• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۱۰-۰۴ - ۰۲:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مارتینز بازیکن می‌خواهد ولی پول نیست؛

ماموریت غیرممکن در اهواز

بعد از تجمع هواداران فولاد مقابل باشگاه و درخواست آنها برای برکناری مدیرعامل این باشگاه قابل‌پیش‌بینی بود که حمیدرضا شعبانی برکنار شود، اما کمتر کسی فکر می‌کرد جانشین او بهرام رضائیان، مدیرعامل تیم لیگ یکی پارس جنوبی و یکی از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال باشد.

ماموریت غیرممکن در اهواز

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: بعد از تجمع هواداران فولاد مقابل باشگاه و درخواست آنها برای برکناری مدیرعامل این باشگاه قابل‌پیش‌بینی بود که حمیدرضا شعبانی برکنار شود، اما کمتر کسی فکر می‌کرد جانشین او بهرام رضائیان، مدیرعامل تیم لیگ یکی پارس جنوبی و یکی از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال باشد.

رضائیان چطور مدیر فولاد شد؟
هرچند عنوان موقت را در پس نام رضائیان به‌عنوان مدیرعامل باشگاه فولاد می‌شنویم اما برخی تحلیل‌ها حاکی است که او نیامده که برود و به این زودی‌ها اهواز را ترک نخواهد کرد. رضائیان که تا پیش از این همواره حوالی شرکت‌های نفت و پتروشیمی دیده می‌شد تاکنون در بین فولادی‌ها رویت نشده بود و شاید دلیل انتخاب او همین ناشناخته بودنش است. هواداران فولاد که با قدرت ابتدا منصوریان و سپس شعبانی را برکنار کردند، این قدرت را دارند تا در ادامه روند ناامیدکننده تیم‌شان هر مدیرعاملی را نیز برکنار کنند اما با وجود رضائیان دیگر ممکن نیست بتوانند تقصیر را به گردن یک تازه‌وارد غیرفولادی بیندازند و این نقطه‌قوت اوست. در همین خصوص شنیدیم که مسئولان شرکت فولاد مدت‌ها بود که می‌دانستند شعبانی بین هواداران مقبولیت ندارد، از این رو از یک‌ماه قبل کارگروهی در اهواز مستقر کرده و مقدمات انتقال رضائیان به این باشگاه را فراهم کرده بودند. عنوان موقت نیز فقط دستاویزی است که اگر لازم شد برای تغییر زودهنگام از آن استفاده کنند. به این ترتیب این انتخاب برای آنها کار راحتی نبوده و بدون‌شک از این انتقال اهداف تازه‌ای را دنبال می‌کنند. هرچند تجربه نشان می‌دهد تغییرات زیاد و مکرر نمی‌تواند به‌نفع یک تیم باشد.
یک فرضیه دیگر نیز در مورد رضائیان و فولاد وجود دارد. اینطور که از حوالی باشگاه شنیدیم برخی بر این باورند که رضائیان به‌واقع یک مدیر موقت است و با شرط اینکه موقتا و طی یکی، دوماه مسئولیت تیم را برعهده بگیرد، این سمت را پذیرفته است. خبر‌ها حاکی است که مدیران فولاد به‌دنبال دو مدیر نام‌آشنای فوتبال هستند و درنظر دارند حمیدرضا گرشاسبی یا اسماعیل گودرزی را جانشین وی کنند تا به این ترتیب با استفاده از دو مدیر موجه از نظر هواداران، بتواند حواشی موجود را جمع کنند و هواداران را دوباره با تیم آشتی دهند. جالب است که گودرزی در زمان مدیرعاملی گرشاسبی از باشگاه کنار گذاشته شد و بعد گرشاسبی هم از جمع مردان قدرتمند فولاد کنار رفت. بااین‌حال هواداران نظر مثبتی روی این دو دارند؛ چراکه در زمان مدیریت آنها فولاد حواشی کمی داشت و روزهای خوبی از خود به یادگار گذاشت.

مشکل بزرگ 13 میلیاردی
مشکل فولاد اما نه با رضائیان که با هیچ مدیرعامل دیگری حل نمی‌شود. این تیم لیست خود را تا جایی که توان داشت پر کرد و تقریبا تا آستانه سقف قراردادها تکمیل است. این باشگاه طبق شنیده‌ها 15 میلیارد بودجه خالی دارد که از این بودجه هم باید بدهی اخیر 13 میلیاردی برخی بازیکنان را تا قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی پرداخت کند و هم باید با منصوریان و کادر همراهش تسویه‌حساب کند. در چنین شرایطی از دست رضائیان و همه لابی‌هایی که بلد است هم کاری برنمی‌آید. مگر آنکه آنها نیز سراغ بازیکنان خود بروند و از آنها کمک بگیرند. جالب است که این مورد به باشگاه پیشنهاد شده است. اگر فولادی‌ها بخواهند به این شکل قانون را دور بزنند و از قرارداد بازیکنان بکاهند می‌توانند حمایت کارخانه را هم به‌همراه داشته باشند. البته قرارداد بازیکنان فولاد به‌حدی نیست که بخواهند از این پول، مبلغی را هم کم کنند، بااین‌حال تنها راه‌چاره همین است. از این رو باید منتظر باشیم تا رضائیان فعالیت رسمی خود را آغاز و مشکلات تیم فولاد را حل کند. وقتی رضائیان در باشگاه پارس‌جنوبی به‌عنوان مدیرعامل فعالیت می‌کرد همواره تیمش مشکل مالی داشت و مخصوصا این مشکلات وقتی به لیگ برتر آمدند نمود پیدا کرد.

هواداران قدرتمند فولاد
منصوریان در ابتدای فصل به کمک شعبانی، مدیرعامل وقت فولاد بازیکنانی جذب کرد که می‌توان ادعا کرد جوان نیستند. در همان زمان بود که زمزمه‌های همکاری منصوریان، شعبانی و یک ایجنت معروف، مثلث ناکام‌ها را در بین هواداران فولاد تشکیل داد. دقیقا از همان زمان بسیاری از کانال‌های هواداری با استفاده از عدم علاقه هواداران فولاد به منصوریان، او را به‌سمت در خروج هل دادند. تلاش‌های آنها برای برکناری این مربی اتحاد خوبی در بین هواداران به‌وجود آورده بود. تا جایی که درنهایت این مربی نتوانست بیش از 5 هفته دوام بیاورد و این تیم را ترک کرد. بعد از منصوریان، هواداران برای جذب مربی خارجی تلاش کردند و با هدایت همین کانال‌ها موفق شدند یک مربی خارجی روی نیمکت بنشانند.
درحالی‌که فولادی‌ها با گزینه‌های داخلی مذاکره می‌کردند فشار‌های هواداری اجازه نداد تا این روند ادامه پیدا کند و درنهایت مارتینز به اهواز آمد. اوضاع با این مربی خوب بود تا اینکه اخیرا با نتایجش نتوانست رضایت هواداران را جلب کند. شعبانی که تا دیروز برای حفظ مدیرعاملی باشگاه فولاد هر کاری کرده بود، دیگر فرصتی برای ماندن نداشت و بعد از تجمع هرچند کم‌تعداد هواداران رفتنی شد. در همین خصوص شنیدیم این اما پایان کار فولادی‌ها نیست و اگر تیم نتواند با این تغییرات نتیجه بگیرد حبیب رضایی درنهایت مورد اعتراض هواداران فولاد قرار می‌گیرد. البته به‌زودی نیم‌فصل از راه می‌رسد و اینطور که شنیدیم اصل ماجرا در نیم‌فصل رخ می‌دهد و این احتمال وجود دارد که با شعارهایی از روی سکوها او را نیز برکنار کنند. درحالی‌که رضایی مغز متفکر باشگاه فولاد است و هرچند از بالا دستور می‌گیرد اما برکناری منصوریان، وتو به خدمت‌گیری مربی داخلی، جذب مربی خارجی و حتی تغییرات مدیریتی به دستور او صورت گرفته است. از این رو این پروژه نمی‌تواند موفق باشد و آنها باید منتظر عملکرد رضائیان برای نجات فولاد از بحران باشند.

اولین ماموریت رضائیان
فولاد یک بار دیگر در تهران تن به تساوی داد تا از روند صعودی فاصله بگیرد. این تیم که به‌گفته به حق سرمربی این تیم به‌دلیل امتیازهای از دست رفته ابتدای فصل در رده یازدهم قرار دارد همین حالا هم ایرادهای زیادی دارد. یکی از مشکلات این تیم یارگیری نادرست و استفاده از بازیکنان مسن است.
به‌هرحال تیم فولاد با مربی خارجی فعلا نتوانسته رضایت هواداران را جلب کند. از این رو طبق خواسته سرمربی خود باید برای بهتر شدن شرایط بازیکن جدید جذب کند. البته مارتینز در یک حرکت حرفه‌ای خوب در مدتی که به فولاد پیوسته چند بازیکن تیم‌های پایه را به تیم خود اضافه کرده، اما واقعیت این است که فولاد به بازیکنان بیشتری نیاز دارد. با جدایی اخیر محمد عباس‌زاده که نتوانست در فولاد به آرزوهایش برسد، حالا دست باشگاه فولاد بازتر است؛ چراکه این بازیکن به‌صورت توافقی و با بخشیدن کل مطالباتش فولاد را ترک کرد و جا را برای یک بازیکن جوان دیگر باز کرد.
از این رو حالا رضائیان از هم‌اکنون باید به فکر یارگیری و تراز مالی تیمش باشد و شاید از این پس و با اعمال تغییرات بنیادی، تیم را از این حال خارج کرده و فولاد را به روزهای اوجش برگرداند. ماموریتی غیرممکن که اگر ممکن شود او را به مرد محبوب اهوازی‌ها تبدیل خواهد کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار