رضا صائمی، منتقد: طبیعتا نوشتن از قسمت اول یک سریال، نوشتن از شمایل کلی آن و حس و حالی است که در مواجهه نخستین با اثر تجربه میکنی. نوعی گمانهزنی و ترسیم کلیتی است که احتمال وقوع آن را بتوان پیشبینی کرد. درواقع ارجاع به شواهدی اولیه است که میتواند انگیزه تماشای آن را در دریافت اثر دچار قبض و بسط کند. از این منظر میتوان گفت گناه فرشته در ژانری جنایی-معمایی روایت میشود که از نظرگاه یک زوج وکیل به یک قتل مینگرد. قتلی که فقط رخدادی در لحظه کنونی یا مرتبط با قاتل و مقتول نیست، بلکه ریشه در رخدادی دارد که بخشی از گذشته دردناک وکیل پرونده را احضار کرده تا زخمی کهنه بار دیگر سر باز کند و احتمالا این بار سرنخهای تازهای از دلیل وقوع آن کشف شود.
گویی در گناه فرشته قرار است به میانجی بازگشایی پرونده یک قتل، پرونده قتلی دیگر در گذشته هم باز شود و با یک روایت و خوانش موازی مواجه شویم که به شکل عجیبی در هم تنیده شده است. قصه قتل مردی توسط خدمتکار زن جوان خانه که سرآغاز داستانی پیچیده است و به نظر میرسد او بیگناه است اما اثبات بیگناهی او کار سختی است و همه شواهد علیه اوست. با ورود حامد تهرانی (شهاب حسینی) بهعنوان وکیل به پرونده او، ابعاد پیچیده این پرونده روشن میشود و قرار است رمزگشایی از همین ماجرا دستمایه روایت قصهای پرپیچوخم باشد. حامد تهرانی ضمن آشنا شدن با پرونده قتل عشیری به این اراده و انگیزه رسیده که از او دفاع کند اما از سوی دیگر امیر آقایی در نقش نوید عشیری پسر مقتول قرار دارد که از نشانههایی که در قسمت اول میبینیم به نظر میرسد یک جدال پرجنجال در پیش است. جدال حامد با نوید تا تقابل خیر و شر را بهمثابه پیرنگ اصلی قصه معنا کند. مرتبط بودن قتل عشیری با قتل مادر حامد که ۱۴ سال پیش رخ داده از یکسو و قبول کردن وکالت پرونده عشیری توسط همسر حامد که او هم وکیل دادگستری است، این پرونده را در یک وضعیت پیچیده و خاصی قرار میدهد که باید در قسمتهای بعدی شاهد فرازوفرودهای آن باشیم. عناصر و مولفههای دراماتیکی که در همین قسمت اول وجود دارد میتواند نشانههایی برای مخاطب باشد که با قصهای ملتهب مواجه هست که ماجرای قتل آن چندلایه است. پروندهای که در آن وکیل، فقط مدافع حقوق موکلش نیست بلکه در رنج او هم شریک است و پرونده قتل مادرش به آن گره خورده است. از سوی دیگر یک زوج وکیل وکالت دو سوی این پرونده را به عهده گرفتهاند و این میتواند یک تهدید برای زندگی مشترک آنها باشد. به عبارتی دیگر در اینجا با عقل و عاطفه هم به نبرد با هم رفتهاند و پای یک پرونده کاری به گذشته یک وکیل و عواطف و پیوندهای خانوادگی او گره خورده که میتواند هم فرصت باشد هم تهدید. به اینها باید جدال احتمالی حامد تهرانی و نوید عشیری را هم اضافه کرد که با حضور دو بازیگرش، یعنی شهاب حسینی و امیر آقایی احتمالا باید شاهد جدال و کشمکشی جذاب و نفسگیر در ادامه قصه باشیم. در این میان به نظر میرسد با یک شخصیت نافذ دیگری هم مواجه هستیم که میتواند بسیاری از مناسبات را تحت تاثیر خود قرار دهد: پدر حامد با بازی بهروز رضوی و گریمی متفاوت که پس از سالها دوری از عرصه بازیگری در سریال گناه فرشته جلوی دوربین رفته است. حضور فرید سجادیحسینی هم در نقش پدر فرشته انتخاب هوشمندانهای بود که با توجه به لحن و بیان و ویژگیهای بازیگری او و در اینجا روحیه حمایتگرانه که تلاش میکند از دخترش محافظت کند، متناسب با وضعیت نقش است و میتوان سویههای تراژیک قصه را غنی کند. از آنجا که کارگردان خودش فیلمنامهنویس سریال هم است به دیالوگها در این سریال توجه زیباییشناسانهای شده است و بهخصوص در گفتوگوهای دونفره شخصیتها مثلا حامد و همسرش یا حامد و پدرش شاهد رد و بدل شدن حرفهایی هستیم که برخی از آنها قابل تامل است و در ذهن میماند. شکل روایت هم دستکم در قسمت اول ساختاری دایرهای داشته است. ابتدا با یک سکانس افتتاحیه ملتهب که برشی از صحنه پس از قتل با چهره خونین فرشته که انگار از یک مهلکه فرار کرده آغاز میشود و در پایان هم، این صحنه و موقعیت در دیدار او با حامد رمزگشایی میشود. در فاصله این دو سکانس، تعلیق لازم برای رمزگشایی رخ میدهد تا در قسمت اول نمای کلی درام برای مخاطب طراحی شده و تماشای یک قصه ملتهب آغاز شود.