• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۹ - ۰۱:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از فعالیت 4 گروه جهادی برگزیده در مهرواره ملی «برای ایران» گزارش می‌دهد؛

ستارگان درخشان آسمان جهادی

جهادی‌ها و گروه‌های جهادی از اوایل انقلاب تا به امروز، از روزهای سازندگی تا روزهای سیل و کرونا و مشکلات اقتصادی، بیش از 40 سالی می‌شود که پابه‌پای مردم ایستاده‌اند و قدم به قدم به آبادانی کشور کمک کرده‌اند.

ستارگان درخشان  آسمان جهادی

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: جهادی‌ها و گروه‌های جهادی از اوایل انقلاب تا به امروز، از روزهای سازندگی تا روزهای سیل و کرونا و مشکلات اقتصادی، بیش از 40 سالی می‌شود که پابه‌پای مردم ایستاده‌اند و قدم به قدم به آبادانی کشور کمک کرده‌اند. گروه‌هایی که تحت روزهای سخت و نابه‌سامان، نه‌تنها از تلاش دست نکشیدند بلکه سعی کردند تا فعالیت‌های خود را صیقل دهند و به شکل نیازهای هر منطقه و روستا در‌بیاورند. بین گروه‌های جهادی، جهادی‌هایی که دانشگاهی هستند با صفا و صمیمیت بیشتر و بودجه‌هایی ناچیز جهادگری می‌کنند. گروه‌هایی که گاهی از دل دوستی‌ها بیرون آمده‌اند. در ادامه گزارش به سراغ

4 گروه جهادی برگزیده در مهرواره ملی «برای ایران» رفته‌ایم؛ مهرواره‌ای که میزبان گروه‌های جهادی و خیریه‌ها از 29 استان بوده است. در این گزارش به بررسی نحوه شکل‌گیری و فعالیت‌های این گروه‌های جهادی می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید.

 

گروه جهادی امام رضا بیش از ۷.۵ میلیارد تومان صرف جهیزیه کرده است

گروه جهادی امام رضا در سال 1394 با دوستانی که در دانشگاه، هم‌دانشگاهی بودند، فعالیت‌شان را بسیار خودمانی شروع کردند. علی جمشیدی، مسئول گروه درباره فعالیت‌های آغازین گروه گفت: «ما در آن سال تصمیم گرفتیم تا محرومیت‌زدایی را در سطح استان داشته باشیم و گره از کار مستمندان باز کنیم. گروه جهادی ما جزء دانشگاه آزاد و واحد شهید علی دلواری است و واحد دلوار یکی از نقاطی است که ساحل‌نشین است. ما نقطه هدف گروه را همان بخشی گذاشتیم که دانشجو قرار داشت. در یک تا دو سال اولی که با جمع دانشجویی کار می‌کردیم، سعی کردیم تا فعالیتمان را با کارهای کوچک انجام دهیم. در سال 1396 بعد از جا افتادن در منطقه و فعالیت‌های بزرگ، نقاط ضعف و مشکلات منطقه را احصا کردیم و قرار شد که ما به‌صورت هدفمند، فعالیتمان را در این راستا انجام دهیم. سپس گروه‌های جهادی و مردمی منطقه به ما پیوستند و گروه ما بزرگ‌تر شد.»
جمشیدی با اشاره به اینکه تعداد اعضای این گروه بین 80 تا 120 نفر است، افزود: «گروه‌های جهادی دانشجویی، گروه‌هایی هستند که در برخی از مواقع فصلی هستند و با توجه به زمان اعضای گروه تغییر می‌کند. دانشجویانی که از دیگر شهرستان‌ها می‌آیند، ممکن است که در این بین به شهرستان‌های خودشان بروند. هر کدام از اعضای گروه در دسته‌های متفاوتی هستند، از دسته اشتغال گرفته تا دسته‌های اجتماعی، فرهنگی و دیگر موارد برای ما وجود دارد. گروه‌ جهادی ما از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تا دانشجویان و مردم منطقه را در فعالیت‌های جهادی شریک می‌کند. باید بگویم که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما بحث محرومیت‌زدایی است. تمرکز ما روی این است که مناطق مختلف چه محدودیت‌هایی دارند. جنوبی‌ترین بخش ما همان بخشی است که به ساحل نزدیک است و در این منطقه مشکلات عمرانی بسیاری وجود دارد. برای مثال در بخش مرکزی در حوزه اشتغال چالش‌هایی و در بخش شمال منطقه نیز از نظر فرهنگی مشکلات زیادی وجود دارد.»
جمشیدی افزود: «ما مردم را پای کار آورده‌ایم و اشتغال را به مردم داده‌ایم. سال قبل 26 میلیارد تومان تسهیلات را در منطقه آوردیم و برای اشتغال آنها کارهایی انجام دادیم. بالغ بر 154 جهیزیه (در سه تا چهار سال اخیر) تا به امروز در استان بوشهر توزیع کرده‌ایم. قیمت جهیزیه‌ها که هزینه آن از نهادهای خیریه و مردم به‌دست ما رسید، بیش از 7.5 میلیارد تومان است. در بحث عمرانی نیروی انسانی را از گروه‌های جهادی و مردم علاقه‌مند به این حوزه تامین کردیم. تقریبا بالغ بر 10 الی 12 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.» مسئول گروه جهادی امام رضا درباره شاخص‌ترین اقداماتی که در این سال‌ها انجام دادند، عنوان کرد: «پیگیری درمانی مردم نیازمند منطقه و ساخت درمانگاه را در برنامه داشتیم که برای گروهمان از اهمیت بالایی برخوردار بود.» او با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از کارهای پیمانکاری به سمت گروه‌های جهادی نمی‌آید، اظهار کرد: «درواقع سیکل اداری برخی از فعالیت‌ها به این صورت است که باید به‌سمت پیمانکار بیاید. خانه‌های نیازمندانی بوده که اگر از ابتدا در دست گروه‌های جهادی قرار می‌گرفت تا به امروز تمام شده بود، اما کمیته امداد یا بهزیستی یا جای دیگری آن را به پیمانکار داده‌اند و ناتمام مانده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار