• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۹-۲۹ - ۰۰:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در دومین جلسه دادگاه بررسی جنایات منافقین چه گذشت؟

نوبت دادگاه قاتلان صیاد

از میان 18 کیفرخواستی که روز سه‌شنبه علیه برخی افراد سازمان موسوم به مجاهدین خلق قرائت شد، نزدیک به 10 نفر از این کیفرخواست‌ها به زنان سازمان اختصاص پیدا کرده بود که اتفاقا درجه‌های بالایی در سازمان داشتند و اقدامات قابل‌توجهی نیز در این رابطه انجام داده بودند که ازجمله آنها مژگان پارسایی بود که مسعود رجوی می‌گفت اقدامات او سازمان را نجات داده است.

نوبت دادگاه قاتلان صیاد

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: از میان 18 کیفرخواستی که روز سه‌شنبه علیه برخی افراد سازمان موسوم به مجاهدین خلق قرائت شد، نزدیک به 10 نفر از این کیفرخواست‌ها به زنان سازمان اختصاص پیدا کرده بود که اتفاقا درجه‌های بالایی در سازمان داشتند و اقدامات قابل‌توجهی نیز در این رابطه انجام داده بودند که ازجمله آنها مژگان پارسایی بود که مسعود رجوی می‌گفت اقدامات او سازمان را نجات داده است. در جریان انقلاب ایدئولوژیکی که در سازمان اتفاق افتاد، رده‌بندی‌ها و حضور افراد سازمان تغییرات قابل‌توجهی پیدا کرد. درجه سازمانی آقایان دچار تحول شد و حالا رده‌های بالای سازمان به زنان اختصاص پیدا کرده بود. این یکی از روش‌های قدیمی سازمان بود که اکنون به‌صورت آشکارتری دنبال می‌شد. واقعیت این بود که زنان اعضای مطیع‌تری برای سازمان بودند و انجام و اجرای اقدامات خواست سازمان توسط آنها راحت‌تر صورت می‌گرفت. نگاهی به سوابق این اعضای رده‌بالا نشان می‌دهد که این سیاست سازمان موثر بوده و زنان بخش زیادی از اقدامات مثبتی را که در سازمان انجام شده به خود اختصاص داده بودند. شاهد ماجرا متهمان زنی است که برمبنای کیفرخواست در طراحی اجرا و دنبال کردن اهداف سازمان کارنامه تاریکی دارند که البته روایت‌های برخی اعضای جداشده نشان می‌دهد این افراد درمیان اعضای سازمان نیز محبوبیت چندانی نداشتند.

دادگاه به جلسه دوم رسید
جلسه رسیدگی به اتهامات منافقین به جلسه دوم رسید و فعلا در مرحله قرائت کیفرخواست قرار دارد و بعد از اتمام قرائت دفاعیات وکلا آغاز می‌شود. قاضی پرونده در ابتدای جلسه دوم نیز دوباره تاکید کرد که متهمان می‌توانند برای رسیدگی به اتهامات‌شان وکیل معرفی کنند. اما تا اینجای ماجرا برای رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان و برمبنای قانون برای آنها وکیل تسخیری تعیین شده است. در حاشیه برگزاری جلسه دادگاه سراغ وکلای پرونده رفتیم تا از روند رسیدگی و دفاعیات آنها از متهمان بپرسیم. یکی از وکلای تسخیری، از سیر دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان گفت و توضیح داد: «کیفرخواست 700 صفحه است، البته 670 و خرده‌ای صفحه است. طبق قانون باید تمام کیفرخواست خوانده شود، فکر می‌کنم فقط 8 یا 9 جلسه خواندن کیفرخواست زمان ببرد. بعد از آن تازه ما دفاعیات‌مان را شروع می‌کنیم. البته در میان 107 نفر متهم دو نفر فوتی داریم و الان تعداد متهمان 105 نفر است. 104 نفر از متهمان اشخاص حقیقی هستند، یک نفر از اشخاص حقوقی که بر این اساس پنج وکیل تسخیری تعیین‌شده که هرکدام قرار است از 21 متهم دفاع کنند.»
وکیل تسخیری متهمان دادگاه در پاسخ به اینکه با توجه به اسناد معتبری که وجود دارد، چه دفاعیاتی از متهمان خواهند داشت، گفت: «ما براساس عیب‌ها و نقایصی که در پرونده وجود دارد، دفاع خواهیم کرد. ایرادهایی وجود دارد. ما باید کیفرخواست را منطبق بر قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی مصوبه 92 بررسی کنیم. براساس اطلاعات و قوانینی که وجود دارد، بعد از صدور کیفرخواست ایرادات‌مان را مطرح می‌کنیم؛ چراکه کیفرخواست باید براساس قانون باشد. برمبنای قانون از جرائم حدی، تعزیری و هرچیزی که به متهمان انتساب پیدا کرده دفاع خواهیم کرد، چون بعضی از اتهامات قابل‌خدشه است.»

متهمان دفاعیات خود را ایمیل کنند، رسیدگی می‌کنیم
وکیل تسخیری اعضای سازمان البته به این نکته اشاره کرد که حاضرند هر دفاعی را که از جانب متهمان مطرح شود موردتوجه قرار دهند و گفت: «براساس اسناد از هر ایرادی که در پرونده باشد، دفاع خواهیم کرد. اگر متهمان بخواهند با ایمیل‌ها و حتی رمزنگارهایشان برمبنای اطلاعاتی که در پرونده وجود دارد برای دفاع از خودشان اقدام کنند، ما این را انجام خواهیم داد، چون وکیل آنها هستیم و براساس قانون وظیفه ماست که این کار را انجام بدهیم. درحال‌حاضر براساس اسنادی که وجود دارد دفاع خودمان را مطرح خواهیم کرد. البته دفاع متهم کمک زیادی به ما خواهد کرد. ما نمی‌دانیم در روند پرونده چه اطلاعاتی وجود دارد و براساس اظهارات شهود، فیلم‌هایی که وجود دارد، اسنادی که وجود دارد، دفاع می‌کنیم و شاید مطالبی ذکر شود که درست نبوده است. خوب باید متهم در این مساله کمک کند. الان علی‌الحساب دسترسی نداریم و براساس اسناد، دفاع خواهیم کرد.»
رسانه‌ای شدن دادگاه منافقین و غیابی بودن رسیدگی به پرونده متهمان این سوال را درمیان افکار عمومی به وجود آورده بود که آیا تابه‌حال دادگاهی به این روش برگزار شده است؟ امری که یکی دیگر از وکلای تسخیری متهمان به آن اشاره کرد و گفت که در رسیدگی به پرونده‌های کیفری این اتفاق زیاد تکرار می‌شود. وکیل متهمان اعضای سازمان در ابتدا در رابطه با چگونگی رسیدگی به اتهامات افراد فوت‌شده در پرونده گفت: «درخصوص آنهایی که فوت شدند قرار منع تعقیب صادر می‌شود و مجازات درخصوص آنها موضوعیت ندارد ولی کسانی که در پرونده هستند براساس آنچه که من می‌دانم هنوز زنده هستند.»
وکیل 21 نفر از متهمان دادگاه، درباره اینکه با توجه به اینکه دسترسی به متهمان وجود ندارد و دفاعیات به چه نحوی مطرح خواهد شد نیز گفت: «ما براساس پرونده و مستنداتی که در پرونده وجود دارد، اعم از مستندات مربوط به کیفرخواست دفاع خواهیم کرد. بعد هم به‌هرحال وکالت تسخیری داریم، یعنی با توجه به درجه اتهامات افراد و اینکه رسیدگی به اتهام غیابی‌ است، لازمه و ضرورت قانونی آن است که برای این افراد وکیل تعیین شود. اگر واقعا متهمان می‌خواهند از خود دفاع کنند، می‌توانند با ما تماس بگیرند و ادله خود را مطرح کنند تا ما بتوانیم در اینجا آن را ارائه و از آنها دفاع کنیم، در غیر این صورت مجبور هستیم از طریق پرونده و مستندات پرونده رسیدگی کنیم. این هم در قانون تجویز شده است و با توجه به غیابی بودن دادگاه نیز چاره‌ای در این خصوص نداریم.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد