• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۷ - ۰۲:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اکبر احدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

سهمیه المپیک سخت است اما دور از دسترس نیست

به دنبال نتایج ضعیف تیم ملی بوکس در مسابقات جهانی 2023 و بعد از آن بازی‌های آسیایی هانگژو، مسئولان فدراسیون بوکس چاره را در انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی دیدند. در اولین گام نیز رینالدو فونتس مربی 50 ساله کوبایی به کشورمان آمد اما در ادامه گفته شد که گزینه اصلی هدایت تیم ملی، فونتانا سرمربی نامدار کوبایی است.

سهمیه المپیک سخت است اما دور از دسترس نیست

مهدی منصرف، خبرنگار: به دنبال نتایج ضعیف تیم ملی بوکس در مسابقات جهانی 2023 و بعد از آن بازی‌های آسیایی هانگژو، مسئولان فدراسیون بوکس چاره را در انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی دیدند. در اولین گام نیز رینالدو فونتس مربی 50 ساله کوبایی به کشورمان آمد اما در ادامه گفته شد که گزینه اصلی هدایت تیم ملی، فونتانا سرمربی نامدار کوبایی است. مربی 70 ساله‌ای که سابقه نتایج درخشان با تیم ملی تایلند را در دهه 90 میلادی دارد و با توجه به بالا رفتن سنش در سالیان اخیر با تیم‌های بانوان تایلند و مکزیک همکاری داشته است. از طرفی در شرایطی که مرحله نخست گزینشی جهانی المپیک پاریس در ابتدای اسفندماه برگزار می‌شود، هنوز خبری از حضور فونتانا در ایران نیست و طبق گفته مدیر تیم‌های ملی قرار است تا اواخر این ماه به تهران بیاید. اکبر احدی، سرمربی سابق تیم ملی بوکس در گفت‌وگو با روزنامه «فرهیختگان» درخصوص حضور مربیان کوبایی، شرایط کسب سهمیه المپیک برای بوکس ایران و چشم‌انداز بوکس با حضور مربیان کوبایی صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

حضور رینالدو فونتس کوبایی را در ایران چطور می‌بینید؟
بوکس ایران به حضور یک مربی خارجی از کوبا، روسیه، قزاقستان یا ازبکستان نیاز داشت. این موضوع خواسته جامعه بوکس و علاقه‌مندان این رشته بود که سرمربی تیم ملی ایرانی نباشد و خارجی باشد. امیدوارم با حضور این مربی خارجی نتایج خوبی بگیریم.

شناختی از این مربی دارید؟
شناختی از این مربی ندارم و او را نمی‌شناسم. ما مربیان خوبی در کشور داریم اما به‌خاطر نتایجی که در این مدت گرفته شده، جامعه بوکس دوست داشت سرمربی تیم ملی خارجی باشد. هرکسی را به‌عنوان سرمربی می‌گذاشتند، همه اعتراض می‌کردند. فکر می‌کنم فدراسیون بوکس با حضور مربی خارجی بهترین تصمیم را گرفت. با حضور این مربی شاید خیلی از حواشی‌ برطرف شود و دیگر شاهد سر و صدایی نباشیم. خواسته ورزشکاران نیز این بوده که یک مربی خارجی بیاورند و به نظرم در این شرایط تصمیم بدی نیست.

فکر می‌کنید مسئولان و جامعه بوکس آنقدر صبور باشند که زمان کافی را در اختیار این مربی خارجی قرار دهند؟
مسئولان فدراسیون و تصمیم‌گیرندگانی که در راس قرار گرفته‌اند، خودشان قهرمان بودند و می‌دانند با یک ماه، شش ماه و یک سال مربی نمی‌تواند نتیجه بگیرد. باید به این مربی زمان و امکانات بدهند و بعد از آن نتیجه بخواهند. اینکه در یک سال سهمیه المپیک بخواهیم یا توقع داشته باشیم که قهرمان المپیک به ما تحویل بدهد، غیرمعقول است. باید به این مربی زمان بدهند و چهار سال بعد در بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا نتیجه بخواهند و عجله نکنند.

بسیاری از کارشناسان ازجمله علی مظاهری اعتقاد دارند که چه با فونتس و چه با حضور فونتانا در ایران، باید تیم ملی با مربی داخلی در مسابقات گزینشی المپیک شرکت کند؟
علی مظاهری از قهرمانان بزرگ این مملکت است و خودش مربی و کارشناس خوبی است و بیراه نیز نمی‌گوید. در این یکی، دو ماهی که تا مرحله نخست مسابقات گزینشی المپیک در ایتالیا زمان داریم، مربیان خارجی هیچ شناختی از ورزشکاران ندارد و به نظر من بهتر بود با مربی ایرانی جلو می‌رفتند و این مربیان نیز در کنار، کمک می‌کردند. در حال حاضر نیز مربیان داخلی در کنار فونتس هستند و می‌توانند به او کمک کنند. فعلا اینکه این تصمیم اشتباه بوده یا نبوده را به کنار بگذاریم و به این مربی کمک کنیم.

با توجه به پتانسیل بوکس ایران، به نظر شما کسب سهمیه المپیک در دو مرحله مسابقات گزینشی جهانی که تنها مدال‌آوران موفق به کسب سهمیه خواهند شد، برای بوکس ایران قابل دستیابی است؟
احتمال دارد بچه‌ها در همین مسابقات ایتالیا سهمیه بگیرند اما در واقعیت کار بسیار سخت است ولی دور از دسترس نیست. ما در تیم ملی در حال حاضر مدال‌آور جهانی داریم و کسب سهمیه المپیک نیز دور از دسترس نیست اما همان‌طور که گفتم اصلا نباید به فکر سهمیه المپیک باشیم و باید فدراسیون یک چشم‌انداز بلندمدت با حضور مربی خارجی داشته باشد و به فکر این باشد که در دوره آینده بازی‌های آسیایی نتیجه بگیرد.

هنوز مشخص نیست که قرار است تیم ملی با فونتس در مسابقات کسب سهمیه شرکت کند یا فونتانا. از طرفی با توجه به شرایط سنی فونتانا و دستمزد سنگین او آیا فدراسیون امکان یک برنامه‌ریزی بلندمدت با حضور او را خواهد داشت یا خیر؟
اینها را باید فدراسیون پیش‌بینی کند و اگر قصد دارد از فونتانا استفاده کند از قبل منابع مالی آن را تامین کند و بودجه آن را کنار بگذارد. فونتانا را خیلی خوب می‌شناسم و ارتباط خیلی خوبی با او دارم. فونتانا مربی بسیار بزرگی بوده و می‌تواند طراح، برنامه‌ریز و مدرس بسیار خوبی برای فدراسیون بوکس باشد.

با توجه به اینکه فونتانا 70 ساله است، آیا می‌تواند سرمربی خوبی نیز برای طولانی‌مدت باشد؟
او می‌تواند برنامه‌ریزی کند و دستیارانش برنامه‌های او را اجرا کنند و فونتانا نیز نظارت داشته باشد. ترکیب حضور فونتانا و فونتس خیلی می‌تواند به بوکس ما کمک کند. فونتانا تجربیات بسیار زیاد و کارنامه بسیار درخشانی دارد و در بحث آموزش خیلی می‌تواند به مربیان ما کمک کند.

در صورت حضور فونتانا آیا حاضر هستید در کادر او حضور داشته باشید؟
کنار آدمی بزرگی مانند فونتانا نه‌تنها برای من بلکه برای هر مربی ایرانی می‌تواند یک افتخار باشد. فونتانا را به خوبی می‌شناسم. او زمانی که سرمربی تیم ملی تایلند بود به‌خاطر 50 گرم باعث حذف من از مسابقات آسیایی شد. در وزن‌کشی‌ها خیلی وقت‌ها 100 گرم بالای وزن را نیز قبول می‌کردند اما زمانی که با بوکسور تایلند بازی داشتم، پشت باسکول ایستاد و 50 گرم بالاتر بودن وزن من را قبول نکرد و درنهایت به‌خاطر اینکه زمانی برای کم کردن وزن باقی نمانده بود از مسابقات حذف شدم. بعد از آن ارتباط خیلی نزدیکی با هم گرفتیم و دوست شدیم. می‌دانم مربی خیلی بزرگی است و کارنامه او درخشان است. من از خدایم است که فونتانا به ایران بیاید و در کنار او کار کنم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار