• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۳۰ - ۰۰:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از نشست انجمن‌های علمی گزارش می‌دهد؛

انجمن‌های علمی غایبان همیشگی تصمیم‌ها

انجمن‌های علمی، همیشه گلچینی از نخبگان، فعالان پژوهشی و فناوران یک دانشگاه و رشته بوده‌اند. انجمن‌هایی که علی‌رغم اهمیت بسیاری که در حوزه آموزش عالی دارند، اما همیشه در حاشیه گود نظرخواهی حضور داشتند و عملا مسئولان چه در سطح دانشگاه‌ها و چه سطح کلان کشور از نظرات آنها در کمتر جایی استفاده می‌کنند.

انجمن‌های علمی  غایبان همیشگی تصمیم‌ها

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: انجمن‌های علمی، همیشه گلچینی از نخبگان، فعالان پژوهشی و فناوران یک دانشگاه و رشته بوده‌اند. انجمن‌هایی که علی‌رغم اهمیت بسیاری که در حوزه آموزش عالی دارند، اما همیشه در حاشیه گود نظرخواهی حضور داشتند و عملا مسئولان چه در سطح دانشگاه‌ها و چه سطح کلان کشور از نظرات آنها در کمتر جایی استفاده می‌کنند. اتفاقی که صدای اعتراض این انجمن‌ها را هم بلند کرده است. در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش، نشستی به انجمن‌های علمی اختصاص پیدا کرد تا در حضور پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم فرصتی برای طرح انتقادات از سوی انجمن‌های علمی اساتید در گروه‌های آزمایشی مختلف ایجاد شود. در ادامه مشروحی از این نشست را می‌خوانید.

شاخص‌های جدید ارزیابی انجمن‌های علمی از 1403 اجرایی می‌شود
علی ایران‌منش، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران:

با توجه به مکاتباتی که درخصوص بحث بازبینی شاخص‌های ارزیابی انجمن‌ها درطول چندماه گذشته صورت گرفته بود، کمیته‌ای در ستاد وزارت علوم تشکیل شد. تمام نظرات انجمن‌های علمی، درباره شاخص‌هایی که براساس آن انجمن‌ها ارزیابی می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفت و براساس نظرات آنها جلسات متعددی هم داشتیم. این شاخص‌ها از ابتدای سال 1403 اعمال می‌شود. برای مثال ما در ماده یک شاخص‌ها که مربوط به توانمندی انجمن‌های علمی است؛ هیچ‌گاه انجمن‌های فعال را که سابقه بیشتری داشته‌اند در ارزشیابی ملاک قرار نمی‌دادیم. منظور از انجمن‌های فعال نیز انجمن‌هایی است که رنک A و B دارند. همچنین در ارزشیابی جدید بحث حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی داخلی در قسمت رقابت عمومی به‌عنوان مولفه اثرگذار درنظر گرفته شده است. یکی از مواردی که در مجمع عمومی لحاظ نشده بود، جلسات فوق‌العاده انجمن‌ها بود، درحالی‌که امتیاز این بخش مورد توجه است.
در قسمت بعد و بخش دوم اساسنامه که مربوط به ایفای نقش در مرجعیت است، بحث ترویج علم اضافه شد که تمام موارد، نظرات انجمن‌های علمی است که ما آن را اضافه کردیم. همچنین از آنجا که در سامانه وزارت علوم بحث نشریات دیده‌شده متناسب با جایگاه مجلات و همچنین بسته به اینکه مجله به‌صورت مستقل چاپ می‌شود، امتیازی را لحاظ کرده‌ایم. از سمت دیگر بحث ارتقای فعالیت‌هاست و ما قطعا در زمان‌هایی که می‌توانیم تلاش داریم این ارتقا در فعالیت‌هایشان وجود داشته باشد. تبصره‌ای وجود دارد که طبق آن باید مجلات اعلام‌شده به‌صورت مستقل چاپ ‌شوند. همچنین بحث مسابقات علمی و داخلی هم در این اساسنامه لحاظ شده است. به‌طور مثال اگر انجمنی بتواند مجله‌ای که چاپ می‌کند، به اسکوپوس یا Q1 ارتقا دهد، یک امتیاز دریافت می‌کند. در بخش تعاملات ملی سقف امتیاز افزایش داشته است. همچنین مصاحبه با صداوسیما و چاپ مقالات در نشریات امتیاز بالایی خواهد داشت. با توجه به اینکه اعتقاد داریم در بحث اتحادیه‌ها باید فعالیت ویژه‌ای صورت بگیرد، امتیاز ویژه‌ای برای عضویت و فعالیت در اتحادیه‌ها گذاشته شد. بخش دیگری آن جایزه‌های بین‌الملل است که براساس هیات‌مدیره امتیازدهی خواهیم داشت. در کل ما سه ویرایش در این اساسنامه داشتیم.
نکته دیگر اینکه جلسه‌ای که با ثبت شرکت‌ها داشتیم، به مشکلاتی پرداختیم که انجمن‌ها با آن روبه‌رو هستند. یکی از این مشکلات انتخابات است. ما از تمام انجمن‌ها تقاضا داریم تا تغییرات اساسنامه را به اطلاع اعضای خود در جلسه‌ای فوق‌العاده برسانند. در بحث انتخابات تمام انجمن‌ها به‌سمت برگزاری الکترونیکی انتخابات می‌روند که حضور اعضای پیوسته با حداکثر میزان است، البته برای این مساله باید زیرساخت الکترونیکی فراهم شود. دکتر صالحی نیز قول داد که با شرکتی قرارداد می‌بندند و این شرکت زیرساخت را فراهم می‌کند و هزینه‌ای برای انجمن‌ها نخواهد داشت.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار