• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۹ - ۰۲:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اعطای سهمیه محدود مساوی به همه تیم‌های لیگ برتر؛

چاره سربازی فوتبالیست‌ها چیست؟

راه معقول خدمت سربازی بازیکنان حرفه‌ای فوتبال اعطای سهمیه محدود مساوی به همه تیم‌های لیگ برتر است که در مدت قرارداد «سرباز-فوتبالیست» مبلغ قرارداد به ۱۰ درصد نرخ عادی برسد.

چاره سربازی فوتبالیست‌ها چیست؟

فرهیختگان: سال‌ها مشکل خدمت سربازی ورزشکاران به‌خصوص فوتبالیست‌ها به یک چالش مهم در ورزش تبدیل شده بود و بارها طرح‌های مختلفی برای حل این معضل ارائه شد، اما هر کدام با نواقص و ایراداتی مواجه بود که درنهایت باعث شد یا تصویب نشده یا اینکه خیلی زود از فاز اجرایی خارج شوند. در مرداد‌ماه سال 97 مصوبه مهمی در این زمینه اجرایی شد که به‌نظر می‌رسید این مشکل و معضل قدیمی بالاخره راه‌حل خود را پیدا کرده است. در آن زمان ستادکل نیروهای مسلح این مجوز را به مشمولان شاغل در سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال داد که تا 28‌سالگی در لیگ‌های این سه رشته مشغول بازی باشند و پس از آن راهی خدمت مقدس سربازی شوند. البته این مجوز برای ملی‌پوشان تا 30‌سالگی بود و به این ترتیب تا مدتی ورزشکاران این سه رشته دغدغه‌ای برای سربازی نداشته‌اند، اما در مهرماه امسال نامه جدید این ستاد درباره این مصوبه اوضاع را بسیار پیچیده کرد. در این نامه با توضیح اینکه مدت زمان اجرای آزمایشی این مصوبه به پایان رسیده است به‌نوعی اعلام شده که از انتهای سال‌جاری باید افرادی که از این مصوبه استفاده می‌کردند برای تعیین‌تکلیف خدمت وظیفه خود اقدام کنند.
اما این مساله ضربه بزرگی به فوتبال خواهد زد؛ چراکه تعداد زیادی از بازیکنان شاغل در لیگ برتر مشمول این قانون می‌شدند و حالا در این شرایط با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. فوتبالیست‌ها و البته ورزشکاران حرفه‌ای اغلب رشته‌ها با این استدلال که عمر فوتبال حرفه‌ای بسیار کوتاه است و آنها باید از این دوره که شاید حدود 15‌سال باشد، بیشترین استفاده را کرده و درآمد مناسبی از آن داشته تا در ادامه زندگی بتوانند شرایط بهتری داشته باشند، معتقدند که حدود 18‌ماه حضور در سربازی می‌تواند زندگی ورزشی آنها را تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار داده و باعث شده که بسیاری از فرصت‌های مناسب برای پیشرفت از آنها گرفته شود و شاید حتی حضور آنها در تیم‌های ملی را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. در چنین وضعیتی شاید تدبیری مناسب می‌تواند به آنها کمک کند تا از این وضعیت خارج شوند. با لغو قانون کنونی گفته می‌شود احتمالا حدود 40‌بازیکن در لیگ برتر دچار مشکل می‌شوند و با توجه به اینکه فقط ملوان لیگ برتری می‌تواند بازیکن سرباز بگیرد، شاید برخی از آنها مجبور شوند برای سپری کردن دوره ضرورت راهی تیم‌های لیگ یک یا حتی لیگ دو شوند که دردسر بزرگی برای آنها ایجاد می‌کند. پیگیری‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد میلاد سرلک و محمد عمری (پرسپولیس)، ابوالفضل جلالی و خالدآبادی (استقلال)، امید نورافکن (سپاهان)، نیما انتظاری، خدابنده‌لو، محمد اکبری، آروین کالمرزی، علی‌اصغر صادقی، محمدحسین کریم‌زاده و شهباز‌زاده (مس‌رفسنجان)، حسین ساکی و حسن شوشتری (استقلال‌خوزستان)، یونس دلفی، عرفان حاتمی، امیر دهکار و عباس شرفی (گل‌گهر)، یوسف کی‌شمس، عقیل طلیلی و محمد بوعذار (نفت‌آبادان) و رضا جبیره و یونس اکبرپور (آلومینیوم‌اراک) به‌زودی باید راهی خدمت سربازی شوند و جدایی این بازیکنان برای باشگاه‌های آنها مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. در این شرایط حداقل تمدید این قانون تا پایان فصل و تصمیم‌گیری در آن زمان می‌تواند یک گزینه منطقی‌تر باشد تا حداقل فوتبال ما در نیم‌فصل دچار آشفتگی و تغییرات پرتعداد لیست تیم‌ها نشود. مسلما باشگاه‌ها در ابتدای فصل روی استفاده از این نفرات تا انتهای مسابقات حساب کرده‌اند و این تغییرات ناگهانی در قوانین می‌تواند برنامه‌ریزی‌های آنها را دچار چالش جدی‌ای کند. در ادامه نیز می‌توان ایده‌های جدیدی را در این زمینه آزمایش کرد. یکی از پیشنهادها می‌تواند دادن سهمیه جذب سه یا چهار بازیکن سرباز با دستمزدهای بسیار پایین‌تر از شرایط عادی به هر باشگاه لیگ برتری باشد. به این ترتیب هم بازیکنان در تیم خود به فوتبال ادامه می‌دهند و هم اینکه تا حدی مشکل بودجه تیم‌ها حل می‌شود و آنها دیگر مجبور نیستند بازیکنان را با قیمت‌های گزاف و بسیار بالا به خدمت بگیرند. از سوی دیگر بازیکنان هم راهی تیمی نمی‌شوند که عرق چندانی به آن ندارند و به اجبار در آن تیم بازی کنند. به این ترتیب شاید تا مدتی بحث سربازی بازیکنان در فوتبال و حتی سایر رشته‌های پرطرفدار نیز حل شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار