• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۹ - ۰۱:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی عوامل ناکامی پیکان در گفت‌و‌گو با محمدرضا مهرانپور؛

پیکان در خطر است اما سقوط نمی‌کنیم

تیم فوتبال پیکان طبق معمول سنوات گذشته دوباره به قعر جدول رسیده و برای ماندن در لیگ برتر مطمئنا روزهای سختی را در پیش خواهد داشت.

پیکان در خطر است اما سقوط نمی‌کنیم

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال پیکان طبق معمول سنوات گذشته دوباره به قعر جدول رسیده و برای ماندن در لیگ برتر مطمئنا روزهای سختی را در پیش خواهد داشت. این تیم در هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر نیز بازی را به تراکتور واگذار کرده و این در‌حالی است که محمدرضا مهرانپور، مربی این تیم اعتقاد دارد پیکان تاوان بی‌تجربگی و جوانی‌اش را می‌دهد؛ هر چند که تاکید می‌کند این تیم در پایان فصل سقوط نخواهد کرد. گفت‌و‌گوی «فرهیختگان» با مهرانپور را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از وضعیت پیکان آغاز کنیم. این تیم چرا در سالیان اخیر به این روز افتاده و معمولا در قعر جدول جای دارد؟
برای موفقیت باید ابزار لازم را داشته باشید تا بتوانید با بحث فنی، تیم را ارتقا داده و از هر لحاظ آن را بسط و گسترش دهید. در هر صورت از اول فصل این صحبت درباره پیکان وجود داشت که ما یکی از جوان‌ترین تیم‌های لیگ برتر هستیم. به هر صورت بازی را به تراکتور واگذار کردیم و جای هیچ توجیهی وجود ندارد. در این دیدار هم تا دقیقه 65 هر دو تیم با 11 نفر به کار خود ادامه داده و این در‌حالی است که بازی بدون‌گل مساوی پیش رفته و ما موقعیت‌های عالی را روی دروازه تراکتور پدید آورده و حتی می‌توانستیم با زدن گل برتری، برنده این بازی شویم.

بازی را در‌حالی به تراکتور واگذار کردید که عنایتی در اظهارنظری عجیب بعد از بازی به اخراج بازیکن حریف اشاره کرده و تلویحا تایید کرد که این اخراج به‌ضرر پیکانی‌ها شده است.
خیلی‌ها منظور عنایتی را متوجه نشده و برداشت غلطی از آن داشتند. منظور او این بود که خیلی مواقع 10‌نفره شدن تیم مقابل می‌تواند به شما کمک کند اما این موضوع به‌طور حتم روی جوان‌تر‌های تیم ما تاثیر منفی خود را گذاشته، چون فکر می‌کردند با این اتفاق و 10‌نفره شدن تراکتور، این تیم تضعیف شده و پیکان برنده این بازی خواهد بود. همین موضوع باعث شد تا این اتفاق بیفتد که تیم 10‌نفره تراکتور بتواند در‌نهایت ما را با 2 گل شکست داده و زیر سوال برویم، اما حقیقت این است که ما فقط تاوان جوانی و بی‌تجربگی تیم را می‌دهیم و باید تیم را تقویت کنیم. درواقع باید بار تجربه تیمی‌مان را بالاتر ببریم، چون بیش از حد جوان هستیم. با این حال از لحاظ تاکتیک‌پذیری تیم بسیار خوبی داریم و در این دو سه هفته که عنایتی آمده بچه‌ها نشان داده‌اند چقدر علاقه‌مند هستند و دارند تلاش خود را می‌کنند. با این حال همه چیز بر می‌گردد به کسب نتیجه‌گیری و امیدواریم در هفته‌های پایانی نیم‌فصل بتوانیم نتایج خوبی را جلوی فولاد و استقلال گرفته و در ادامه با تقویت تیم در نیم‌فصل بتوانیم در پایان فصل، به جایگاهی در خور شأن باشگاه پیکان دست پیدا کنیم. در هر صورت پیکان باشگاهی است که هیچ زمان به‌دنبال قهرمانی و سهمیه آسیا نبوده و فقط به‌دنبال آن است تا در بین تیم‌های مطرح خود را قرار داده و از همه مهم‌تر اینکه مکتب پیکان، بازیکن‌پرور است تا جایی که شاهد هستید بازیکنان زیادی از این باشگاه به فوتبال ایران معرفی شده‌اند. امسال هم همین وضعیت را داریم و مطمئنا بازیکنان زیادی از این تیم در فصل بعدی به تیم‌های بزرگ‌تر منتقل خواهند شد. در‌واقع پیکان دارد هزینه این اتفاق را می‌دهد تا مکتب بازیکن‌پروری در این باشگاه ادامه داشته باشد.

چقدر امیدوار هستید که این تیم در پایان فصل نیفتد؟
تعطیلی 40 روزه نیم‌فصل شانس خوبی برای پیکان است تا بتوانیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم. این 40 روز برای ما یک فرصت طلایی است و باید وقت بیشتری بگذاریم تا شرایط را بهبود بخشیده و وضعیت تیم را روبه‌راه کنیم. بازیکنان هم باید بیشتر به ما کمک کنند و این در‌حالی است که باشگاه هم باید در این جهت با ما همکاری کرده و بازیکنان خوبی را برایمان جذب کند تا در نیم‌فصل دوم تیم را بالا کشیده و از همان هفته‌های ابتدایی نیم‌فصل دوم از منطقه خطر دور کنیم. واقعیت این است که الان این خطر دور و بر تیم ما وجود دارد اما مطمئن باشید که با این نفرات و اضافه شدن چند بازیکن، این تیم هرگز نخواهد افتاد. البته فوتبال قابل پیش‌بینی نیست اما پیکان جزء تیم‌هایی که می‌افتد نخواهد بود.

دو بازی حساس تا پایان نیم‌فصل اول دارید. اول با فولاد فینال قعر جدولی‌ها و سپس بازی با استقلال که برای شما و رضا عنایتی می‌تواند یک بازی خاص محسوب شود.
درست می‌گویید. در دو هفته پایانی با دو تیم بزرگ بازی داریم. البته فولاد تا اینجای کار نتایج خوبی را کسب نکرده است اما تیم بسیار بزرگ، ریشه‌دار و با برنامه‌ای به‌شمار می‌رود و تیم خوبی دارند. نتایج خوبی را کسب نکرده‌اند اما این به این معنی نیست که تیم ضعیفی هستند. در هر صورت همه دیدارها 3 امتیاز دارد و ما سعی می‌کنیم با کسب حداکثر امتیازات، جایگاه خوبی را برای خودمان تعریف کرده تا به نیم‌فصل دوم رقابت‌ها برسیم.

چرا یکی از ضعیف‌ترین خطوط حمله را دارید؟
ایرادی که آمار از تیم پیکان می‌گوید کاملا گویاست. این مشکل را از اول فصل داشته‌ایم و این در‌صورتی است که خیلی خوب خودمان را به 18 قدم حریف می‌رسانیم اما از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم. در همین بازی با تراکتور یکی دو بار با دروازه‌بان حریف تک‌به‌تک شدیم که این فرصت را قدر ندانستیم. مگر تیمی مثل پیکان چند‌بار می‌تواند روی دروازه تیمی مثل تراکتور موقعیت ایجاد کند. دلیل این اتفاقات هم به جوانی و قدر ندانستن مهاجمان مربوط می‌شود و همین امر باعث شده است تا در امر گلزنی ضعیف عمل کنیم. اگر شرایط‌مان بهتر بود امروز مطمئنا در این جای جدول نبودیم. در هر صورت تیم‌هایی که گل‌های زیادی می‌زنند یا کمتر گل می‌خورند در بالای جدول قرار می‌گیرند، اما ما متاسفانه در این دو امر موفق نبودیم و همین باعث شده تا در این جای جدول باشیم اما باز هم عرض می‌کنم که هم جوانانمان تلاش بیشتری کنند و هم باشگاه باید بازیکنانی که مدنظرمان هستند را بگیرند تا تیم تقویت شود.

برای نیم‌فصل دوم روی بازیکن مطرح داخلی یا بازیکن خارجی نظری دارید؟
گزینه‌هایی را مدنظر داریم و ان‌شاءالله بتوانیم بازیکنانی که می‌توانند به ما کمک کنند را جذب کرده تا در نیم‌فصل دوم نتایج خوبی را کسب کنیم. برای جذب بازیکن مطرح هم باید با واقعیت کنار آمد. چه از لحاظ مالی و چه رتبه‌ای نمی‌توانیم بازیکن مطرحی را جذب کنیم چون باشگاه محدودیت مالی دارد و به همین دلیل باید بازیکنانی را جذب کنیم که به دارایی ما بخورند. با این وضعیت نمی‌توانیم بازیکنان تاپ را جذب کنیم. واقعیت فوتبال ایران این است که کل هزینه باشگاه پیکان به اندازه قیمت دو بازیکن تیم‌های بالای جدول است. تیم‌های مدعی امروز در فوتبال ایران خیلی هزینه کرده‌اند و سقف بودجه باشگاه‌ها هم مشخص است. اما کل بودجه ما به اندازه دو بازیکن تیم‌های وسط و بالای جدول است. ما هم این شرایط را می‌دانیم و کارمان را می‌کنیم و این قرار نیست که باعث شود تا ما نتیجه لازم را نگیریم. ما همه تلاش خود را می‌کنیم، بازیکنان هم دارند وقت می‌گذارند و به‌زودی هم نتیجه‌اش را خواهیم دید.

چرا بازیکنان مطرحی مانند نریمان جهان یا پاکدل نتوانسته‌اند در امر نتیجه‌گیری به پیکان کمک کنند؟
تغییر مربی باعث شده تا این امر زمان‌بر شود که بازیکنان ما از قالب تفکرات گذشته خارج شده و با سیستم عنایتی هماهنگ شوند. ما اگر تا نیم‌فصل در این دو بازی باقی‌مانده بتوانیم نتایج خوبی را کسب کنیم، نیم‌فصل دوم فرصت خوبی خواهیم داشت تا از این تعطیلات نهایت استفاده را ببریم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک