• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۷ - ۰۲:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کلید موفقیت با ژانر اکشن؛

40 درصد از مردم دنیا چه سینمایی را دوست دارند

در سال‌‌های فراگیری کرونا به دلیل بسته شدن سالن‌های سینما، فروش جهانی فیلم‌ها با ضرر میلیارد دلاری مواجه شد. بسیاری از فیلم‌های پرفروش که در ابتدا قرار بود تا اواسط مارس 2020 اکران شوند، در سراسر جهان به تعویق افتاد یا لغو شدند و تولید فیلم نیز متوقف شد.

40 درصد  از مردم دنیا  چه سینمایی را دوست دارند

مریم فضائلی، خبرنگار: در سال‌‌های فراگیری کرونا به دلیل بسته شدن سالن‌های سینما، فروش جهانی فیلم‌ها با ضرر میلیارد دلاری مواجه شد. بسیاری از فیلم‌های پرفروش که در ابتدا قرار بود تا اواسط مارس 2020 اکران شوند، در سراسر جهان به تعویق افتاد یا لغو شدند و تولید فیلم نیز متوقف شد. در گزارش پیش‌رو سراغ دو کشور مهم در سینمای جهان رفتیم؛ سینمای هند و سینمای چین که نمونه‌های موفقی در صنعت سینما برای بازگشت به روزهای اوج خودشان هستند. ضمن اینکه هرکدام از این دو صنعت سینما در کشورهای جهانی با فرم و شمایل خاص خودشان شناخته می‌شوند. علاوه‌بر این چین و هندوستان 36 درصد از جمعیت جهان را دارند و این تاثیر بسیاری روی گیشه فیلم‌ها می‌گذارد.

کلید موفقیت با ژانر اکشن
وقتی به آمارهای فروش و میزان مخاطبان سینمای هند نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که سینمای بالیوود همچنان برای هوادارانش جذاب است. پس از دو سال فراگیری کرونا و رکود سالن‌های سینما، که بالیوود هم در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، هندی‌ها موفق شدند با فیلم‌هایی همچون «سرباز»، «پاتان»، «حیوان»، «شورش2» و... تماشاگران را به سالن‌های سینما بیاورند. فیلم سینمایی سرباز داستان مردی است که با ‌انگیزه‌ انتقام شخصی به دنبال اصلاح جامعه است. نقش اصلی این فیلم را شاهرخ‌ خان بازی می‌کند و می‌توان گفت که حضور این سوپراستار بالیوود باعث فروش بیشتر این فیلم شده است. «پاتان» در ژانر اکشن و درام داستان اختلاف بین هند و پاکستان است و نشان می‌دهد که این جدال تاریخی دو کشور، همچنان برای هندی‌ها جذابیت خاص خودش را دارد. فیلم سینمایی حیوان و شورش2، به ترتیب سومین و چهارمین فیلم‌های اکشن در این سینما هستند که در هند به فروش بالایی رسیده‌اند. سینمای هند در سال 2023، به فروش بیش از 10 هزار کرور روپیه در سال رسید و رشد چشمگیری نسبت به سال قبلش را تجربه کرد. گیشه سینمای هند در سال 2022، توانست 2 هزار کرور روپیه به دست بیاورد و این رشدی چهاربرابری نسبت به سال قبل است.

نقطه‌عطف چینی
چین که مبدأ پیدایش کرونا در دنیا شناخته می‌شود، توانست با سرعت نسبتا زیادی، بعد از دو سال سینمای خودش را به نقطه‌ مطلوبی برساند. باکس‌آفیس چین به نقطه‌عطف 53 میلیارد یوان (7 میلیارد و 470 میلیون دلار) رسید و به قبل از دوران کرونا بازگشت. با دور شدن از روزهای فراگیری کرونا در چین و در اوایل ژانویه سال جاری، بازار فیلم چین شروع خوبی داشت و این روند صعودی فروش در سال نو چینی ادامه یافت. در 31 ژانویه امسال، درآمد باکس‌آفیس در سراسر کشور چین از 10 میلیارد یوان گذشت که سریع‌ترین صعود به این نقطه‌عطف در تاریخ بازار فیلم چین محسوب می‌شود. بنا به گزارشی که اخیرا منتشر شده، تا 17 اکتبر، تعداد تخمینی تماشاگران چینی در سال 2023 حدود 470 میلیون نفر بوده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم از مجموع 530 میلیون سال 2019 فراتر رود. همانطور که داده‌های پایگاه داده فیلم چین نشان می‌دهد، درآمد 55 فیلم در سال 2023 از 100 میلیون یوان فراتر رفته است که 37 فیلم تولید داخلی بوده است. از فیلم‌های پرطرفدار سینمای چین در سال 2023 می‌توان، به فیلم سینمایی «زمین سرگردان2» اشاره کرد. این فیلم در گونه علمی‌تخیلی تعریف می‌شود و در گیشه جهانی به فروش 572 میلیون دلاری رسیده است. تریلر جاسوسی «شمشیر پنهان» هم در رتبه دوم فیلم‌های پرفروش امسال چین قرار دارد. داستان این فیلم مربوط به جنگ جهانی دوم است و رشد چین تحت نظر رهبری حزب کمونیست چین را روایت می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار