• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۴ - ۰۳:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۳
  • 1
  • 0
رضا غلامی، مدرس و پژوهشگر فلسفه سیاسی؛

اسلام و انقلابی که ما می‌شناسیم

بعضی از دوستان انقلابی از من درباره مختصات روشنفکری انقلاب سوال می‌کنند. سوال بسیار مهمی است. به نظر می‌رسد، پاسخ به این پرسش، در گرو باز ادراک شجاعانه جریان اسلامی و انقلابی اصیل است.

اسلام و انقلابی که ما  می‌شناسیم

رضا غلامی، مدرس و پژوهشگر فلسفه سیاسی: بعضی از دوستان انقلابی از من درباره مختصات روشنفکری انقلاب سوال می‌کنند. سوال بسیار مهمی است. به نظر می‌رسد، پاسخ به این پرسش، در گرو باز ادراک شجاعانه جریان اسلامی و انقلابی اصیل است.
جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم، جریانی است که عناصر آن به پیوند میان آزاداندیشی و ایمان و اهمیت ایمان محققانه اعتقاد راسخ دارند. با رواج خرافات و موهومات و با غلو درباره مقام و منزلت بزرگان اسلامی مخالفند. با تحجر و دگماتیسم خصوصا به اسم دین سازگاری ندارند. با مقدس‌مآبی، عنوان‌تراشی‌های توخالی و چاپلوسی و ریاکاری میانه‌ای ندارند. با قشری‌گرایی دینی و قربانی کردن مغز دین به پای قشر دین مخالفند. با اخباری‌گری و به حاشیه راندن عقل‌ورزی و به‌ تبع آن، حکمت و فلسفه سازگاری ندارند. در تاریخ متوقف نشده‌اند و دائما درحال حرکت رو به جلو هستند. با تکفیر دیگران و با برچسب‌زنی‌های اعتقادی به دیگران به‌خاطر عدم رعایت برخی ظواهر یا ارتکاب برخی گناهان صغیره به‌شدت مخالفند. با سوءاستفاده از دین برای رسیدن به مقاصد سیاسی و منافع شخصی مخالفند. وحدت اسلامی را یک تاکتیک موقت تلقی نمی‌کنند؛ آن را یک راهبرد دائمی قلمداد می‌کنند. جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم جریانی است که عناصر آن مردم‌سالاری دینی را با همه ملحقات آن مانند احترام‌ به آزادی‌های فردی، رعایت حقوق اجتماعی، باز گذاشتن کامل درهای مشارکت سیاسی، تکثر سیاسی و مقابله با انحصارگرایی، شفافیت، نظارت همگانی، امکان پرسشگری، نقد و اعتراض را کاملا جدی می‌گیرند. قانون‌گرایی را یک اصل غیرقابل خدشه می‌دانند. همه را در برابر قانون برابر می‌دانند. اهل رعایت تقوای سیاسی هستند. بی‌تقوایی سیاسی را از هیچ کسی برنمی‌تابند. چون تقوای سیاسی دارند قدرت را یک امانت از جانب مردم و دین می‌دانند و از قدرتی که در دست دارند سوءاستفاده نمی‌کنند. هدف را به هیچ‌وجه حتی اگر مقدس باشد، توجیه‌گر وسیله نمی‌دانند.
برای یکایک مردم از طیف‌های گوناگون و سلایق و ذائقه‌های مختلف کرامت قائلند. حمایت و مشارکت اکثریت مردم برای برقراری دولت اسلامی را الزامی می‌دانند و سلطه اقلیت بر اکثریت به نام‌ اسلام به روش اقتدارگرایی را حرام سیاسی تلقی می‌کنند.
جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم، جریانی است که عناصر آن سرمایه اجتماعی را تکیه‌گاه اصلی دولت اسلامی و حرکت آن به سمت جلو می‌دانند و برای تقویت آن به اقدامات اساسی و درصورت لزوم به اصلاح‌گری رو می‌آورند.
جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم، جریانی است که عناصر آن به دنبال جذب حداکثری هستند و بسترهای آن را بجد فراهم می‌کنند. گفت‌وگو، همکاری، تعامل و هم‌افزایی ملی را لازمه‌ پیشرفت می‌دانند و در این جهت حرکت می‌کنند. مردم ایران را در هر طیفی و با هر ذائقه و سلیقه‌ای و با هر انتخابی، حقیقتا فرزند خود یا خواهر و برادر خود قلمداد می‌کنند و برای رشد و پیشرفت تک‌تک آنها دل می‌سوزانند. جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم، جریانی است که عناصر آن عدالت اجتماعی دغدغه اصلی آنهاست و به حرف و به شعار در این زمینه اکتفا نمی‌کنند بلکه به دنبال مدل‌سازی، قاعده‌پردازی و ایجاد سیستم کارآمد برای تحقق عدالت هستند. فقر را با برقراری عدالت و پیشرفت ریشه‌کن می‌کنند نه اینکه در مواجهه با آن، به توسعه کمیته امدادها روی بیاورند. مقابله با فساد را یک امر موسمی یا تزئینی و سطحی نمی‌دانند و با همه قوا علیه فساد و ریشه‌های آن اقدام‌ می‌کنند و هزینه‌های آن را کامل می‌پردازند‌. جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم، جریانی است که عناصر آن تقویت فرهنگ ملی و دینی با همه تنوعی که می‌تواند در دل آن باشد را یک اصل غیرقابل مسامحه می‌دانند و برای آن جدا سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حفظ دارایی‌های ارزشمند ملی و دینی خود به‌ویژه دارایی‌های انسانی تعصب دارند. جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم، جریانی است که عناصر آن به حکمرانی علمی و ایجاد شرایط واقعی آن اعتقاد کامل دارند و برای شکل‌گیری حکمرانی علمی مسیر حضور نخبگان در صحنه مدیریت کشور را هموار می‌کنند. میان واقع‌گرایی و آرمانگرایی پیوند می‌زنند، دانشگاه‌ها را وارد میدان می‌کنند، علوم انسانی و اجتماعی را تقویت و وارد میدان‌ می‌کنند. بر سر استقلال کشور کوتاه نمی‌آیند، با جریان استعمار و سلطه سازگاری ندارند اما اهل ارتباط و تعامل زیرکانه و مبتکرانه با جهان هستند. جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم، جریانی است که عناصر آن با مردم متکبرانه و از بالا به پایین نگاه نمی‌کنند. به ساده‌زیستی و ارتباط بی‌تکلف مسئولان با عموم مردم‌ به‌ویژه اقشار معمولی جامعه اهتمام دائم دارند. اهل صدق هستند، درون و بیرون‌شان یکی است و چیزی نیز برای پنهان کردن از مردم ندارند. اهل صفا و صمیمیت و مهربانی و گذشت و فداکاری هستند. جریان اسلامی و انقلابی اصیلی که ما آن را می‌شناسیم و به آن عشق می‌ورزیم و تابلوی روشنفکری انقلاب را برازنده آن می‌دانیم، جریانی است که عناصر آن منافع و تمایلات حزب سیاسی‌شان را به مردم و خواسته‌ها و منافع مردم ترجیح نمی‌دهند. عافیت‌طلب نیستند و خدمت خالصانه و بی‌منت به مردم را بزرگ‌ترین افتخار و عامل کمال و تعالی خود می‌دانند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۳

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه