Proof of Stake) استفاده می‌کرد و بلاک تایم آن فقط برابر 0.4 ثانیه است! درست به‌اندازه یک چشم برهم زدن. مطمئنا چنین ویژگی‌هایی می‌تواند سولانا را به گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند. درحالی‌که مشغول نگارش این مطلب هستم، هر واحد سولانا قیمتی در حدود ۶۰ دلار دارد (درحالی‌که در ماه گذشته کمتر از ۳۰ دلار قیمت داشت) و ارزش بازار آن بیش از ۲۵ میلیارد دلار است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار